Recalls door airbags Takata

Het Japanse concern Takata, de airbagfabrikant die zo’n 20 procent van de totale automarkt bedient, ligt al enige tijd onder vuur, maar het probleem neemt nu gigantische vormen aan. Amerikaanse onderzoekers hebben automobilisten gewaarschuwd voor gebreken aan airbags die gemaakt zijn door de Japanse fabrikant Takata.


Het Openbaar Ministerie in Manhattan leidt het onderzoek dat zich focust op ongelukken waarbij airbags plotseling openspringen of niet goed uitklappen. De teller van het aantal betrokken auto’s staat inmiddels op 10 miljoen.


Verwondingen door airbags

Wat is er aan de hand? Takata is een grote toeleverancier van veiligheidssystemen, en een serie airbags van het concern zorgt nu voor grote problemen in auto’s. De grote autobouwers hebben samen al miljoenen auto’s teruggeroepen vanwege mogelijke problemen met de Takata-airbags. Eerder deze week stond de teller nog op 5 miljoen betrokken auto’s, inmiddels is dit aantal gegroeid naar zo’n 10 miljoen.

Nadat in april 2013 in de Verenigde Staten zes en in Japan twee gevallen van exploderende Takata-airbags aan het licht kwamen, kwam Takata pas echt onder vuur te liggen. Inmiddels zijn er al tientallen slachtoffers gevallen. In de Verenigde Staten worden de airbagproblemen zelfs gelinkt aan drie dodelijke ongevallen. De airbags zouden te krachtig tot ontploffing kunnen komen, zonder enige aanleiding openspringen of scheuren, waarbij kleine metalen stukjes vrijkomen. In alle drie gevallen kan de passagier ernstige verwondingen oplopen. Het eerste ongeval is echter al in 2004 geregistreerd, waarbij een Honda-rijder verwond werd door stukjes metaal die uit de airbag sprongen.


Ook Nederlandse auto’s

Het Japanse Toyota is een van de automerken dat gebruikmaakt van de airbags van Takata. Vorig jaar voelde de autofabrikant zich al genoodzaakt duizenden auto’s terug te roepen naar de garage om mogelijke problemen met de airbags voor te zijn. Dit jaar werden er opnieuw duizenden Toyota’s teruggeroepen, nadat werd ontdekt dat Takata een mogelijk incompleet overzicht van de betreffende serienummers had aangeleverd. In Nederland werden er zo’n 17.000 auto’s van het merk voor controle teruggeroepen. Onlangs kondigde Toyota aan dat nog eens 247.000 voertuigen, gebouwd tussen 2001 en 2004, naar de dealer terugging voor hetzelfde mankement. Deze week riepen Nissan en Audi nog auto's terug vanwege de dubieuze airbags. In totaal roept Nissan 260.000 auto's terug. Het zou gaan om Nissan Micra's die gebouwd zijn tussen mei 2010 en juli 2012. Audi roept 850.000 auto's terug vanwege een foutje in de airbag. Bij de Duitse autofabrikant gaat het om de opgefriste versie van de A4, modeljaar 2012. Audi liet weten dat door een softwarefout in de airbag deze niet goed wordt geactiveerd bij een ongeval. Dit heeft zich mogelijk voorgedaan bij enkele ongelukken, maar de autofabrikant weet op dit moment niet of er gewonden zijn gevallen. In Duitsland gaat het om 150.000 auto's, of er ook Audi's uit Nederland terug naar de garage moeten, wordt nog uitgezocht.


Kwaliteitscontrole Takata

Het aantal recalls voor personenauto's is in 2014 naar een recordhoogte gestegen. Als de terugroepacties in dit tempo doorgaan, verviervoudigt het aantal ten opzichte van het gemiddelde over de afgelopen tien jaar. In het tweede kwartaal van dit jaar waren er in de Verenigde Staten 194 officiële terugroepacties, een toename van 21 procent vergeleken met het eerste kwartaal. Alleen al in het tweede kwartaal werden meer auto's teruggeroepen dan in heel 2013. Een van de redenen voor de stijging in recalls zijn de airbags van Takata. Takata produceerde tussen april 2000 en november 2002 in twee fabrieken de blaasunits voor airbags waar autobouwers en automobilisten vandaag de dag nog steeds last van hebben. Halverwege dit jaar erkende het Japanse bedrijf dat er in het verleden onzorgvuldig is omgegaan met de kwaliteitscontrole en zegt er alles aan te doen om de kwaliteit te verbeteren. De Amerikaanse onderzoekers vragen nu miljoenen autobezitters hun voertuig te laten inspecteren. In Amerika is de oproep vooral gericht aan bewoners van regio’s als Florida, Puerto Rico of Hawaï, want de luchtvochtigheid in die regio's kan het problemen verergeren.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands