E5/E10 met bio-ethanol tanken of niet?

Sinds de uitvinding van de auto, zo’n 150 jaar geleden, tanken we benzine als brandstof voor de automotor. Door allerlei technische ontwikkelingen is de samenstelling van die oorspronkelijke benzine wel veranderd. Vroeger hadden we het over gelode (super) en ongelode (normale) benzine, toen kwam Euro 95 en Euro 98 en tegenwoordig tanken we E5 en E10. Maar wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van deze nieuwe benzinesoorten?

 

Gezondheid en milieu

Het aanpassen van de samenstelling van onze benzine komt vooral door allerlei gezondheids- en milieumaatregelen die vaak op Europees niveau worden genomen. Zo is loodhoudende benzine bijvoorbeeld helemaal verdwenen uit het straatbeeld omdat de uitstoot hiervan grote gezondheidsnadelen oplevert. De benaming Euro 95 en Euro 98 had te maken met het octaangehalte van de benzine. Euro 98 werd daarbij aangemerkt als ‘premium’ benzine omdat er ook allerlei gunstige additieven aan werden toegevoegd.

 

Wat is bio-ethanol?

Euro 95 en Euro 98 zijn inmiddels vrijwel overal vervangen door E5 en E10. Een andere ontwikkeling is namelijk dat de benzine die we nu tanken milieuvriendelijker en duurzamer moet zijn. Daarom wordt er nu een percentage bio-ethanol toegevoegd aan alle benzine die we in Europa tanken. Dit is in feite alcohol die wordt gemaakt van onder andere suikerbieten, maïs of tarwe. Het idee is dat dit duurzamer is omdat we we hierdoor minder olie gebruiken als grondstof voor de productie van benzine. Bovendien neemt de CO2-uitstoot met deze brandstoffen ongeveer 2 procent af.

 

E5 en E10 vervangen Euro 98 en Euro 95

In het tankstation is deze benzine te herkennen aan de naam E5 of E10. Bij E5 is er 5 procent bio-ethanol toegevoegd, bij E10 is dat 10 procent. Deze benaming wordt in heel Europa gebruikt en dat maakt het voor de automobilist dus eenvoudiger om de juiste benzine te kiezen. Hierbij is het goed om te weten dat E5 wordt gezien als de vervanger van Euro 98, dus de premium benzine, en E10 als de vervanger voor Euro 95.

 

Hoger verbruik met E5 en E10

Nu klinkt het heel goed dat we hernieuwbare grondstoffen gebruiken om onze auto op te laten rijden, maar de benzine met ethanol E5 en E10 hebben zeker ook nadelen. Om te beginnen bevat bio-ethanol minder energie dan reguliere benzine. Het gevolg is dat het verbruik van je auto omhoog gaat. Dit kan tot wel 5 procent schelen, maar er zijn ook berichten dat auto’s zelfs ruim 8 procent meer brandstof gebruiken. Je zal dus iets vaker moeten tanken wanneer je E5 of E10 tankt.

 

Bio-ethanol zorgt voor vocht en corrosie

Een ander belangrijk nadeel, misschien wel het belangrijkste nadeel, is dat bio-ethanol een ‘schrale’ brandstof is. De smerende werking van reguliere benzine wordt minder door het toevoegen van alcohol en dat heeft gevolgen voor allerlei auto-onderdelen. Hierdoor kunnen motorstoringen en dure reparaties het gevolg zijn. Een ander nadeel van bio-ethanol is dat het vocht aantrekt. Dit nadeel speelt vooral bij auto’s en bijvoorbeeld campers die lang stilstaan. Door de ophoping van vocht in het brandstofsysteem kunnen er startproblemen ontstaan. Ook ligt het gevaar op de loer van corrosie. Doordat er vocht in het brandstofsysteem ophoopt kan dit zorgen voor roest op bijvoorbeeld de injectoren. Dit speelt overigens niet alleen bij oudere voertuigen, ook nieuwe auto's hebben er last van. De nieuwe technieken die in deze auto’s worden toegepast werken zo precies dat een klein beetje vocht of corrosie al tot problemen kan leiden.

 

Snelle veroudering van bio-ethanol

Ook willen we erop wijzen dat brandstof met bio-ethanol veel sneller veroudert dan gewone benzine. Het is zelfs zo dat E10 eigenlijk nog maar een paar maanden houdbaar is nadat je het hebt getankt. Voor veelrijders is dat geen probleem, maar staat je auto of camper een tijd stil dan kan de brandstof door die veroudering en het aantrekken van vocht dikker worden waardoor onderdelen verstopt raken. Bovendien kan dit ertoe leiden dat de motor slecht start of onregelmatig loopt.

 

Kan ik E85 tanken?

Voor de volledigheid willen we ook nog iets zeggen over E85. In deze benzine is maar liefst 85 procent bio-ethanol toegevoegd. E85 kom je in de praktijk ik Nederland niet veel tegen. En dat is maar goed ook want deze brandstof is alleen geschikt voor motoren die hier speciaal voor zijn aangepast. In het buitenland zie je E85 wel vaker dus let goed op bij het tanken in het buitenland en zorg ervoor dat je kiest voor E5 of E10 en niet E85!

 

Tank premium E5

Al met al kunnen we stellen dat E5 en E10 goed zijn voor het milieu, maar niet zo goed voor de techniek in je auto. Want ondanks het feit dat auto’s (ook oudere auto’s) het prima doen op deze brandstoffen kunnen er op de lange termijn problemen ontstaan. Zeker wanneer voertuigen lange tijd stilstaan kan dit leiden tot veroudering van de brandstof, vochtophoping in het brandstofsysteem en slijtage van onderdelen. Voor de autotechniek is het daarom altijd beter om de duurdere, ‘premium’ brandstof te tanken met zo min mogelijk bio-ethanol. In ons geval is dat E5. Je betaalt aan de pomp een hogere prijs, maar onder de streep kan je geld besparen door het voorkomen van dure reparaties. En ook belangrijk: E5 zorgt voor een lager brandstofgebruik dan E10.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands