Occasion elektrische auto niet gewild
Hoewel de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s steeds populairder wordt, blijft de occasion elektrische auto nog erg achter. Hoe komt het dat de tweedehands versie van deze auto nog niet wil verkopen?
Steeds meer autobezitters vinden het belangrijk om in een schone auto te rijden. De elektrische auto wordt dan ook steeds vaker aangeschaft. Maar de occasion elektrische auto daarentegen doet nog niet mee aan deze trend. Dit blijkt uit gegevens van de brancheorganisatie voor autodealers in de VS en ook in ons land is dit terug te zien.
Hoge afschrijving occasion elektrische auto
De occasion elektrische auto van drie à vier jaar oud is niet erg populair bij de consument. Dit komt met name door de hoge afschrijving van deze auto’s. Die is namelijk twee keer zo hoog als die van voertuigen die een benzinemotor bezitten. Wanneer je onder andere een Nissan Leaf van drie jaar oud op een veiling aanschaft is die 10.000 dollar waard. Dit is een kwart van de aanschafwaarde en dus 4.700 dollar goedkoper. Bij een elektrische Chevrolet van drie jaar oud is dat ook erg goed terug te zien. Die is namelijk nieuw 40.000 dollar waard en na drie jaar nog 13.000 dollar. Dit is dus een enorm verschil na drie jaar afschrijving. Bij de luxe auto Tesla Model S. is dat wel anders. Dit model behoudt namelijk na driekwart jaar nog wel een groot deel van zijn waarde.
Weinig kennis van occasion elektrische auto
Ook een reden van deze stagnering van de occasion elektrische auto zou het gebrek aan kennis van de autodealers zijn. Volgens het kenniscentrum Elektrische Vervoer Centrum (EVC) weten Nederlandse autodealers nog te weinig van de elektrische auto. Hierdoor kunnen zij de consument niet genoeg informatie meegeven en loopt de occasion elektrische auto nog niet zo goed als de nieuwe elektrische wagen.
Belangrijke redenen
Daarnaast zegt 88 procent van de Nederlanders in een enquête de komende vijf jaar geen occasion elektrische auto aan te schaffen. Hierbij geeft veertig procent aan dat zij als belangrijkste reden de hoge prijs van de elektrische auto. Ook zegt 34 procent van de ondervraagden dat de actieradius een hoge drempel is om een occasion elektrische auto aan te schaffen. Ook is het aantal oplaadpunten voor de elektrische auto en de oplaadtijd een veel genoemde reden voor veel consumenten om nog geen elektrische auto aan te schaffen.
Ontwikkelingen rondom de schone auto
Toch komen er in Nederland steeds meer oplaadpunten voor deze auto’s bij. Daarnaast doen de ministers in Nederland er de laatste tijd veel aan om de groei van de occasion elektrische auto te stimuleren. Zo zijn er subsidies vrijgekomen voor de aanschaf van een schone bestelbus in Rotterdam. Ook gaat Nederland een samenwerking aan met de Verenigde Staten om een fonds op te richten voor de elektrische auto. Dit fonds is opgericht om het innovatieproces van dit elektrische voertuig te versnellen.