Laadpaal thuis: met welk verbruik moet je rekening houden?

De elektrische auto is, zeker in Nederland, bezig met een snelle opmars. Ons land is zelfs een van de koplopers in Europa met elektrisch rijden. In september stonden er maar liefst meer dan 300.000 vol-elektrische auto’s geregistreerd, en dat aantal neemt alleen maar toe. De drukte bij openbare laadpalen neemt hierdoor echter ook toe. En zeker als je te maken hebt met ‘laadpaalklevers’ is het soms lastig een plek te vinden om te laden. Wil je geen last hebben van een laadpaal die bezet is? Dan is een laadpaal thuis een goede optie. Houdt er wel rekening mee dat het verbruik aan stroom dan zal toenemen.

 

Redenen om voor elektrisch te kiezen

Er zijn heel veel goede redenen om voor een elektrische auto te kiezen. Allereerst betaal je (in ieder geval tot 2025) geen aanschafbelasting (bpm) en geen wegenbelasting.

Samen met het groeiende aanbod van meer betaalbare EV’s wordt de aanschaf hierdoor steeds aantrekkelijker. Andere voordelen zijn dat je in een groene auto rijdt en geen rekening hoeft te houden met milieuzones, iets waar eigenaren van dieselauto’s vaker mee geconfronteerd worden.

 

Laadpaal is thuis altijd beschikbaar

Maar er zijn natuurlijk ook nadelen. Eigenaren van elektrische auto’s noemen vaak de kleine actieradius als grootste nadeel. Daarnaast moet je een elektrische auto opladen, wat veel tijd kost. De meeste EV-rijders zijn hiervoor aangewezen op een openbare laadpaal, waarmee het fenomeen laadpaalklever is ontstaan. Dit zijn mensen die hun elektrisch auto laten staan bij een laadpaal terwijl deze al is opgeladen. Andere bestuurders moeten hierdoor lang wachten of kunnen helemaal niet terecht bij een openbare laadpaal. Voor de gelukkigen onder ons die een eigen oprit of parkeerterrein hebben is een laadpaal thuis dan ook een uitkomst. Je hoeft nooit meer te wachten en je auto is altijd opgeladen! Het verbruik van de laadpaal hangt af van meerdere factoren.

 

Laadpaal thuis installeren?

Thuis een laadpaal installeren is een prima oplossing voor eigenaren van elektrische auto’s. Maar hoe pak je dat aan? Er zijn een paar belangrijke zaken om vooraf te bedenken. Kies je bijvoorbeeld voor een laadpaal of een wallbox? Technisch zijn het dezelfde producten maar een laadpaal kan soms een betere optie zijn, bijvoorbeeld als er geen muur aanwezig is waarop de wallbox gemonteerd kan worden. Aan de andere kant kan de zijkant van een huis of garage ideaal zijn voor de montage van een wallbox thuis om je auto op te laden. Het voordeel is dat je dan geen laadpaal hebt die ruimte inneemt.

 

Laadpaal of wallbox

Een andere vraag is wie de laadpaal of wallbox bij jou thuis gaat installeren? Je kan het zelf doen maar dat is vanwege de hoge voltages eigenlijk alleen aan te raden wanneer je echt verstand hebt van het aanleggen van elektrische installaties. In alle andere gevallen adviseren we een professioneel bedrijf in te schakelen. Dit kan je eigen energieleverancier zijn zoals Essent of Vattenfall. Daarnaast zijn er talloze andere aanbieders die bij jou thuis een laadpaal of wallbox kunnen installeren. Dat is in principe een kwestie van goed zoeken op Google!

 

Wat is het verbruik van een laadpaal?

Is de laadpaal eenmaal geïnstalleerd dan kan je jouw elektrische auto voor de deur opladen. Omdat je meer stroom gaat verbruiken gaat de stroomrekening uiteraard omhoog. Toch heb je nog steeds voordeel want thuisladen is nog altijd de goedkoopste manier om je auto op te laden. Het verbruik van de laadpaal hangt daarbij af van het type auto, van het aantal gereden kilometers en van je eigen rijstijl. Ben je een sportieve kilometervreter in een zware elektrische SUV dan ga je dat duidelijker terugzien in je stroomverbruik dan wanneer je in een kleine elektrische auto rijdt die je sporadisch gebruikt. Het type laadpaal maakt voor het verbruik dus niet uit, het gaat om de hoeveelheid energie die in de autobatterijen wordt geladen. Dat energieverbruik drukken we uit in kilowattuur (kWh) en verschilt per auto. Om een idee te geven: een elektrische Smart forfour gebruikt zo’n 17,6 kWh en een Audi e-tron GT 93 kWh. De prijs van een kilowattuur stroom was volgens het CBS in oktober gemiddeld 0,73 cent.

 

Combinatie met zonnepanelen

Je auto thuis opladen bij de eigen laadpaal is nog steeds de goedkoopste optie. Langs de snelweg en bij publieke laadpalen in de wijk zijn de tarieven veel hoger. Dé manier om de kosten van het stroomverbruik bij de laadpaal verder te verminderen is door zonnepanelen te monteren. Veel eigenaren van een laadpaal thuis hebben zonnepanelen op het dak van de woning. Deze panelen genereren gratis stroom die wordt gebruikt om de autobatterijen op te laden. Met zonnepanelen kan je zo een groot deel van het stroomverbruik compenseren met gratis energie! Uiteraard heb je nog altijd te maken met de kosten voor de aanschaf en de installatie van de zonnepanelen, maar met de huidige hoge energietarieven zijn deze kosten veel sneller terugverdiend!

 

Ga je een elektrische auto kopen? Heb je nu een elektrische leaseauto en wil je je oude auto verkopen? Bij ikwilvanmijnautoaf.nl doe je dat snel en betrouwbaar. Meld je auto aan op onze website, vul de gegevens in en ontvang een passend bod!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands