De top 5 bekendste autoreclames ooit gemaakt

Nu er sprake is van overproductie en een tegenvallende vraag naar nieuwe auto’s zie je dat autofabrikanten de reclamedruk opvoeren. Wist je dat de gemiddelde marketingkosten per nieuw verkochte auto boven de vijfhonderd euro liggen? Televisie blijft voor autobouwers het populairste medium. Blijven die autoreclames bij ons hangen? Bekijk hier de video van de top 5 meest bekende televisiecommercials voor auto’s!


Bedrijven kunnen niet zonder marketing. Hoe kun je anders je doelgroep overtuigen van het nut van je product of dienst? Toch werd er vorig jaar minder geld uitgegeven aan reclamecampagnes voor personenauto’s. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Adfact. In 2012 gaven autofabrikanten nog gezamenlijk 376 miljoen euro uit aan reclames, in 2013 is dit gedaald tot 319 miljoen euro, een daling van 15,5 procent.


Slogans

Televisie maakt zestig procent uit van de totale marketinguitgaven in de autobranche. In 2012 was dit nog 55 procent. Televisiereclames blijven, ondanks de terugloop in bestedingen van 18 miljoen euro, het populairste medium onder autofabrikanten. Seat, Hyundai, Renault, Subaru, Chevrolet en Mazda gaven minder geld uit aan reclame. In totaal bespaarden deze autofabrikanten ruim 90 miljoen euro op autoreclames. Opel gaf daarentegen 15 miljoen euro extra uit. Ook Mitsubishi durfde het, na het verkoopsucces van de Outlander, weer aan. Waar moet een tv-reclame aan voldoen om als ‘succesvol’ te worden bestempeld? Een sterke slogan natuurlijk! Het moet kort en krachtig zijn, origineel, en vooral voor lange tijd te gebruiken zijn. Kun je een slogan bedenken met een dubbele interpretatie? Dan zit je helemaal goed. Bijna elke autofabrikant heeft een slogan paraat, maar zijn ze ook allemaal even doeltreffend? De leukste tv-reclames van autofabrikanten

Een slogan hoeft niet moeilijk of diepzinnig te zijn. Het moet juist door de autoliefhebber makkelijk te onthouden ėn te herhalen zijn. Met alle verschillende talen is het haast onmogelijk om één slogan aan te houden. Een Amerikaanse of Engelse fabrikant heeft de taal mee, maar in ons land zien we ook dat eigenlijk alle Duitse fabrikanten de slogan in hun eigen taal te hanteren. Hebben ze allemaal succes? Oordeel zelf, we hebben de vijf bekendste autoreclames ooit voor je op een rijtje gezet.


1. Citroën 2CV oftewel de DeuxCheveaux

“Het lelijke eendje”

Afhankelijk van je leeftijd is de reclame van de Citroën 2CV wellicht iets minder bekend, maar zeker niet minder succesvol in Nederland. In 1948 stelde Citroën een opmerkelijke auto voor aan het publiek, die later in Nederland door het leven ging als ‘Lelijk Eendje’ of kortweg ‘Eend’.

De benaming is te danken aan het gelijknamige reclamelied dat Annie M.G. Schmidt eind 1959 voor Citroën Nederland schreef. Waarom je een auto zou promoten als ‘Lelijk Eendje’ hebben wellicht velen nooit begrepen, maar dit is gedaan omdat ‘je dan een geloofwaardig uitgangspunt hebt om de positieve kanten te benoemen’.


2. Jaguar vs Mercedes

“Magic Body Control? We prefer cat-like reflexes”

Een stuk recenter dan de eerste twee reclames uit deze top vijf zijn de reclames uit het kippengevecht tussen Mercedes en Jaguar. Mercedes heeft vorig jaar een filmpje gemaakt om uit te leggen hoe hun Magic Body Control in de S-klasse werkt. Niet met ingewikkelde theorieën, animaties of grafieken. Nee, Mercedes vergeleek zichzelf met een kip om het allerbeste rijcomfort van het Magic Body Control systeem uit te leggen. Er werd een reclame bedacht met bewegende kippen die, ondanks dat het lijfje veelvuldig heen en weer werd gewiegd, blijkbaar van nature niet of nauwelijks hun hoofd bewegen. De Magic Body Control in vergelijking met de stabiliteit van een kippennek. Eerlijk is eerlijk, de werking van het systeem was direct duidelijk.

Ook in de reclamewereld geldt: beter goed gejat dan slecht bedacht. Je kunt ook reageren op je concurrent. En dat is precies wat Jaguar heeft gedaan. In de veronderstelling dat Mercedes wel tegen een plaagstootje zou kunnen besloot Jaguar een parodie op de kip reclame van Mercedes te maken. Het Britse merk eindigde met de uitspraak: “Magic Body Control? We prefer cat-like reflexes”. Maar met de katachtige reflexen van Jaguar is het gevecht nog niet ten einde. Nu een Jaguar de kippen van Mercedes heeft opgevreten, pakt Mercedes de kat weer terug met onderstaande afbeelding. En toen was het stil bij het Britse merk... Mercedes kon trouwens het antwoord van Jaguar wel waarderen, maar wilde Jaguar toch nog even plagen met deze foto. Als je goed kijkt zie je een Jaguar op de weg zitten. Jaguar en Mercedes laten weten dat op een humoristische manier elkaar uitdagen altijd leuk is. Of Jaguar nog weer met een antwoord komt is onbekend.


3. Volkswagen Golf

“Niet elk oud vrouwtje is even betrouwbaar. Elke Golf gelukkig wel.“

Wie kent de verkooptruc niet: “Deze auto heeft altijd binnen gestaan en is van een oud vrouwtje geweest.” Daarmee hopen verkopers de indruk te wekken dat er altijd rustig mee is gereden, dat die netjes is onderhouden, veel binnen heeft gestaan en een lage kilometerstand heeft voor het bouwjaar. Kortom: de beste deal voor jou! Volkswagen heeft een leuke draai aan dit verkoopargument gegeven. Het spotje, met een oud vrouwtje in de hoofdrol, komt uit 2010 en is ontwikkeld om de betrouwbaarheid van de Golf te benadrukken. Want, zo luidt de slogan, niet elk vrouwtje is even betrouwbaar. Elke Golf gelukkig wel. Door de inzet van online reclame met ondersteuning van de reclame op televisie is de commercial in slechts 11 dagen tijd ruim 1,2 miljoen keer bekeken.


4. Suzuki Swift

“OH MY GOD, it’s a giant Suzuki and it’s moving fast!”

Ook alweer een tijdje geleden werd deze bekende tv-reclame van Suzuki uitgezonden. De spot, welke een parodie is op de film Apocalypse Now!, ziet er voor huidige begrippen behoorlijk gedateerd uit. Deze vorm van marketing heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de Suzuki. Het was tevens de eerste Suzuki reclame op de Nederlandse televisie. In 1983 werd de eerste Swift aan het grote publiek getoond tijdens de 25e editie van de Tokyo Motor Show en werd uiteindelijk net boven de Alto in het gamma geparkeerd. Het Nederlandse publiek leerde de Suzuki Swift goed kennen dankzij de slogan: “OH MY GOD, it’s a giant Suzuki and it’s moving fast!”.


5. Fiat Panda

“Met de Fiat Panda lach je iedereen uit”

Er zullen weinig mensen zijn die bij Fiat Panda niet direct denken aan de doeltreffende slogan en de succesvolle reclamecampagne uit 1983. De Fiat Panda bleef bij iedereen hangen dankzij deze geniale slogan en de zuinig ogende automobilist. Maar we kunnen niet anders zeggen dan dat het gelach van de hoofdpersoon toch enigszins irritant wordt. De motoragent op het eind maakt het daardoor helemaal af. Ken jij ‘m nog?


Suzuki Lovemachine

Ondanks dat deze reclame de top 5 net niet heeft gehaald, wilden wij je deze niet onthouden. We hebben het over de Suzuki Swift reclame van juli 2012 waar het showmodel richting de klant wordt gereden, inclusief reclamestickers. De originele is al leuk, maar heb je de remix wel eens gezien? Bekijk 'm hieronder!


Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands