Een buscamper kopen: maar welke?

Een aantal jaren geleden leek de buscamper even een tijdelijk fenomeen, maar intussen weten we dat er een nog steeds groeiende schare liefhebbers is voor dit type voertuig. Als belangrijkste voordelen noemen de gebruikers de wendbaarheid, klein maar toch alles aan boord en het rijden. Compact en compleet dus.

Een bestelbus wordt een buscamper door er een interieur in te bouwen. Andere campers (halfintegraal, integraal of alkoof) zijn voertuigen op een onderstel waar, met wanden en een dak, een verblijf op wordt gebouwd.

Steeds meer automerken hebben een buscamper te koop

De corona-jaren en de oorlog in Oekraïne hebben ook veel gevolgen voor de camper- en caravanbranche. Zo was de Ducato lange tijd ‘de standaard’ voor buscampers. Omdat Fiat maandenlang geen Ducato’s kon (of wilde?) leveren zijn alle camperbouwers op zoek gegaan naar alternatieven. Die ruimschoots zijn gevonden: buscampers vind je nu op Citroën, Peugeot, Renault, Mercedes, VW, MAN, Iveco en Ford. Met alle hun eigen voor- en nadelen. Campers van het formaat Volkswagenbus duiden we meestal aan met camperbus(je).

De bestelbussen van Fiat, Peugeot en Citroën zijn er in drie maten: 540, 600 of 640 cm lang, bij een gelijkblijvende breedte van 205 cm. De twee kleinste passen goed op een normale parkeerplaats, de langste niet altijd. De bussen van de andere merken zijn doorgaans ook niet langer van 640 cm, al zijn er zeker uitzonderingen.

Buscampers hebben globaal allemaal dezelfde indeling. Heel veel variaties zijn op die paar vierkante meter ook niet te bedenken, ook al zit er enige beweging in bij de jongste modellen. Trends zijn een hefdak op de bus en een hefbed binnen, waardoor er overdag meer leefruimte is.

In de gebruikelijke indeling hebben we voorin de cabine met twee draaibare stoelen. Dan is er een tafel, die vaak vergroot en/of gedraaid kan worden. Aan de andere kant van de tafel is een bankje, met twee zitplaatsen voor niet al te grote mensen. Daarachter is de toiletruimte en achterin het bed. In de korte modellen slaap je in de breedte, in de langere wagens zijn de bedden in de lengte geplaatst. In de breedte moet de achterste persoon altijd over de voorste persoon het bed uit. In de lengte slapend kan een slaper het bed uit zonder de ander te storen.

Aan de kant van de schuifdeur – ook die kenmerkt een buscamper – vinden we het keukenblokje, doorgaans met twee gaspitten, enkele laden en een koelkast. De bagageruimte bevindt zich in de bovenkastjes rondom, één of meer kasten in het interieur en onder het bed, het best toegankelijk via de achterdeuren.


Gewicht

Alle buscampers tot een maximum totaalgewicht van 3500 kg mag je met een ‘gewoon’ rijbewijs besturen. Net als bij alle campers is het gewicht iets dat om voortdurende aandacht vraagt. Een regelmatige gang naar een weegbrug is dan ook zeker aan te raden. Elektrische fietsen, water, accu’s, luifel, kleding en schoeisel, zonnepaneel, televisie… die 3500 kg zijn dichterbij dan menigeen denkt.

Zelfbouwers gebruiken vrijwel altijd een bestelbus als basis. De bouw van buscampers in de fabriek is het werk van een groot aantal merken, die doorgaans onder een overkoepelende paraplu werken. Dat levert uiteraard schaalvoordelen op: denk maar aan de inkoop van basisvoertuigen, kachels, luifels, dakluiken, meubels en meer.

Een grote naam in de camperbranche is die van het Duitse Erwin Hymer, tegenwoordig in Amerikaanse handen. Buscampermerken van Hymer zijn Bürstner, Carado, Crosscamp, Dethleffs, Etrusco, Hymer, Laika, LMC en Sunlight.

Als tweede groep noemen we hier Trigano-Groep. Zij bouwen de campers van onder meer Adria, Auto Sleepers, Auto Trail, Autostar, Benimar, Challenger, Chausson, Forster, Karmann Mobil, McLouis en Sun Living.

De Pössl-Group bouwt de merken Clever Vans, Globecar, Pössl, Roadcar en Vanline. De Knaus-Tabbert groep levert buscampers van Knaus en Weinsberg. De Malibu buscampers komen uit de fabriek van de Carthago Groep. De groep Pilote is verantwoordelijk voor Le Voyageur, Pilote en Yucon. De Hobby-Fendt Groep bouwt de Hobby buscampers en bij de Rapido Groep tenslotte kun je terecht voor een Campéreve, Dreamer, Rapido en Westfalia. Let wel, sommige groepen bouwen meer merken (buscampers, campers en caravans), maar niet alles is ook in ons land verkrijgbaar.


Keuze bepalen

Verschillende factoren zijn van invloed hoe je je keuze voor een buscamper bepaalt. Op dit moment speelt zeker ook de beschikbaarheid een rol. Levertijden zijn opgelopen tot soms meer dan een jaar. In de showroom staat dan wel niet het uitverkoren type, maar ja…

Een tweede overweging is de manier van reizen. Als je vrijwel elke dag rijdt dan is een compacte buscamper fijn. Kies je doorgaans voor een rustiger tempo en blijf je graag ergens een paar dagen staan dan is wat meer leefruimte binnen prettig. Tenslotte is ook de keuze van het bed belangrijk: slapen in de breedte of toch liever in de lengte? De diverse merken kennen alle hun eigen pakketten met accessoires en extra’s.

Een buscamper kopen is een serieuze uitgave. Als je nog twijfelt of dit type camper wel het juiste is, dan is eerst huren heel verstandig. Dat kan bij diverse dealerbedrijven, maar er zijn ook organisaties die de verhuur van campers van particulieren regelen, zoals Goboony.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands