Dalende autoverkopen? Niet voor Tesla!
De nieuwe autoverkopen zakten in het eerste kwartaal van 2014 tot het laatste niveau sinds 1969. De vijf meest verkochte automerken leverden minder auto’s af. Een aantal luxemerken wisten echter meer kopers te trekken. Onder andere Tesla zag de afzet fors stijgen.
Elektrische auto’s hadden lange tijd een wat suf imago. Ze waren altijd wel milieuvriendelijk, maar niet echt snel of spannend. Tesla, de Amerikaanse autofabrikant van elektrische auto’s, bracht daar met de Tesla Model S verandering in. De Model S is naast milieuvriendelijk ook ontzettend snel, spannend en erg praktisch. Doordat het imago van elektrische auto’s positiever werd, wilden steeds meer automobilisten milieuvriendelijke auto’s met 0%-bijtelling, maar na de run op fiscaal voordelige modellen in december 2013 is het momenteel erg rustig in sommige milieuvriendelijke showrooms. Slechts enkele merken bieden weerstand aan deze neerwaartse trend, waaronder Tesla.
Over Tesla
In de afgelopen twintig jaar heeft geen enkele autofabrikant ter wereld een dergelijke groei gerealiseerd als Tesla. Sinds de introductie is Tesla maar liefst vijftien keer groter geworden. De marktwaarde van Tesla is inmiddels gestegen tot $31 miljard, omgerekend €23 miljard. Daarmee is het bedrijf nu al getaxeerd op de helft van de waarde van General Motors, de grootste autofabrikant van de wereld.
Tesla ziet marktaandeel groeien
Hoewel de meest verkochte automerken minder auto’s aan de man brachten sinds begin dit jaar, wisten enkele luxemerken meer auto’s af te zetten. Van de twintig merken die aan marktaandeel wonnen, bevinden zich er maar liefst elf in het luxe-segment. Tesla zag de afzet stijgen van één naar 207. Welke andere luxemerken zagen hun marktaandeel groeien?
- Ferrari
- Rolls Royce
- Maserati
- Infiniti
- Land Rover
- Porsche
- Bentley
- Morgan
- Mercedes
- Chevrolet USA
Wereldwijde groei Tesla verkopen
Dit jaar moet dus nog succesvoller worden en dat mag ook wel. Tesla wist zijn nettoverlies vorig jaar terug te dringen tot 74 miljoen dollar, tegen 396 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet vervijfvoudigde bijna tot 2 miljard dollar. Tesla rekent voornamelijk op verkooprecords in Europa en Azië. In deze regio’s zullen naar verwachting in 2014 samen twee keer zoveel auto’s worden verkocht als in Noord-Amerika.
Om de stijgende lijn in 2014 door te zetten is het de bedoeling dat er 1.000 exemplaren per week van de productieband rollen. Momenteel staat de teller nog op 600 stuks vanwege een tekort aan accu’s, maar dit probleem moet in de tweede helft van 2014 zijn opgelost. In het eerste kwartaal moeten er 6.400 exemplaren van de Tesla Model S afgeleverd worden.
Model X
Een ander model waar Tesla hoge verwachtingen van heeft is de Model X. De eerste stroom van aanbetalingen zijn volgens Tesla al binnen. De autofabrikant verwacht dat op lange termijn de vraag naar de Model X die van de Model S kan overstijgen, maar zover is het nog niet aangezien de productie van de Tesla Model X vorig jaar is uitgesteld. Het originele plan was om de productie van de Model X eind 2013 te laten starten, met de eerste leveringen begin 2014. Dit plan is eind vorig jaar uitgesteld, omdat de fabrikant zich eerst wilde richten op de verdere verkoop van de Model S. Momenteel lobbiet Tesla in de VS voor het afschaffen van de verplichting op zijspiegels. Vanaf 2018 moeten nieuwe personenauto’s daar de beschikking hebben over achteruitkijkcamera’s. Volgens Tesla kunnen camera’s net zo goed functioneren als zijspiegels, maar zijn ze aerodynamischer. Hierdoor kunnen auto’s weer wat zuiniger worden, dat ten goede komt aan de actieradius van hun elektrische modellen. Als het aan Tesla ligt, wordt de nieuwe Model X hun eerste zijspiegelvrije auto.