Oldtimers massaal van LPG naar benzine vanwege MRB

Eind vorig jaar werd al bekend dat veel oldtimerbezitters er alles aan deden om te voorkomen dat ze vanaf 1 januari van dit jaar de volle mep aan wegenbelasting moesten gaan betalen. De een liet de oldtimer exporteren, de ander liet de LPG-installatie uit hun klassieker verwijderen.


Volgens de nieuwe fiscale regels voor oldtimers, die 1 januari 2014 zijn ingegaan, geldt een vrijstelling van wegenbelasting pas bij auto’s van 40 jaar of ouder.Voor klassiekers tussen de 26 en 40 jaar met een benzinemotor geldt een overgangsregeling met een maximaal tarief van 120 euro per jaar. Voor auto’s die op LPG of diesel rijden, moeten het volledige tarief betalen aan wegenbelasting totdat het voertuig 40 jaar is. Veel oldtimerbezitters hebben vanaf halverwege 2013 een oplossing gezocht om niet het volledige tarief aan wegenbelasting te moeten betalen. Een van de oplossingen was het verkopen van de oldtimer. Dit heeft geleid tot een flinke stijging in de export van voertuigen in 2013. Vorig jaar is de export van oldtimers fors gestegen, van 6.182 exemplaren naar 14.115 exemplaren. Een stijging van maar liefst 128 procent.


Gastank uit oldtimer halen

Andere oldtimerbezitters hebben de LPG-installatie uit hun oldtimer laten verwijderen om te voorkomen dat ze een fors bedrag aan wegenbelasting moeten betalen. In december 2013 was het al dringen geblazen bij de keuringsstations van de RDW. Normaal gesproken werden er enkele tientallen oldtimers per maand omgebouwd van LPG naar benzine, nu lag dit aantal veel hoger.



Volgens de RDW werden er in de maand december 936 gastanks uit oldtimers verwijderd, tegen 36 een jaar eerder. En dit aantal is blijven groeien, omdat het voor oldtimerbezitters een goede mogelijkheid is om onder de overgangsregeling te vallen. In de eerste drie maanden van dit jaar werden in totaal 2.980 klassiekers omgebouwd van LPG naar benzine, vergeleken met 135 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers hebben echter betrekking op auto’s van alle bouwjaren, maar voor de RDW is deze stijging zonder twijfel veroorzaakt door oldtimers.


De RDW keurt

Sinds de bekendmaking van de nieuwe oldtimerregels zijn er dus bijna 4.000 oldtimers omgebouwd van LPG naar benzine. Je moet de klassieker nog wel door de RDW laten keuren als benzineauto. De RDW geeft dit door aan de belastingdienst, zodat je automatisch de juiste aanslag voor wegenbelasting krijgt. Als je gebruik wilt maken van de overgangsregeling voor klassiekers moet je dit nog wel apart aangeven. Om de auto te laten herkeuren tot benzineauto moet het voertuig wel aan enkele eisen voldoen. De gastank moet volledig zijn verwijderd, hetzelfde geldt voor de gasafsluiter, het gas mengstuk en de hogedrukleiding. De inspuitstukken, de adapter daarvan en de buitenvulklep mogen definitief geplugd worden, deze hoef je dus niet te verwijderen.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands