Nieuw autobeleid Cuba goed voor verkoop 50 auto’s
De Cubanen mogen sinds begin januari van dit jaar nieuwe en gebruikte auto’s kopen van de staat zonder dat ze daar een overheidstoestemming voor nodig hebben. Het resultaat na zes maanden? Er werden 50 auto’s verkocht in Cuba.
Voor het eerst in 54 jaar gooit Cuba de autoverkoop open en mogen Cubanen nieuwe en gebruikte auto’s kopen zonder toestemming van de overheid. Je zou denken dat dit gevolgen heeft voor het huidige wagenpark, maar sinds de invoering van de ‘vrije’ automarkt vonden slechts 50 auto’s via autohandelaren een nieuwe eigenaar. Het grootste gedeelte van de autoverkopen waren ook nog gebruikte exemplaren.
Extreme prijsstijgingen
Ondanks dat de staat de monopolie op de verkoop van auto’s behoudt, zou de versoepeling van het autobeleid meer economische vrijheid in het communistische land moeten brengen. Vooral kleine bedrijven zouden profiteren, maar dat gaat moeilijk als je kijkt naar de schrikbarend hoge prijzen van auto’s die in de showroom staan bij de ‘staatsdealers’. Cubanen laten hun droom van een nieuwe auto varen bij het zien van de extreme prijsstijgingen van 400 procent en meer. Bij een Peugeotdealer, gecontroleerd door de staat, lopen de prijzen uiteen van omgerekend 67.000 euro voor een Peugeot 206 tot bijna 2 ton voor een 508. Ter vergelijking: in Nederland kun je voor een kleine 29.000 al een nieuwe Peugeot 508 rijden. Veel geld voor een middenklasser, vooral als je bedenkt dat het gemiddelde salaris in Cuba omgerekend 16 euro is. De reden van deze prijzen ligt in de hoge importbelastingen die op auto’s worden geheven.
Oldtimers in Cuba
Naar verwachting zullen de hoogbejaarde, klassieke auto’s uit de jaren ’50 nog lang het straatbeeld bepalen op Cuba. Decennialang konden alleen auto’s die voor 1960 al privébezit waren, vrij worden verkocht. Dit heeft ervoor gezorgd dat er in Cuba meer oude auto’s rondrijden dan waar ook te wereld.
De klassiekers die in Cuba dagelijks gebruikt worden, zijn bij ons in het bezit van liefhebbers of maken deel uit van een museumcollectie. Veel Cubanen hoopten dat zij dankzij de wetswijziging niet langer in deze oude oldtimers hoefden te rijden. Omdat de Cubanen geen geld hebben voor een andere auto wordt het unieke wagenpark op dusdanige wijze onderhouden dat het lijkt alsof ze het eeuwige leven hebben gekregen, maar volgens een taxichauffeur in Havana ‘vallen de auto’s uit elkaar’. In totaal bracht de verkoop van 50 auto’s zo’n 936.000 euro op dat wordt gebruikt voor de infrastructuur van het land.