Ook in NL terugroepacties airbags
Het jaar 2014 staat in de autowereld in het teken van terugroepacties. Nadat Toyota miljoenen auto's teruggeroepen heeft, doen onder meer Mazda, Nissan, BMW en Honda hetzelfde met eveneens miljoenen auto's. Ook Nederlandse auto's worden teruggeroepen. Alle exemplaren hebben één overeenkomst: problemen met airbags van het Japanse merk Takata.
Het Japanse bedrijf Takata maakt al sinds 1988 airbags voor auto's en is leverancier van veel grote autofabrikanten. Takata bedient zo’n 20 procent van de totale markt, maar heeft in het afgelopen jaar al voor veel omvangrijke terugroepacties gezorgd. Inmiddels zijn er wereldwijd al ruim 10 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege potentiële problemen met airbags.
Het Japanse Takata
De terugroepacties vanwege productiefouten bij het Japanse bedrijf begonnen in april vorig jaar. Er zijn sinds april 2013 in de Verenigde Staten zes en in Japan twee gevallen van exploderende Takata-airbags bekend, waarvan enkele met dodelijke afloop. Takata produceerde tussen april 2000 en november 2002 in twee fabrieken opblaasunits voor airbags die te krachtig tot ontploffing komen. Brokstukken kunnen bij inzittenden voor verwondingen zorgen zoals in de VS en Japan het geval was. Het Japanse bedrijf gaf in juni toe dat er onzorgvuldig is omgegaan met de kwaliteitscontrole en zegt er alles aan te doen om de kwaliteit te verbeteren. Maar daar hebben de grote autofabrikanten geen boodschap aan.
Bijna 17.000 Nederlandse exemplaren terug
Toyota voelde zich vorig jaar genoodzaakt duizenden auto’s terug naar de garage te roepen vanwege mogelijke problemen met de airbags. Dit jaar werden er opnieuw Toyota’s teruggeroepen, nadat de autofabrikant ontdekte dat Takata een mogelijk incompleet overzicht van de betreffende serienummers had aangeleverd.
Vorig jaar moesten auto’s van de typen Yaris, Corolla, Avensis, Picnic en Camry terug om de ontsteking van de airbags te laten nakijken. Recent werden er modellen teruggeroepen die gemaakt zijn tussen november 2000 en maart 2004. Wereldwijd riep Toyota 2,2 miljoen auto’s terug, waarvan bijna 17.000 Nederlandse exemplaren.
Uit voorzorg naar garage
Honda roept wereldwijd 2,03 miljoen auto’s terug, een stuk meer dan de eerder genoemde miljoen auto’s. Het is van Honda nog niet bekend of en hoeveel Nederlandse exemplaren naar de dealer moeten. Voor Nissan heeft de terugroepactie betrekking op 755.000 stuks op de Japanse markt. Mazda roept echter wel Nederlandse auto’s terug: 3.442 stuks. Het gaat om Mazda’s 6 die geproduceerd zijn in de periode februari 2002 tot augustus 2003. Volgens de autofabrikant worden de Mazda’s uit voorzorg teruggeroepen.
BMW
In mei van dit jaar was het de beurt aan BMW. Wereldwijd riep de Duitse autofabrikant 220.000 auto’s naar de dealer vanwege een mogelijk defect aan de airbag. Het zou gaan om 3-series, geproduceerd tussen december 2001 en maart 2003. BMW schat dat er daar nog zo’n 180.000 stuks van rondrijden, waarvan 3.500 stuks in Nederland.
Bij BMW blijft de schade beperkt, omdat Takate een van de kleinere airbagleveranciers van BMW is en er maar weinig BMW’s met de bewuste airbags zijn uitgerust.
Terugroepacties recordhoogte VS
Het jaar is nog niet eens op de helft en de Verenigde Staten heeft nu al het record van heel 2004 gebroken toen er 30,8 miljoen auto’s terug moesten naar de dealer. Nu staat de teller al op 31 miljoen auto’s. General Motors riep in 2014 al miljoenen auto’s terug vanwege problemen met contactsloten. Recent zijn daar de problemen met de airbags van Takata bijgekomen. Als gevolg daarvan hebben Nissan, Mazda en Honda samen drie miljoen auto’s teruggeroepen. Toyota deed dat al met 2,4 miljoen auto’s. Daar is het nog niet mee klaar. Ook BMW, Ford en Chrysler moesten modellen terugroepen vanwege airbags van toeleverancier Takata.
Effect acties
De meningen zijn erover verdeeld of de terugroepacties effectief zijn. Volgens Carfax, een bedrijf dat zich bezighoudt met de historie van auto’s, rijden in de Verenigde Staten zo’n 36 miljoen auto’s rond die niet in de garage zijn geweest voor een terugroepactie, terwijl dat wel had gemoeten. Vooral bij oudere exemplaren is de respons slecht. Volgens General Motors reageert tachtig procent van de bestuurders binnen een jaar en vijfentachtig binnen twee jaar.