Elektrische auto opladen: welke laadpaal moet je kiezen?

De elektrische auto is niet meer weg te denken uit Nederland. In de eerste twee maanden van 2022 zijn er al ruim 9000 nieuwe elektrische auto’s verkocht en inmiddels rijden er 400.000 auto’s rond met een stekker, dus vol-elektrisch en plug-in hybride. En ondanks de hoge aanschafprijs van een ‘EV’ is meer dan de helft van deze auto’s gekocht door particuliere kopers. Daarnaast kiezen zij vaak voor private lease om elektrisch te rijden. Toch merken verkopers van elektrische auto’s dat er veel vragen zijn over het opladen. Bij welke laadpaal moet ik mijn auto opladen? Wat is de beste aanbieder? En wat kost het? We vertellen je er graag meer over.

 

Een elektrische auto is anders

Elektrisch rijden is in veel opzichten hetzelfde als in een auto met verbrandingsmotor, maar er zijn natuurlijk ook veel verschillen. Zo vinden eigenaren van een elektrische auto het rijden bijvoorbeeld veel rustiger, omdat je geen rumoerige motor onder de motorkap hebt. Ook is het voor veel berijders even wennen aan het vermogen van een elektromotor. Een elektrische auto heeft meteen vanaf de start het maximale koppel beschikbaar (de trekkracht) en als je dat niet gewend bent schiet je er bij het stoplicht meteen vandoor.

 

Audo laden bij een openbare laadpaal

Een andere groot verschil is natuurlijk het opladen van de auto en het bereik van een EV. Opladen doe je bij een speciale laadpaal. Je stopt letterlijk de stekker in het stopcontact van de auto om de batterij op te laden. Dit opladen is meteen een van de grootste nadelen van een elektrische auto, omdat het veel langer duurt dan bijvoorbeeld benzine tanken. Ben je bij een benzinepomp in 5 minuten klaar, je elektrische auto opladen bij een openbare laadpaal kan wel 6 tot 10 uur duren! Deze openbare laadpalen vind je tegenwoordig veel in straten en woonwijken. Er zijn hiervoor speciaal gereserveerde plekken ingericht om je auto op te laden. Zo kan je bijvoorbeeld ‘s nachts of overdag je EV opladen als je hem niet gebruikt. Let er wel op dat je je auto weer verplaatst als deze is opgeladen zodat een andere EV-rijder van de laadpaal gebruik kan maken.

 

Auto laden bij een snellader

De meeste EV-eigenaren vinden het prima om naar een laadpaal in de buurt te rijden en hebben geen problemen met de lange laadtijden. Toch kan het gebeuren dat je ergens rijdt en de batterij leegraakt. In dat geval kan je een snellader opzoeken. Deze snelladers vind je vooral langs de snelweg, bijvoorbeeld bij Fastned. Ook bij de Superchargers van Tesla kan je snelladen. Bij sommige Superchargers kan dat zelfs met alle automerken, dus ook als je niet in een Tesla rijdt kan je er terecht. Opladen bij een snellader gaat aanmerkelijk sneller: het duurt ongeveer 30 minuten om je accu voor 80 procent op te laden. Nog steeds veel meer tijd dan ouderwets brandstof tanken maar veel sneller dan bij een gewone laadpaal.

 

Auto thuis opladen

Tot slot is er nog de mogelijkheid van je eigen laadpaal thuis. Als je de gelukkige eigenaar bent van een eigen parkeerplaats kan je ook een eigen laadpaal laten installeren, of een wallbox als het laadpunt aan de muur wordt bevestigd. Het grote voordeel van dit systeem is natuurlijk dat de laadpaal altijd beschikbaar is en ook qua kosten weet je waar je aan toe bent. Je betaalt namelijk het tarief dat je met je energieleverancier hebt afgesproken in je energiecontract.


Wat kost opladen bij een laadpaal?

Dat brengt ons bij de kosten van een elektrische auto laden. Om je auto op te laden bij een openbare laadpaal heb je een abonnement nodig bij een leverancier. Je ontvangt dan een laadpas waarmee je toegang krijgt tot laadpalen in Nederland. Er is qua prijs een groot verschil tussen snelladen en gewoon laden. Grootste nadeel van snelladen is dat de kosten hier het hoogst zijn. Gemiddeld kost een snellader ongeveer 0,60 cent per kWh. Bij een laadpaal is dat ongeveer 0,40 cent per kWh en thuis betaal je zo’n 0,25 cent per kWh. Die tarieven kunnen nu overigens ook hoger liggen vanwege de hoge energieprijzen! Een ander nadeel is dat er inmiddels heel veel aanbieders van laadpassen zijn en ze hanteren allemaal hun eigen voorwaarden en kosten. Het is dus lastig om prijzen te vergelijken want er hangt geen groot bord met de laadtarieven aan een laadpaal, net zoals we gewend zijn bij het tankstation. Wel zijn er allerlei apps om de prijzen te vergelijken. Het dus zeker handig om je hierin te verdiepen!

 

Conclusie

Je kan je elektrische auto opladen bij een openbare laadpaal in de wijk, langs de snelweg bij een snellader of thuis bij je eigen laadpaal. Dat laatste is het voordeligst want je betaalt het huistarief dat je zelf met je energieleverancier hebt afgesproken. Opladen bij een openbare laadpaal is voor de meeste eigenaren van een EV de beste optie want het is betaalbaar en in de buurt. Snelladen is duur en eigenlijk alleen aan te bevelen als het niet anders kan. Het loont om tarieven van laadpas aanbieders te vergelijken want de tarieven zijn vaak verschillend!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands