Veelgestelde vragen

Voor de verkoop

Hoe werkt ikwilvanmijnautoaf.nl?

Ikwilvanmijnautoaf.nl is hét online verkoopplatform voor gebruikte voertuigen. Wij bemiddelen tussen dealers en particulieren omtrent de in- en verkoop van auto's, motoren, campers en andere (recreatie)voertuigen. Ons bestand telt 11.000 RDW-erkende dealers die via ons platform dagelijks biedingen plaatsen.

Is jullie dienstverlening echt gratis?

Ja, je kunt kosteloos gebruikmaken van onze dienstverlening. Zowel het aanmelden van je voertuig tot de daadwerkelijke verkoop is gratis.

Waar verdienen jullie dan geld mee?

De aangesloten dealers dragen de kosten voor onze dienstverlening. Hierdoor blijft de service van ikwilvanmijnautoaf.nl voor jou als particulier volledig gratis.

Wat houdt de vraagprijs in?

Tijdens het aanmelden van je voertuig wordt er gevraagd naar het bedrag dat je verwacht voor het voertuig te kunnen krijgen. De vraagprijs is een richtlijn voor onze dealers. Het betekent niet dat je dit bedrag ook daadwerkelijk ontvangt. Wel doen wij uiteraard ons uiterste best om een zo hoog mogelijke prijs voor je voertuig te krijgen.

Hoe gaat het als er een financiering op mijn voertuig zit?

Een voertuig waar nog financiering op zit, kan niet worden verkocht zonder goedkeuring van de financieringsmaatschappij. Omdat het voertuig geldt als onderpand van de financiering, heeft de kredietverstrekker de tenaamstellingscode in bezit. Als kredietnemer moet je de financiering eerst aflossen voordat je de tenaamstellingscode in handen krijgt, en dus je voertuig kunt verkopen.
Soms is het in overleg met de dealer ook mogelijk dat hij, na inspectie van het voertuig, het openstaande bedrag inlost bij de financieringsmaatschappij. Hierna ontvangt hij rechtstreeks de tenaamstellingscode en kan hij het voertuig vrijwaren. Het eventuele restbedrag na inlossing wordt daarna naar de verkoper overgemaakt.

Wie ziet mijn persoonlijke gegevens?

Tijdens het aanmeldproces vragen wij je om je persoonlijke gegevens achter te laten. Deze hebben we nodig om jou te informeren over de voortgang van het verkoopproces en om je te informeren over het hoogste bod. Je gegevens worden niet getoond in de afgeschermde veiling. Oftewel: dealers bieden op basis van de voertuiggegevens. Pas als jij akkoord gaat met het hoogste bod, worden je contactgegevens vrijgegeven aan de koper en ontvang jij tevens de gegevens van de kopende partij.

Zijn er tips voor een succesvolle verkoop?

Het verkopen van een voertuig doe je natuurlijk niet elke dag. Onthoud dat het verkopen een stuk gemakkelijker en sneller gaat als je het voertuig zo gedetailleerd en realistisch mogelijk omschrijft. Tijdens de aanmelding krijg je hier voldoende ruimte voor. Wij raden je aan om ook duidelijke en recente foto’s toe te voegen. Zorg er wel voor dat je voertuig schoon en opgeruimd is voordat je ‘m begint te fotograferen. Een gedetailleerde omschrijving in combinatie met duidelijke foto’s geeft de dealer een beter beeld van je voertuig.

Tijdens de verkoop

Mijn advertentie is geplaatst, kan ik deze achteraf nog bewerken?

Nee dat is niet mogelijk. Mocht je achteraf bijvoorbeeld de omschrijving willen wijzigen of (andere) foto’s toe willen voegen, dan regelen wij dit voor je. Je kunt de wijzigingen appen naar: 06-13046735 of per mail versturen naar klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.nl. We zorgen er dan ook voor dat de gewijzigde informatie doorgegeven wordt aan de dealers die al een bod hebben uitgebracht.

Er is een bod uitgebracht op mijn voertuig, ben ik verplicht deze te accepteren?

Nee, je bent niet verplicht om je voertuig te verkopen nadat je het hoogste bod hebt ontvangen. Wanneer je het niet eens bent met het geboden bedrag, laten we je voertuig nogmaals een ronde in de veiling staan totdat we een nieuwe bieding hebben ontvangen. Mits je hier zelf mee akkoord gaat natuurlijk.

Is het uitgebrachte bod van de dealer gegarandeerd?

Niet altijd. Je ontvangt een bod op basis van de gegevens in je advertentie. Wanneer je dit bod accepteert, hoef je in principe niet meer te onderhandelen met de dealer en krijg je het afgesproken bedrag uitbetaald tijdens de overdracht. Echter geldt dit alleen wanneer de omschrijving van je voertuig volledig klopt en ook andere eventuele bijzonderheden gemeld zijn. Constateert de dealer dat het voertuig anders is dan omschreven – en kan hij dit ook aan jou onderbouwen – dan mag hij een tegenbod doen. Jij bepaalt vervolgens zelf of je met dit tegenbod akkoord gaan.
Wanneer je niet akkoord gaat, dan is de verkoopovereenkomst kosteloos ontbonden. In deze situatie adviseren we je altijd om telefonisch contact met ons op te nemen op nummer 053-7600027. We gaan dan samen op zoek naar een passende oplossing.

Wanneer moet ik annuleringskosten betalen?

Je ontvangt alleen een annuleringsfactuur wanneer je hebt ingestemd met de verkoop van je voertuig, maar er vervolgens toch vanaf ziet. Bijvoorbeeld omdat je ‘m aan een andere partij hebt verkocht of uiteindelijk hebt besloten je voertuig toch zelf te houden. De annuleringsfactuur bedraagt 15 procent van de overeengekomen verkoopprijs met een minimaal bedrag van 300 euro.

Is het mogelijk om mijn voertuig van de site te verwijderen?

Op het moment dat jij je voertuig uit onze veiling wilt halen, kun je dit telefonisch of via de mail doorgeven aan onze klantenservice. Vermeld wel altijd het desbetreffende kavelnummer en het kenteken van je voertuig. Wij verwijderen je gegevens vervolgens uit ons systeem.

Na de verkoop

Kan ik de verkoop nog terugdraaien?

Nee, het consumentenrecht waarin de 14 dagen bedenktijd is geregeld geldt alleen voor mensen die iets kopen via internet. In dit geval ben jij de verkoper. Daarom kun je geen beroep doen op het herroepingsrecht.

Ik kan de dealer niet bereiken voor het maken van een afspraak, wat nu?

Dat is vervelend. Ten eerste raden wij je aan om altijd contact op te nemen binnen de openingstijden van het bedrijf. Dit kan per dealer verschillen. Bekijk daarom eerst de desbetreffende website voor meer informatie. Lukt het je vervolgens nog steeds niet om de dealer te bereiken, meld dit dan bij onze klantenservice via klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.nl of 053-7600027. Wij regelen dan alsnog een afspraak tussen jou en de dealer.

Wat moet ik doen als ik de verkoopovereenkomst niet heb ontvangen?

Je ontvangt van ons een sms-bericht op het mobiele nummer dat bij ons bekend is. Daarin staat vervolgens het e-mailadres waar wij de verkoopovereenkomst naartoe sturen. Mocht je hier een fout in ontdekken, dan kun je dit doorgeven op nummer 053-7600027. Tip: controleer ook altijd je spam inbox.

Moet ik mijn verkochte voertuig zelf naar de dealer brengen of wordt deze opgehaald?

In de meeste gevallen dien je het voertuig zelf bij de dealer af te leveren, tenzij vooraf anders is afgesproken. Breng je het voertuig naar de koper, dan vergoeden wij de treinreis terug naar huis. Oftewel: de heenreis is je enige investering. Mocht je niet in de gelegenheid zijn het voertuig te brengen, maak dit dan kenbaar bij onze makelaar voordat je instemt met de verkoop van je voertuig. Wanneer het voertuig niet meer rijdbaar is en je dit ook zo bij de aanmelding hebt aangegeven, komt de dealer het voertuig bij je thuis ophalen.

Ik ben een deel van mijn kenteken kwijt, wat nu?

Als jij je voertuig verkoopt, moet je ervoor zorgen dat de dealer het voertuig op zijn naam overschrijft. Je dient dan het complete papieren kentekenbewijs (inclusief overschrijvingsbewijs) of de kentekencard met begeleidende brief en de complete 9-cijferige tenaamstellingscode in je bezit te hebben. Anders kan het voertuig niet worden overgeschreven. Ben je (een deel van) het kentekenbewijs kwijt? Vraag dan eerst een vervangend kentekenbewijs aan bij de RDW. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Alle informatie hierover kun je vinden op www.rdw.nl.

De dealer doet ter plekke een tegenbod, ben ik verplicht deze te accepteren?

Een dealer heeft het recht om je voertuig tijdens de overdracht te controleren op schade en andere mankementen. Daarom is het belangrijk dat je voertuig in precies dezelfde staat verkeert als op het moment van aanmelding. Ontdekt hij iets wat tijdens het aanmeldproces niet is doorgegeven? Dan mag hij een tegenbod doen. Echter is het niet verplicht deze te accepteren. Bij weigering van het bod ontvang je van ons daarom ook geen annuleringsfactuur. Wel raden we je aan om op dat moment altijd contact op te nemen met onze afdeling klantenservice. Samen proberen we dan tot een oplossing te komen.

Op welke manier ontvang ik het geld voor mijn verkochte voertuig?

De dealer kan het bedrag contant aan je uitbetalen of door middel van een bankoverschrijving. Wij raden je aan de gewenste betalingsmethode vooraf met de dealer af te spreken. De koopsom wordt in ieder geval voldaan tijdens de overdracht. Tenzij er sprake is van een gefinancierd voertuig.

Hoe wordt mijn voertuig gevrijwaard?

Al onze aangesloten inkopers zijn RDW erkend. Dat betekent dat de koper op het moment van de overdracht het voertuig direct kan vrijwaren. In veel gevallen krijg je het vrijwaringsbewijs direct per e-mail. Op de site van de RDW is de overdracht direct zichtbaar. Let op: haalt de dealer het voertuig op? Dan kan de vrijwaring anders verlopen. Bespreek dan even van tevoren hoe deze moet worden geregeld.

Hoe zit het met de betaalde wegenbelasting?

Tijdens de overdracht wordt je voertuig gevrijwaard door de RDW-erkende dealer. Als bewijs ontvang jij een RDW-vrijwaringsbewijs. De Belastingdienst zet de motorrijtuigenbelasting vanaf dat moment automatisch stop en de teveel betaalde belasting wordt terugbetaald of eventueel verrekend.

Hoe wordt de verzekering beëindigd

Als jij je voertuig hebt verkocht vergeet dan niet de verzekering stop te zetten. Met de vrijwaring kun je de verzekering per vrijwaringsdatum beëindigen. Houd er rekening mee dat de meeste verzekeraars als eis stellen dat het vrijwaringsbewijs binnen een bepaald termijn binnen moet zijn.

Hoe krijg ik mijn treinreis vergoed?

Als je het voertuig bij de dealer brengt, vergoeden wij je eventuele treinreis terug naar huis. Wij vergoeden uitsluitend een tweedeklas treinkaartje voor één persoon. Om de kosten voor de treinreis te declareren stuur je het transactieoverzicht, de vrijwaring en je bankrekeningnummer per post of per e-mail naar onze klantenservice.

Overig

Kan ik mijn schade- of sloopauto ook verkopen?

Ja, dat kan. Ikwilvanmijnautoaf.nl werkt samen met 11.000 dealers, waaronder schade- en sloopspecialisten. Omschrijf de schade zo gedetailleerd mogelijk - voeg duidelijke foto’s toe - tijdens het aanmelden of vermeld dat het om een sloopauto gaat. Op die manier kunnen dealers een bieding op maat uitbrengen.

Wat is BPM?

BPM staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen’ en dient voor elke in Nederland geregistreerde personenauto, bestelauto en motor betaald te worden. Koop je een voertuig direct van een Nederlandse dealer, dan zit de BPM al bij de aanschafprijs in. Hier hoef je dus niet apart rekening mee te houden.

Wat is een leaseauto?

Een leaseauto is een auto die door middel van lease ter beschikking wordt gesteld aan een gebruiker. De auto is dan niet het eigendom van de gebruiker, maar blijft op naam staan van de leasemaatschappij. In de meeste gevallen leasen werkgevers auto’s, maar particulieren kunnen ook een auto leasen.

Hoe kan ik mij aanmelden als koper?

Als particulier is het niet mogelijk een voertuig in te kopen. Particulieren kunnen via Ikwilvanmijnautoaf.nl enkel voertuigen verkopen. Ben je een dealer en wil je online biedingen kunnen plaatsen? Neem dan contact op met de afdeling relatiebeheer via 053- 7555297 of ga naar www.dealerdirect.eu.

Kan ik ergens klantervaringen vinden?

Ikwilvanmijnautoaf.nl vraagt alle gebruikers naar hun ervaringen met ons verkoopplatform. Op die manier kunnen wij onze service continu verbeteren. Alle ervaringen worden verzameld op ikwilvanmijnautoaf.nl/ervaringen. Daarnaast is Ikwilvanmijnautoaf.nl aangesloten bij Trustpilot, een onafhankelijk reviewplatform waarop consumenten hun ervaringen kunnen delen over onze online diensten.

Wat betekent RDW?

RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer), is de instelling die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en documenten, zoals kentekenbewijzen, rijbewijzen en bromfietscertificaten, in ons land verzorgt.

Wat betekent btw- of marge-auto?

Een zogeheten ‘btw-auto’ is een auto die in het bezit is geweest van een zakelijke bestuurder. Een auto is een ‘marge-auto’ zodra hij van een particulier is geweest. Voor dealers is het belangrijk te weten om welk soort voertuig het precies gaat in verband met het wel of niet kunnen terugvorderen van de btw.

Ik heb nog meer vragen, op welke manier kan ik contact met jullie opnemen?

Je kunt ons 7 dagen per week van 8.00 uur tot 22.00 uur bereiken op:

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands