Slooppremie weer terug in Nederland
Grote steden willen graag zo min mogelijk oude, vervuilende auto’s zien rondrijden. Daarom gooien steden er weer grof geld tegenaan om te zorgen dat automobilisten hun oude auto omruilen voor een schonere auto.
Het is weer zover: de slooppremies zijn terug van weg geweest. De Nationale Sloopregeling van 29 mei 2009 tot en met 21 april 2010 kennen we vast allemaal nog wel. Automobilisten konden toen een premie van €750,- tot €1.000,- tegemoet zien als zij hun personenauto’s van voor 1990 omruilden voor een schonere auto. In totaal werden er landelijk 81.000 auto’s ingeleverd en vervangen voor een andere auto. Als je denkt dat slooppremies alleen maar landelijk kunnen worden ingevoerd heb je het mis. Ook lagere overheden hebben inkomsten en last van de vervuiling. Daarom hebben gemeenten zelf geld vrijgemaakt om te zorgen dat er zoveel mogelijk oudere auto’s uit het stadsbeeld verdwijnen.
Slooppremie in grote steden
In Den Haag loopt alweer enige tijd een sloopregeling. Tot aan het einde van de maand kun je een benzineauto van voor 1990 of een diesel van uiterlijk bouwjaar 2004 laten omruilen. De gemeente heeft een slooppremie van maximaal €3.500,- beschikbaar gesteld. Eerder deze week konden Rotterdamse autobezitters een slooppremie van €1.000,- aanvragen voor een benzineauto met een bouwjaar voor 1992. Voor diesels van voor 2005 ligt de slooppremie op €2.500,-. Wissel je je sloopauto in voor een elektrische auto dan wordt dat met €4.500,- extra beloond. In totaal heeft Rotterdam een kleine 8 miljoen euro klaarliggen.
De provincie Utrecht heeft 5 miljoen euro gereserveerd voor de sloopregeling die op 1 januari 2015 ingevoerd wordt. De provincie schaart benzineauto’s die voor 1 juni 1992 zijn geproduceerd bij auto’s met een dieselmotor ligt die grens al bij 1 januari 2006. De sloopregeling loopt tot en met 31 juni 2015. De regeling stopt eerder als de subsidiepot leeg is. De maximale tegemoetkoming per persoon is vastgesteld op €2.000,-. Ruil je je sloopauto in voor een schoner exemplaar, dan kun je een extra subsidie krijgen van €100,- tot €250,-.
Europese normen
De classificering per stad is gebaseerd op de Euro-uitstootnormen. In 2015 wordt in grote steden gemeten of zij voldoen aan de nieuwe Europese luchtkwaliteitsnormen. Om daaraan te kunnen voldoen nemen steden initiatief om massaal van oude, vervuilende auto’s af te komen door een slooppremie aan te bieden.
Waarom een slooppremie?
Na het succes van de landelijke slooppremie in 2009/2010 voeren de grote steden ditmaal een soortgelijke sloopregeling in zodat het financieel aantrekkelijk is om versneld je oude auto of bestelauto aan te bieden voor sloop. Je kunt op deze manier een slooppremie ontvangen, variërend tussen de €750,- en €3.500,-, als je er een jongere en dus schonere auto voor terug koopt. Dit hoeft geen splinternieuw model te zijn. Ook schone gebruikte auto’s komen in aanmerking. Moderne auto’s zijn minder belastend voor het milieu door de lagere uitstoot van schadelijke stoffen.
Slooppremie of sloopauto zelf verkopen?
Natuurlijk gelden er wel enkele voorwaarden als je gebruik wilt maken van een slooppremie in een van de grote steden. De premie is bedoeld om je te stimuleren je oude auto versneld om te ruilen voor een jonger model. Je bent niet verplicht om hier gebruik van te maken. In sommige gevallen is dit zelfs helemaal niet aantrekkelijk, bijvoorbeeld als je huidige auto goed is onderhouden en daardoor nog een redelijk bedrag kan opbrengen. Een hoger bedrag dan de hoogte van het premiebedrag bijvoorbeeld.
Ben je benieuwd hoeveel geld je sloopauto waard is? Dan kun je zelf je sloopauto verkopen. Bij het zelf verkopen van een auto moet je wel zeer alert zijn, zodat je niet wordt opgelicht. Ook moet je tijd hebben om vragen van potentiële kopers te beantwoorden of potentiële kopers te ontvangen voor een bezichtiging. Je kunt er ook voor kiezen om de verkoop van je sloopauto uit handen te geven aan professionals.
Update; Sloopregeling 2020?
Volgens onderzoekers van de TU Delft is 35 procent van de uitstoot van stikstofoxide door autoverkeer afkomstig van auto's van vijftien jaar en ouder. Zo'n 17% van het Nederlandse wagenpark is dus verantwoordelijk voor maar liefst 35 procent van de stikstofuitstoot. In verband met de huidige stikstofcrisis gaan er daarom stemmen op om voor deze voertuigen een nieuwe sloopregeling in te voeren.
Het kabinet is druk bezig met maatregelen om de uitstoot van stikstof verder te beperken. De maxiumumsnelheid op de snelweg zal worden verlaagd naar 100 kilometer per uur. Het invoeren van autoloze zondagen is een optie en ook een opkoopregeling voor oude auto's zal bijdragen om de uitstoot van stikstof te beperken.
De opkoopregeling in 2009 was een groot succes. Zo'n 80.000 auto's werden ingeruild en de overheid keerde maar liefst 85 miljoen euro uit aan slooppremies. Volgens de Bovag zou een nieuwe sloopregeling met de extra inkomsten uit de WLTP-meetmethode betaald kunnen worden. Qua stikstofuitstoot kan een nieuwe opkoopregeling meer opleveren dan het veelbesproken terugbrengen van de maxiumsnelheid.