Met deze checklist is de caravan weer helemaal klaar voor de zomer!

Het voorjaar is voor veel kampeerliefhebbers het moment om de caravan of vouwwagen weer van stal te halen. Maar hoe breng je ze na al die maanden in de winter weer in topconditie voor het nieuwe seizoen? In dit artikel geven we je een handige checklist die jou helpt om de caravan zomerklaar te maken!


De ANWB en BOVAG constateren regelmatig dat kampeerliefhebbers op pad gaan met caravanbanden die niet meer in goede staat zijn. Dit komt doordat een caravan lang in de stalling heeft gestaan, waardoor de banden kunnen gaan afvlakken en dat heeft een negatief effect op de wegligging. Als de caravan juist lang in de zon heeft gestaan, kan dit ook effect hebben op de banden, zoals uitdroging of het ontstaan van haarscheurtjes. De BOVAG waarschuwt kampeerders om hier rekening mee te houden. Zo geven ze als advies om de banden van de caravan om de zes jaar te vervangen. De ANWB heeft daar een andere mening over. Volgens hun kunnen met de huidige materialen banden vaak langer meer (maximaal 10 jaar). Wel moet je elk jaar de banden goed controleren voor je op vakantie gaat.


Bandenspanning

Door het lang stilstaan van de caravan kan de bandenspanning wat zijn afgenomen. Rijden met een te lage bandenspanning is erg gevaarlijk. Controleer daarom de bandenspanning regelmatig. De juiste spanning staat genoteerd op de banden. Vergeleken met een autoband is deze een stuk hoger met zo’n 4,5 bar. Dit komt doordat bij een auto het gewicht verdeeld is over 4 banden. Je kunt de banden van de caravan controleren bij een tankstation in de buurt. Kijk wel even of de bandenpomp tot 4,5 bar gaat. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je dit bij een caravanbedrijf laten doen. Zij gebruiken vaak stikstof om de banden op druk te brengen. Dit zorgt ervoor dat de banden minder snel leeg worden onderweg.

Hoe kun je de leeftijd van de banden zien?

Mocht het voor jou niet duidelijk zijn hoe oud de banden precies zijn, dan kun je dit zien op elke band. Op elke band is namelijk op de zijkant te vinden wat de productiedatum is. Dit wordt de “DOT-code” genoemd. Deze bestaat uit vier cijfers. Staat er bijvoorbeeld DOT 2118 dan betekent dit dat de band geproduceerd is in de 21e week van 2018. Zo kun je dus duidelijk zien wat de leeftijd van de banden precies is.

Waar moet je op letten bij de banden?

  • Te weinig lucht vermindert het draagvermogen.
  • Te veel lucht vermindert het comfort.
  • 4,5 bar is perfect voor de caravan.
  • Banden verwisselen na maximaal 10 jaar.


Gasslangen

Niet alleen de banden zijn van rubber, maar ook de gasslangen. Deze kunnen dus ook uitdrogen. De ANWB geeft ook als advies om de slangen met droogtescheurtjes en beschadigingen te controleren en zonnodig te vervangen.


Watersysteem

Door koude temperaturen kunnen kranen, leidingen of koppelingen gebarsten zijn. Vul even de watertank zoals je dat gewend bent en laat alles goed doorlopen. Controleer of je ergens water ziet op plekken waar dat niet hoort en laat het voor de zekerheid even checken.


Toiletsysteem

Naast het watersysteem is het toiletsysteem ook erg belangrijk. Het toiletsysteem is gemaakt van kunststof. Ook deze kan bij koude temperaturen barsten. Het bijbehorende pompje is vaak ook gevoelig voor storingen. Vul het systeem met water bij en controleer alles of het goed werkt.


Breekkabel

Om met de caravan lekker op vakantie te kunnen gaan moet de caravan wel goed aangesloten worden op de auto. Dit gebeurt met een trekhaak. De trekhaak moet natuurlijk in een goede staat zijn. Controleer de trekhaak en let erop dat er geen roest is.  


Bagage

Het gewicht van de caravan is erg belangrijk tijdens het rijden. Als je op vakantie gaat met de caravan, neem je natuurlijk bagage mee. De bagage mag niet het totale gewicht van de caravan halen. Het maximumgewicht is inclusief de kogeldruk. De kogeldruk is de (naar beneden gerichte) kracht waarmee de caravan, via de koppeling op de trekhaak van de auto rust. Als de bagage te zwaar is of niet goed is verdeeld, kan er teveel druk ontstaan op de trekhaak. Dit kan ervoor zorgen dat de caravan bij hoge snelheden kan gaan slingeren. En dat wilt natuurlijk niemand!


Schoonmaakbeurt

Als laatste punt: de schoonmaakbeurt van de caravan. Geef je caravan aan het begin van het seizoen een flinke schoonmaakbeurt aan de buitenzijde van de caravan. Verwijder hierbij mogelijke vogelpoep of viezigheid aan de buitenzijde. Als je dit niet doet kan dit op lange termijn vast komen te zitten, waardoor het dan moeilijk schoon te maken valt. Gebruik bij het schoonmaken geen allesreiniger of autowasmiddel. Dit is niet geschikt voor het materiaal van een caravan. Neem eens een kijkje bij een kampeerwinkel. Vaak hebben ze speciale middelen verkrijgbaar die jou kunnen helpen bij het goed schoonmaken van de caravan.

Wasstraat of..?

Vaak wordt er geadviseerd om de caravan zelf te wassen. Je kunt hierbij zorgvuldig je caravan wassen met de juiste wasmiddel. Zo voorkom je mogelijke krassen op de caravan. Is dit toch een beetje lastig voor je? Dan kun je altijd nog naar de wasstraat gaan. Kies wel voor een geschikte wasstraat voor caravans. Er wordt dan gebruik gemaakt van speciale borstel voor de caravan. Zo voorkom je krassen aan de caravan.  

Is de caravan weer spik en span? Spullen in de schone caravan en lekker op vakantie dan!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands