Waarom zijn tweedehands auto's zo duur?

Alles wordt duurder. Veel mensen klagen erover en het gaat dan vooral over de dagelijkse boodschappen en de hoge energierekening. Maar ook heel veel andere producten zijn de afgelopen tijd veel duurder geworden, zoals auto’s. En niet alleen nieuwe auto’s zijn duurder geworden, ook tweedehands auto’s zijn nu een stuk duurder dan één of twee jaar geleden. Hoe kan dat? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

 

Er zijn een paar belangrijke oorzaken aan te wijzen voor het feit dat tweedehands auto’s nu zo duur zijn: de coronacrisis, het tekort aan computerchips en de oorlog in Oekraïne.

 

Tweedehands auto’s zijn duur door de coronacrisis

Het lijkt inmiddels alweer lang geleden dat er wereldwijd allerlei lockdowns werden afgekondigd om het coronavirus in te dammen. Toch hebben die lockdowns en de coronacrisis nog altijd een groot effect op de prijs van nieuwe én tweedehands auto’s.

 

Er is minder aanbod van tweedehands auto’s

Om te beginnen hebben autofabrieken wereldwijd maandenlang stilgelegen. Door fabriekssluitingen werden er veel minder nieuwe auto’s geproduceerd, en die nieuwe auto’s zijn juist nodig om de markt voor tweedehands auto’s te voeden. Want iedereen die een nieuwe auto aanschaft of leaset heeft een tweedehands auto die op de occasionmarkt verkocht moet worden. Daar komt bij dat veel leasemaatschappijen de lopende leasecontracten gingen verlengen. Leaserijders bleven langer in hun leaseauto rondrijden in plaats van een nieuwe auto te krijgen. Dit alles had grote gevolgen voor de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. Om het concreet te maken: in 2019 werden er in Nederland ruim 450.000 nieuwe auto’s verkocht en in 2021 iets meer dan 324.000. In twee jaar tijd is de verkoop van nieuwe auto’s dus met 126.000 stuks gedaald! Er komen hierdoor dus ook veel minder tweedehands auto’s op de markt.

 

Er is meer vraag naar occasions

Het aanbod van gebruikte auto’s werd dus minder, maar tegelijkertijd is de vraag naar occasions tijdens de coronacrisis alleen maar gestegen. Door de angst om besmet te raken met het virus gingen bijvoorbeeld veel OV-reizigers op zoek naar een tweedehands auto om naar het werk of andere bestemmingen te reizen. In een auto zit je alleen en niet met tientallen mensen samengepakt, zoals in de trein of bus. Die combinatie van minder aanbod en veel vraag zorgde er in eerste instantie voor dat tweedehands auto’s duur werden.

 

Prijzen van tweedehands auto’s zijn hoog door tekort aan auto-onderdelen

Toen we de coronacrisis langzaam onder controle kregen, en autofabrieken weer open gingen, kwam de auto-industrie erachter dat ze te weinig computerchips kregen aangeleverd van hun leveranciers. Deze chips zitten tegenwoordig in elke auto en zijn cruciaal voor het goed functioneren ervan. Sterker nog, zonder chips kunnen auto’s niet rijden. Wat was er aan de hand? Tijdens de coronacrisis annuleerden autofabrikanten hun orders voor computerchips. Toen de crisis grotendeels voorbij was en zij weer chips wilden bestellen bij hun leveranciers bleek dat een groot deel van de productiecapaciteit al was vergeven aan andere grote klanten zoals Apple en Microsoft. Met andere woorden, de autofabrikanten moesten achter in de rij aansluiten. Als gevolg hiervan konden auto’s niet worden afgebouwd en dus ook niet worden afgeleverd. Ondanks het einde van de coronacrisis konden autofabrikanten dus nog steeds niet op volle capaciteit auto’s produceren en bleef er een tekort aan voertuigen.

 

Occasions zijn duur vanwege de oorlog in Oekraïne

En alsof dat nog niet genoeg problemen opleverde kwam dit jaar de oorlog in Oekraïne er ook nog eens bij. Dit was (en is nog steeds) niet alleen vreselijk voor de mensen daar, ook de auto-industrie kreeg weer een klap te verduren. Er zijn in Oekraïne namelijk meerdere fabrieken die kabelbomen maken voor auto’s. Deze kabelbomen bevatten de elektrische bedrading van een auto en zonder deze kabelbomen kan je geen auto’s bouwen. Om die reden legde bijvoorbeeld Volkswagen de productie in de fabriek in Zwickau, waar de elektrische ID-modellen worden gebouwd, in maart wekenlang stil.

 

Prijs voor een occasion naar recordhoogte

Al met zijn er dus heel veel verschillende oorzaken waardoor tweedehands auto’s nu zo duur zijn. De prijzen zijn dan ook fors gestegen. Het afgelopen half jaar ging de gemiddelde prijs van een tweedehands auto met 1650 euro omhoog, een prijsstijging van 7,5 procent. In juni was de gemiddelde prijs van een tweedehands auto ruim 23.000 euro, een record. Vergeleken met juni 2021 zijn occasions bijna 20 procent duurder geworden.

 

Nu je oude auto verkopen

Het feit dat tweedehands auto’s zo duur zijn is overigens niet alleen slecht nieuws. Want iedereen die nu zijn oude auto verkoopt krijgt er waarschijnlijk een goede prijs voor terug. Uiteraard heb je dit voordeel alleen als je geen andere auto terugkoopt, want die is dan ook duur, maar toch.

 

Wil je je oude auto verkopen? Bij ikwilvanmijnautoaf doe je dat snel en eenvoudig online. Meld je auto aan op onze site, vul alle gegevens in en ontvang een passend bod. Accepteer je het bod? Dan heb je je auto verkocht!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands