Import stekkerhybride populair

Een jonge, gebruikte stekkerhybride uit het buitenland heeft tegenwoordig eerder de voorkeur dan een nieuw model. En dit heeft alles te maken met de bijtellingscategorieën.

Wat is dat toch? Vorig jaar wilden automobilisten alleen maar nieuwe zuinige modellen, nu kiezen ze liever voor een gebruikte stekkerhybride uit het buitenland. Er worden steeds meer jonge stekkerhybrides geïmporteerd.


Gebruikte stekkerhybride

De verklaring is echter vrij simpel. Omdat dit jaar de bijtelling voor schone auto’s is verhoogd, is de verkoop van nieuwe stekkerhybrides sterk gedaald. Voor de meeste plug-in hybrides is de bijtelling verhoogd van 0 naar 7 procent en voor een aantal schone diesels van 14 naar 20 procent. Het bijtellingspercentage is echter gekoppeld aan het bouwjaar en dat is direct de reden voor de toename in de import van de gebruikte stekkerhybride. Door een jonge, gebruikte hybride te importeren blijven de bijtellingsvoordelen van kracht. Wie dus een stekkerhybride van 2012 of 2013 aanschaft, valt nog altijd onder het lage bijtellingstarief. De vraag naar jonge stekkerhybrides is hierdoor zo hoog, dat in een aantal gevallen dergelijke auto’s gebruikt duurder zijn dan nieuw.


Importcijfers

Op basis van de importcijfers tot en met augustus 2014 blijkt dat de Volvo V60 Plug-in al 166 keer is geïmporteerd. Dit model valt in de 0 procent bijtellingscategorie. Van de Mitsubishi Outlander PHEV van bouwjaar 2013 zijn er slechts vijf exemplaren uit het buitenland gehaald. Volgens Autotelex is dit niet meer dan logisch, aangezien ‘vorig jaar vrijwel de totale productie van dit model naar Nederland is gegaan’.

Ook in de categorie schone diesels is er sprake van een toename. Dit jaar zijn er 687 exemplaren van de Renault Mégane diesel uit de bouwjaren 2012 en 2013 ingevoerd. Ook de import van de Ford Focus uit de bouwjaren 2012 en 2013 is hoger dan normaal: 163 stuks. Voor de Mégane en de Focus is in 2014 de bijtelling verhoogd van 14 naar 20 procent.


Recordaantal geïmporteerde occasions

De import van auto’s is sinds 2013 sterk in opmars. in mei werd zelfs een recordaantal occasions naar ons land gehaald. Voor het eerst kwam de import boven de 9.000 auto’s in een maand uit. De voornaamste reden is dat vraag en aanbod niet langer overeenkomen in ons land. De Volkswagen Golf was in de eerste vijf maanden van dit jaar de meest geïmporteerde auto. Ook in augustus valt de Volkswagen Golf op, maar in dit geval gaat het specifiek om de Volkswagen Golf diesel met 81 kW. Hoewel deze ook in 2014 nog in de 14 procent bijtelling valt. Van deze versie met bouwjaar 2013 en 2014 zijn al 241 stuks geïmporteerd.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands