Is jouw occasion geschikt voor auto-export?

Auto-export kan voor veel occasions een uitkomst bieden op het moment dat je van je auto af wilt. Exportbedrijven kopen namelijk meer op dan oude auto’s die niet meer willen starten. Hoe weet jij of jouw occasion geschikt is voor auto-export?


Een export-auto kan werkelijk van ieder merk, model of uitvoering zijn. Auto-exporteurs zijn namelijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld merkdealers, niet merk gebonden. Het maakt ook niet uit of je occasion handgeschakeld is of niet, een hoge kilometerstand heeft, of juist een jong model is dat amper kilometers heeft gemaakt. Auto-export is in sommige gevallen de beste manier om het meeste geld voor je occasion te krijgen. Nederlandse auto’s worden gezien als kwalitatief goede voertuigen, waardoor zij zeer gewild zijn over de grens. Welke auto’s zijn het meest gewild?


Populaire export auto’s

Auto-exporteurs waren begin van het jaar erg druk met het exporteren van oldtimers. Door de aanscherping van de maatregel omtrent het betalen van de motorrijtuigenbelasting wilden veel eigenaars hier vanaf. Het niet hoeven betalen van motorrijtuigenbelasting was voor veel mensen een fiscaal aantrekkelijke reden om een klassieker aan te schaffen. Vergeleken met vorig jaar hebben er in de eerste zes maanden van dit jaar zo’n 88 procent meer oldtimers het land verlaten als export-auto.

Mercedes-Benz was in het verleden een gewild model om in de garage te hebben. Een kwart van de oldtimers waarover volgend jaar belasting betaald moet worden, is dan ook een model uit de populaire 190-serie. Nu deze eigenaren geen fiscale voordelen meer hebben, krijgen auto-exporteurs veelvuldig te maken met een Mercedes-Benz als export auto.


Auto-export van sloopauto's

In Nederland is er een flinke daling in het aantal sloopauto’s te zien. Dit komt doordat zelfs de oudste exemplaren met veel mankementen nog worden geëxporteerd voor een hoge prijs. Je staat versteld van wat je oude auto nog kan opbrengen over de grens. Een auto die bij ons als sloop auto wordt bestempeld, kan in het buitenland voor een klein prijsje worden opgelapt en verkocht. In bepaalde Afrikaanse landen zijn oude Japanse auto’s erg populair. Wanneer je een Japanse export auto wilt verkopen, dan is de kans groot dat je de maximale opbrengst ontvangt als de auto wordt geëxporteerd naar Afrika. Japanse automerken zijn voor mensen in Afrika aantrekkelijk, omdat ze vaak eenvoudiger en goedkoper te repareren zijn dan automerken uit landen zoals Amerika en Duitsland. Duitse auto’s zijn juist weer gewild in Oost-Europa. Nederlandse occasions worden het meest naar Polen geëxporteerd. Maar liefst achttien procent van de Nederlandse auto’s gaat ernaartoe. Op plek twee staat Libië, gevolgd door Litouwen, België en Duitsland. Deze topvijf van landen is goed voor 54 procent van de auto-export.


Jonge auto’s

Auto’s met bouwjaar 2006 of jonger waren begin vorig jaar nog erg gewild als export auto. Dit was te danken aan de aangepaste BPM-regeling, waardoor de auto-exporteur de resterende BPM kon terugvorderen. De populariteit van deze auto’s is iets afgenomen door een verminderd aanbod van voor export aantrekkelijke auto’s. In 2009 zijn er veel minder nieuwe auto’s verkocht, waardoor er nu minder occasions van vier jaar oud beschikbaar zijn. Er is ook een kleine daling te zien in de groep auto’s van 11 tot 21 jaar oud. Een reden voor deze daling is dat de export naar Libië is afgenomen, vergeleken bij voorgaande jaren.


Welke segmenten voor export?

Als we kijken naar auto-export, dan is er verreweg de meeste belangstelling voor auto’s uit het C-segment (klein midden) en D-segment (midden). Beide segmenten zijn samen goed voor 57 procent van de totale export. Het A-segment (mini) is het minst interessant voor export. Dat kleine auto’s weinig worden geëxporteerd, ligt voornamelijk aan de sterke vraag naar deze auto’s in Nederland. Bovendien zijn de transportkosten voor export relatief hoog als je deze afweegt tegenover de waarde van de auto. Het belang van de internationale handel in occasions is groot. De omzetwaarde van export is geraamd op 2,2 miljard euro per jaar. Daarmee is export een belangrijk onderdeel van de autohandel gaan uitmaken.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands