Top 5 meest voorkomende auto defecten in de winter

Zijn de autodeuren dichtgevroren? Of - nog erger - start je auto niet meer? Iedere automobilist komt wel eens een ongemak tegen in de winter. De auto heeft het ook zwaar te verduren in koude temperaturen. Met welke veelvoorkomende autodefecten moet jij rekening houden in de winter? Wij hebben er vijf voor je op een rij gezet.


Niets is vervelender dan dat je auto je in de steek laat. Wees daarom voorbereid op eventuele defecten aan je auto die in de winter veel voorkomen. Hieronder lees je de defecten en tips in willekeurige volgorde.


Startmotor defect

Geen enkele motor start uit zichzelf. Je hebt een startmotor nodig die ervoor zorgt dat de zuigerverbrandingsmotor genoeg snelheid krijgt om de motor te kunnen starten. De verbinding tussen de startmotor en de motor wordt vervolgens automatisch verbroken zodra de motor aanslaat. Gebeurt dit niet, dan zou de motor de startmotor flink kunnen beschadigen. Het kan gebeuren dat de motor niet meer zo lekker wil starten of helemaal niet meer start. Een van de oorzaken kan een kapotte startmotor zijn. Als je startmotor kapot is en je moet deze laten vervangen, dan zijn de kosten afhankelijk van de vraag of je een nieuwe startmotor koopt of een gereviseerde. Het gebeurt ook vaak dat de oude startmotor ingeruild wordt. Voor een gereviseerde startmotor moet je rekening houden met een bedrag van rond de €80,-. Een nieuwe startmotor is afhankelijk van het merk auto en is verkrijgbaar vanaf €120,-.


Lege accu

Ook een accu heeft niet het eeuwige leven. Als je auto niet start, dan is doorgaans de accu de boosdoener. Auto accu’s gaan ongeveer vier tot zes jaar mee, maar dat hangt ook van jezelf af. Veel mensen laten de accu na vier jaar preventief vervangen om grote defecten te voorkomen.

Wanneer je weinig kilometers maakt, wordt de gemiddelde levensduur minder. In een strenge winter uitsluitend korte ritjes rijden, waarbij de kachel op de maximale stand staat, is niet goed voor een accu. Dit kost de accu te veel kracht. Er wordt dan zoveel energie gevraagd, terwijl de accu niet genoeg tijd heeft om weer op te laden en dus steeds leger raakt en op een ochtend niet meer wil starten. Maak dus tussendoor wat langere ritten en zet niet alle apparaten aan als het erg koud is.

De kosten kunnen flink verschillen, omdat ieder automerk weer een ander soort accu moet hebben. Het vermogen en de afmetingen zijn belangrijke zaken die een accu heel duur kunnen maken. Zo kan een accu voor een Renault Twingo van tien jaar oud ongeveer €150,- kosten, terwijl je bij een nieuwe Toyota Prius al snel €6.000,- voor een nieuwe accu pack kwijt bent. Aangezien een steeds groter deel van het wagenpark een hybride of elektrische aandrijving heeft, zal het aandeel auto’s met een dure accu alleen maar toenemen.


Bevroren onderdelen

Als het stevig vriest, zijn er behoorlijk wat onderdelen van je auto die kunnen gaan vastvriezen. Op het moment dat het bijvoorbeeld om de rubbers van het portier gaat, dan kun je die gemakkelijk kapot maken.


Deurrubbers

Het vastvriezen van deurrubbers is een veelvoorkomend probleem. In combinatie met vocht hoeft het nog niet eens heel koud te zijn of je rubbers zijn al vastgevroren. Heel hard aan de deur trekken is funest, want dan scheurt het rubber. Het is verstandiger om aan de randen van de deur te drukken, zodat het ijs breekt en de deur wel opent. Je kunt natuurlijk ook een ontdooier of föhn gebruiken, maar uit voorzorg kun je de rubbers insmeren met bijvoorbeeld siliconenspray.

Handrem

Ben je gewend de handrem van de auto te gebruiken? Leer je dit dan maar af in de winter. Je zult namelijk niet de eerste zijn die in een auto stapt met een bevroren handrem. En dan duurt het erg lang voordat je de auto kunt gebruiken. Om de handrem los te krijgen, kun je proberen het ijs te breken door de handrem nog een keer hard aan te trekken. Lukt dat ook niet, dan moet je de verwarming zo hoog mogelijk opzetten en hopen dat na een kwartier de handrem wel is ontdooid. Voorkom het vastvriezen van de handrem door deze niet te gebruiken en de auto in de versnelling te laten staan.

Ruitenwissers

Bevroren ruiten zijn erg vervelend voor het zicht, maar vaak zijn de ruitenwissers dan ook vastgevroren aan het raam. Met een krabber en een hoop geduld moet je eigenlijk wachten totdat de ruitenwisser ontdooid is. Trek je de wissers met een ruk van het raam, dan is de kans groot dat het rubber gescheurd is en de ruitenwissers dus niet meer goed hun werk doen. Om te voorkomen dat de ruitenwissers vastvriezen op de ruiten, is het goed om ze los te zetten van de ruit. Je kunt ook een ruitbeschermer van folie voor de ramen plakken en daar de ruitenwissers op zetten. Een deken kan ook, maar gebruik nooit kranten.


Kapotte verlichting

Een lampje vervangen stelt toch niet veel voor? Dat ligt er maar net aan welke auto je hebt. De motorruimte is namelijk in de loop van de jaren steeds krapper geworden en het design is geoptimaliseerd op zuinig rijden. Je kunt dus niet meer zo eenvoudig een lampje vervangen. Bij sommige modellen moet je zelfs onderdelen demonteren om een eenvoudig koplampje te vervangen. En dat onder een werkplaats tarief van gemiddeld €60,- per uur. Als de verlichting het weer doet, ben jij honderdjes kwijt in plaats van tientjes.


Schade aan autolak

Om te zorgen dat het verkeer gebruik kan maken van openbare wegen, wordt er in de winter veel zout gestrooid. Auto’s zien er na een winter niet alleen vies uit, maar zijn ook bedolven onder een grauwe pekellaag. Onder die laag kan het zout ongezien gaten in de autolak vreten. Zeker als de auto al enkele beschadigingen in het lak heeft, wordt het metaal onder het lak direct aangetast.

Veel mensen denken dat ze hun auto niet moeten wassen in de winter. Dit is niet waar. Het is zelfs slecht voor de auto om dit niet te doen. Zout en vuil van de weg vallen namelijk alles aan waar de auto uit is opgebouwd. Goed wassen en een beschermende waslaag aanbrengen is belangrijk in de winter. De was zorgt er namelijk voor dat de viezigheid niet aankoekt en de lak mooi blijft. Vergeet niet onder de auto te reinigen om roest te voorkomen.


Auto defect?

Heeft je auto veel schade opgelopen en kost de reparatie je handenvol geld? Dan is dit wellicht het beste moment om je auto te verkopen. Een kapotte auto verkopen kan erg lastig zijn, vooral als je een particuliere koper zocht. Waarschijnlijk heb je meer geluk als je op zoek gaat naar een autobedrijf. Zo´n bedrijf heeft automonteurs in dienst die dure reparaties kunnen uitvoeren.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands