Tweedehands camper kopen: voorkom deze valkuilen

In een markt met veel schaarste gaan de prijzen omhoog: een wetmatigheid die er eerder was dan het geld. De vraag naar gebruikte campers overstijgt ruimschoots het aanbod. De oorzaken zijn bekend: Europa is eerst geteisterd door een pandemie gevolgd door een oorlog.

Dealers haalden in de afgelopen jaren regelmatig jonge gebruikte campers uit het buitenland, vooral Duitsland. Maar ook daar deed de schaarste zijn intrede: toen vliegvakanties onmogelijk werden schoot de vraag naar campers in heel Europa omhoog. Dus ook in het buitenland viel niets meer te halen.


Particulier of niet?

Er zijn twee, of misschien drie manieren om een gebruikte camper te kopen. Bij een particulier, een handelaar of een dealerbedrijf. Alleen in het laatste geval heb je, onder bepaalde voorwaarden, de zekerheid van een BOVAG-garantie.

In de eerste helft van 2021 hadden meer Nederlanders dan ooit een camper of caravan in bezit: volgens de BOVAG zijn er dat zo'n 570.000. Die groei is grotendeels veroorzaakt door de coronapandemie. Op pad gaan in je eigen bubbel betekent namelijk een relatief veilige manier van reizen en verblijven.

Vooral campers maken een enorme opmars door. Er werden in de eerste helft van 2022 meer dan 2000 nieuwe campers verkocht, en meer dan 19.000 tweedehands campers wisselden van eigenaar, via de vakhandel en particuliere verkoop. Marktplaats zag het aantal zoekopdrachten naar campers verdubbelen: 'camper' is nu na 'gratis' de meest gebruikte zoekterm hier. Tegen enkele miljoenen zoekopdrachten staan maar dik 60.000 advertenties van kampeerauto's.

De NKC (Nederlandse Kampeerauto Club, de grootste vereniging in Europa op dit gebied) heeft voor de geïnteresseerde koper van een gebruikte camper vijf belangrijke tips geformuleerd. Als eerste moet je rekening houden met het budget: hoeveel kun je besteden aan een camper? Je kunt het namelijk zo luxe maken als je wilt. Denk na wat de minimale vereisten zijn die je wilt hebben: hoeveel zit/slaapplekken, welke (basis)voorzieningen en welke eventuele extra's? Vergeet niet dat er na de aanschaf nog kosten bijkomen: stalling, verzekering, motorrijtuigenbelasting. Alleen dat kost je al snel tussen de 1000 en 2000 euro per jaar. Kosten voor eventuele keuringen en onderhoud komen daar nog eens bij. Dat loopt dus best snel op. En wat zou de beoogde camper bij verkoop na een paar jaar nog opleveren, ofwel: hoe waardevast is deze?

Vocht

Heb je een camper op het oog? Dan adviseert de NKC om iemand mee te nemen met verstand van campers. Zeker als je dat zelf niet hebt, maar anders ook: de wens om iets te hebben kan ‘verblindend’ werken. Vraag iemand mee die goed weet waar je naar moet kijken en wat de gevoelige punten van een camper zijn, zoals vochtproblemen en roestvorming.

Vocht is een veel voorkomend probleem bij campers. Als je daar geen idee van hebt bij je aankoop, dan kun je echt een kat in de zak kopen. Het vervelende is dat je vocht meestal niet direct kunt zien. Soms zie je vochtvlekken of kromgetrokken hout, maar het kan ook helemaal in de wanden zitten. En als er eenmaal vochtproblemen zijn, dan zijn die ook nauwelijks op te lossen. Je hebt pas zekerheid als het wordt onderzocht met een vochtmeter.

Net als bij een normale auto wil je natuurlijk weten hoe de camper rijdt. Voelt 'ie goed aan? Kun je er prettig mee rijden op de snelweg, op een hobbelige binnenweg? Voelt 'ie comfortabel met parkeren, hard remmen of bij het manoeuvreren door een smal steegje? Dat kun je allemaal alleen maar ervaren door een flinke proefrit te maken. Vraag de eigenaar mee te rijden, als hij je niet – heel begrijpelijk – zomaar op pad durft te sturen.

Maar ook: werken alle onderdelen naar behoren, is er niks stuk? Laat de verkoper alles demonstreren in de kampeerauto en check of het goed functioneert: denk aan water, kachel, verlichting en huishoudaccu.

Aankoopkeuring

Wil je zeker zijn van je zaak? Laat dan voor aanschaf een onafhankelijke aankoopkeuring doen. Daarbij wordt de camper helemaal doorgelicht en krijg je een overzicht met de zwakke en sterke punten. Dat biedt aanknopingspunten om mee te onderhandelen met de verkoper. Een aankoopkeuring kan worden aangevraagd bij DEKRA, CED of Autocoach. Het is aan de koper te bepalen of de de kosten van zo’n keuring opwegen tegen het risico van een miskoop.

Tenslotte is er nog de waarschuwing: laat je niet gek maken. De markt voor campers is oververhit. Zo veel vraag levert ingewikkelde gesprekken op bij een aankoop. Een verkoper kan een potentiële koper gemakkelijk voor het blok zetten. ‘Er zijn voor jou nog tien anderen die mijn camper willen kopen.’ Laat je hierdoor niet verleiden om toch sneller dan je van plan was een besluit tot aankoop te nemen. Soms is een camper zo mooi aangekleed of van handige snufjes voorzien dat je serieuze problemen over het hoofd ziet.

Een markt met veel meer vraag dan aanbod trekt per definitie oplichters aan. Op internet kun je schrijnende verhalen lezen. Campers die je pas kunt zien als je eerst de vervoerskosten betaalt, e-mails of andere berichten vol taalfouten, een veel te lage prijs voor de aangeboden camper: trap er niet in.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands