Bijtelling berekenen: hier moet je op letten

Je hoort mensen er vaak over praten op feestjes, verjaardagen of op het werk: de bijtelling. Echt een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt want de bijtelling raakt mensen in de portemonnee. En het lijkt wel alsof de bijtelling ieder jaar weer anders is. Maar wat is de bijtelling eigenlijk? En hoe bereken je dan die bijtelling? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

 

Bijtelling is belasting

De bijtelling is een belasting die in 1964 werd ingevoerd. De overheid zag dat er steeds meer leaseauto’s op de weg kwamen. Werknemers van bedrijven kregen zo’n leaseauto om hun werk goed uit te voeren. Op zich een prima ontwikkeling, maar de leaseauto werd ook privé gebruikt en berijders gingen er zelfs mee op vakantie! Dat privévoordeel werd als oneerlijk gezien en heeft ertoe geleid dat eigenaren van een leaseauto hierover belasting zijn gaan betalen. Dit werd de bijtelling, een bedrag dat bij je salaris wordt opgeteld als loon en waarover je belasting betaalt. 

 

Meer dan 500 kilometer privé

De bijtelling geldt voor iedereen met een leaseauto die jaarlijks meer dan 500 kilometer privé kilometers rijdt. Alleen als je met een kilometerregistratie kan aantonen dat je minder dan 500 kilometer privé rijdt hoef je geen bijtelling te betalen. De meeste mensen rijden echter meer dan 500 kilometer privé met een leaseauto en moeten dus ook bijtelling betalen. Dit geldt niet voor alle leaserijders: voor private lease is een uitzondering gemaakt en betaal je geen bijtelling.

 

Bijtelling berekenen voor benzine, diesel en hybride

De bijtelling geldt voor alle auto’s die CO2 uitstoten, dus niet alleen benzine- en dieselauto’s maar ook (plug-in) hybrides. De berekening van hoeveel bijtelling je betaalt hangt af van de auto waar je in rijdt en je inkomen.

 

Rekenvoorbeeld:

De bijtelling is momenteel 22 procent van de cataloguswaarde. Is de cataloguswaarde van jouw leaseauto (benzine, diesel of hybride) 40.000 euro dan is de bijtelling 8.800 euro. Als je binnen het laagste belastingtarief van 37,07 procent valt dan betaal je 3.262 euro extra belasting. Deze berekening is voor iedereen anders en gelukkig zijn er online verschillende tools te vinden om je eigen bijtelling te berekenen.

 

Uitzonderingen als je de bijtelling gaat berekenen

Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Als je auto voor 1 januari 2017 op kenteken is gezet dan is het bijtellingspercentage 25 procent. Aan de andere kant betaal je voor elektrische auto’s een lagere bijtelling, namelijk 16 procent in 2022. Deze 16 procent geldt in 2022 alleen tot 35.000 euro van de catalogusprijs. Als je auto duurder is dan betaal je over het meerbedrag 22 procent bijtelling. En met ingang van 2023 wordt het maximumbedrag ook nog eens verlaagd naar 30.000 euro. Het bijtellingspercentage gaat in de komende jaren bovendien verder omhoog naar 22 procent in 2026. Dus als je nog wil profiteren van een lagere bijtelling dan is het beter nu voor een elektrische leaseauto te kiezen!

 

Conclusie

Voor auto’s ouder dan 2017 is het bijtellingspercentage 25 procent. Voor nieuwe auto’s is de bruto bijtelling 22 procent van de catalogusprijs van de auto. Voor elektrische auto’s geldt een percentage van 16 procent, maar dit gaat de komende jaren omhoog naar 22 procent. Over die bijtelling betaal je inkomstenbelasting. Hoe hoog die belasting netto per maand is hangt af van je persoonlijke situatie. De exacte bijtelling berekenen is dus voor iedereen anders.

 

Ga je een leaseauto rijden? Dan wil je wellicht je oude auto verkopen! Bij ikwilvanmijnautoaf doe je dat eenvoudig online. Je kan bij ons elke auto verkopen, jong en oud. Meld je auto vandaag nog aan en ontvang een passend bod!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands