Wegenbelasting & BPM in 2023: wat verandert er?

Iedere eigenaar van een auto, camper of bestelauto betaalt wegenbelasting. De Belastingdienst noemt het motorrijtuigenbelasting (MRB) maar het principe is nog steeds hetzelfde: belasting betalen voor het bezit van je auto. De regeling voor de wegenbelasting wordt regelmatig aangepast. Ook in 2023 is er een kleine aanpassing. Daarnaast zijn er in 2023 veranderingen in de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (BPM).

 

Wegenbelasting gaat in 2023 met 4,75 procent omhoog

Als de wegenbelasting verandert dan is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2023 is dat het geval. Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75 procent omhoog gaat. Let op: dit betreft alleen het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt. Het tarief dat je betaalt bestaat namelijk ook uit een provinciaal gedeelte (de provinciale opcenten). Dit gedeelte ligt vaak tussen de 65 en 95 procent van de wegenbelasting en deze opcenten verschillen per provincie. Hoeveel wegenbelasting je betaalt in 2023 hangt dus af van de provincie waar je woont.

 

Een kleine benzineauto is het goedkoopst

Afgezien van de tariefsverhoging die dit jaar plaatsvindt blijft de regeling verder gelijk. De MRB is dus nog steeds afhankelijk van de CO2-uitstoot van je auto, het gewicht en de brandstof. In het kort geldt: voor een zware dieselauto met een hoge CO2-uitstoot betaal je de meeste wegenbelasting. Een kleine benzineauto is het goedkoopst. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Zo zijn oldtimers van 40 jaar of ouder vrijgesteld voor het betalen van deze belasting. Ook eigenaren van elektrische auto’s betalen geen wegenbelasting. Maar dit gaat wel veranderen.

 

Ook in 2023 vrijstelling voor elektrische auto’s

Om elektrisch rijden te stimuleren besloot de Nederlandse regering jaren geleden dat eigenaren van een elektrische auto geen wegenbelasting hoeven te betalen en ook geen aanschafbelasting (BPM). Elektrische auto’s zijn namelijk veel duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Wanneer ze ook nog eens belast zouden worden met MRB en BPM, zoals bij traditionele auto’s, dan worden deze voertuigen onbetaalbaar en zou niemand nog een EV kopen. En dat brengt de milieudoelstellingen van het kabinet in gevaar.

 

Vanaf 2025 MRB en BPM voor EV’s

Inmiddels is de situatie aan het veranderen. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, er is veel meer aanbod, de verkopen stijgen en er komen hierdoor ook steeds meer EV’s op de tweedehands markt. Om te voorkomen dat de overheid te veel inkomsten misloopt wanneer straks iedereen elektrisch rijdt wordt de vrijstelling voor de MRB en BPM de komende jaren afgebouwd. Concreet betekent het dat je in 2025 wel MRB gaat betalen, maar slechts 25 procent van het normale tarief op basis van een auto met hetzelfde gewicht en een benzinemotor. Je krijgt in 2025 dus nog 75 procent korting. Vanaf 2026 betaal je de volle mep aan wegenbelasting voor een elektrische auto. En ook aan de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s komt in 2025 een einde. Deze aanschafbelasting komt neer op 360 euro en komt bovenop de nieuwprijs van een EV. Alle elektrische auto’s worden vanaf 1 januari 2025 dus 360 euro duurder. Daarna stijgt de BPM elk jaar met de inflatie.

 

In 2023 en 2024 korting op wegenbelasting voor hybride auto

Tot slot is er nog een aparte regeling voor de wegenbelasting die eigenaren van een hybride auto betalen. In 2023 en 2024 krijg je met een plug-in hybride 50 procent korting op de wegenbelasting, onder de voorwaarde dat je auto niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot. In 2025 gaat ook deze regeling veranderen. De korting is dan nog maar 25 procent en in 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Vanaf dat moment betaal je dus ook voor een plug-in hybride auto het normale wegenbelastingtarief. Het is echter nog onduidelijk hoe dat tarief berekend gaat worden. Een hybride auto is met zijn dubbele motor en het accupakket zwaarder dan een vergelijkbare benzineauto, maar de CO2-uitstoot is wel lager. Mogelijk gaat hier dezelfde regeling gelden als voor hybrides zonder stekker. Eigenaren van deze auto’s krijgen geen korting en betalen het volledige tarief aan wegenbelasting.

 

BPM in 2023 omhoog voor hybrides

En dan de BPM op hybride auto’s in 2023. De basis voor de berekening van de BPM is de CO2-uitstoot van een auto. En omdat hybride auto’s niet volledig elektrisch rijden betaal je dus ook BPM. Net als bij traditionele auto’s gebruikt de Belastingdienst hiervoor een staffel. Er zijn voor hybrides drie belastingschijven die in 2023 allemaal zijn verhoogd. De nieuwe tarieven zien er als volgt uit: in de eerste schijf met een CO2-uitstoot van 1 - 34 gram per kilometer betaal je 26 euro per gram CO2. De tweede schijf is van 34 - 60 gram CO2 per kilometer. Hiervoor geldt een tarief van 91 euro per gram CO2. In de laatste schijf van meer dan 60 gram CO2 per kilometer betaal je 217 euro per gram CO2.

 

Conclusie

In 2023 gaat de wegenbelasting omhoog. Eigenaren van een elektrische auto betalen dit jaar en in 2024 geen wegenbelasting en ook geen BPM. In 2025 komt aan die regeling een einde en gaan ook zij belasting betalen. Voor hybride auto’s gelden aparte tarieven. De korting op de wegenbelasting voor deze auto’s wordt de komende jaren afgebouwd.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands