Wat is de Crit’Air-milieusticker?
De Crit’Air-sticker (officieel Certificat Qualité de l’Air) is een ronde milieusticker die aangeeft hoe vervuilend jouw voertuig is. Frankrijk heeft in steeds meer steden milieuzones ingesteld, zogenaamde ZFE (Zones à Faibles Émissions), waar alleen auto’s met een bepaalde minimale milieuklasse mogen. De sticker heeft een kleur en nummer van 0 t/m 5: hoe lager het getal, hoe schoner/nieuwer je voertuig. Elektrische auto’s hebben Crit’Air 0 (groen), de nieuwste benzineauto’s Crit’Air 1, oudere diesels komen uit op Crit’Air 4 of 5 (de meest vervuilende categorie). In een ZFE is het verplicht om de sticker op je voorruit te hebben, anders riskeer je een én als jouw auto een te hoog nummer heeft, mag je bepaalde zones simpelweg niet in.
Waar en wanneer heb je die milieusticker nodig?
Tot een paar jaar geleden gold de verplichting slechts in steden als Parijs, Grenoble en Lyon. Maar de regels zijn in 2025 flink strenger. Een nieuwe wet schrijft voor dat alle agglomeraties >150.000 inwoners een ZFE moeten invoeren uiterlijk 1 januari. Dit betekent dat er een hele rits nieuwe steden bijgekomen is. Naast de eerder genoemde pioniers (Parijs, Lyon, Marseille, Toulouse, etc.) hebben nu onder andere Amiens, Angers, Annecy, Avignon, Dijon, Lille, Rennes, Reims, Rouen, Saint-Étienne, Montpellier, Nantes en veel meer steden een milieuzone. In totaal zijn 30 nieuwe steden in 2023-2025 van start gegaan met een. Check dus goed de regio waar je heen gaat: de kans is groot dat jouw bestemming of een stad op je route een Crit’Air-zone heeft.
Let op: Een milieuzone betekent niet per se dat je er 24/7 niet in mag met een bepaalde auto. Vaak gelden beperkingen op bepaalde dagen of tijden. Bijvoorbeeld in Parijs: daar mogen auto’s met Crit’Air 4 of hoger (oude diesels en benzine van voor 1997) doordeweeks tussen 08:00-20:00 niet de stad. In het weekend of ’s nachts mag het wel. Andere steden hanteren weer permanent een verbod op de slechtste klassen. Als toerist is het belangrijk om ten minste de sticker te hebben – dan voldoe je aan de identificatieplicht. Maar controleer ook of jouw voertuigcategorie überhaupt wordt toegelaten. Een hele oude diesel (bijv. Euro 3 of ouder) mag sommige steden helemaal niet meer in.
Hoe vraag ik de Crit’Air-sticker aan in 2025?
Het goede nieuws: een Crit’Air-vignet bestellen is relatief makkelijk én goedkoop. De officiële verkoopprijs is slechts €4,91 (inclusief verzendkosten binnen Europa). Je bestelt de sticker online via de officiële Franse overheidssite (Crit’Air). Sinds april 2025 is die bestelwebsite gelukkig ook in het Nederlands! Dat maakt het aanvragen een stuk eenvoudiger dan voorheen, toen het Franse formulier voor veel mensen een struikelblok was. Je hebt voor de aanvraag de kentekengegevens van je auto nodig (brandstof, Euro-emissieklasse, datum eerste toelating – deze info vind je op je kentekenbewijs of via de RDW) Vul alles eerlijk in, betaal online (let op: alleen creditcard wordt geaccepteerd op de officiële site) en de Franse dienst gaat je aanvraag verwerken.
Hoelang duurt het? Bestel de milieusticker minimaal twee weken voor vertrek. Officieel kan het circa 10 werkdagen duren voordat je hem in huis hebt In de praktijk krijgen veel mensen ‘m al binnen een week, maar het is geen garantie – zeker in de zomerdrukte kan het langer duren. Je ontvangt na bestelling een bevestiging per e-mail. Vaak krijg je ook een digitaal certificaat in PDF-vorm; print dat eventueel uit, zodat je iets kunt tonen als bewijs van aanvraag mocht je sticker nog niet geleverd zijn tijdens je reis. In principe ben je pas helemaal safe als de sticker fysiek op je voorruit zit, maar Franse agentschapjes willen nog wel eens coulant zijn als je kunt aantonen dat je ‘m besteld hebt.
Pas op voor nepwebsites! Zorg dat je echt via de officiële site bestelt (certificat-air.gouv.fr). Er zijn allerlei commerciële tussenpersonen actief die via Google advertenties doen lijken alsof zij de sticker verkopen – vaak voor €20 of meer. Trap daar niet in ; ze leveren uiteindelijk dezelfde sticker, maar je betaalt veel te veel. De echte site heeft nu rechtsboven een taalkeuze, dus ook als je Frans niet best is, kom je er wel uit.
Wat zijn de boetes en controles?
Rijden in een milieuzone zonder geldige sticker (of met een onjuiste sticker voor je voertuig) kan je op een fikse boete komen te staan. De minimumboete is €68 voor lichte voertuig, maar dit kan oplopen (voor zwaardere voertuigen bijvoorbeeld €135). Franse politie en gemeentelijke handhavers controleren hierop, met name in de grotere steden en hun ringwegen. Ze letten op of er een sticker op de voorruit zit én of die sticker bij het kenteken/voertuig hoort. Ook slimme camera’s worden steeds vaker ingezet om kentekens te scannen en te checken op de database. Met andere woorden: je kunt er niet op gokken dat ze het “toch niet controleren”. Zeker Parijs is berucht: daar vinden zeer regelmatig controles plaats, en buitenlandse kentekens zijn geen uitzondering.
Daarnaast kunnen er tijdelijke milieumaatregelen zijn bij smogalarm (zogenoemde Crit’Air Circulation Différenciée). Dan kondigt de overheid bijvoorbeeld aan dat op een bepaalde dag alleen auto’s met Crit’Air 0, 1 en 2 mogen rijden in een regio, vanwege smog. Dit gebeurt vooral in de zomer bij hittegolven of in de winter bij windstil weer. Ook daarvoor heb je je sticker nodig – anders mag je sowieso niet de weg op als zo’n maatregel actief is. Boetes bij smogmaatregelen kunnen nóg hoger uitvallen, dus het is gewoon de moeite niet waard om zonder sticker te rijden.
Nieuwe steden en regels (2023–2025)
Zoals gezegd is het netwerk van milieuzones uitgebreid in 2025. Steden als Montpellier, Bordeaux, Lille, Dijon, Clermont-Ferrand en nog vele anderen hebben de afgelopen twee jaar allemaal een ZFE ingevoerd. In sommige steden zijn de regels nog relatief mild (bijv. alleen een stickerplicht, of uitsluiting van alleen Crit’Air 5 voertuigen), terwijl andere al strengere eisen stellen. Zo heeft Lyon aangekondigd om vanaf 2025 Crit’Air 5 en 4 te weren, en in Grenoble is iets dergelijks gaande. Parijs wilde eigenlijk al in 2024 alle auto’s zonder minstens Crit’Air 2 verbieden, maar die maatregel is uitgesteld vanwege protesten. Het is een beetje een lappendeken: elke stad mag de tempo bepalen, zolang er maar íéts van een zone is.
Een opvallende ontwikkeling: in 2025 is in het Franse parlement een wetsvoorstel aangenomen om álle milieuzones uiteindelijk weer af te schaffen. Dit vanwege zorgen dat mensen met oude auto’s oneerlijk worden getroffen. Maar – heel belangrijk – die afschaffing is (nog) niet van kracht. Het kan nog jaren duren voordat dit eventueel ingaat (of het haalt überhaupt de finish niet). Voor deze zomer betekent het in ieder geval niks concreets: je moet nog steeds braaf je sticker hebben en de regels respecteren, anders loop je tegen boetes aan. De ANWB benadrukt dit ook: in 2025 kun je nog niet zonder sticker op vakantie, ondanks de politieke ontwikkelingen.
Wat als je geen sticker hebt of je auto te vervuilend is?
Heb je last-minute besloten om met de auto naar Frankrijk te gaan en geen tijd meer om de sticker te bestellen? Dan kun je proberen in België bij Touring of in Frankrijk bij bepaalde garages een sticker te bemachtigen, maar officieel hoort het online vooraf. Geen sticker betekent: niet de milieuzones inrijden. Als doorreis kun je soms zonder sticker door een stad over de rondweg, maar dit verschilt. Bijvoorbeeld de snelweg door Lille valt binnen de milieuzone, dus ook daarvoor is een sticker vereist, terwijl de A10 rond Orléans weer buiten de zone valt. Check dit voor vertrek als je geen sticker hebt en toch wilt rijden – maar nogmaals, beter voorkomen dan genezen (van een boete).
Is jouw auto te oud of vervuilend (bv. oude diesel) en mag hij sommige steden niet in? Overweeg dan om hem buiten de stad te parkeren en verder met OV te gaan, of kies een andere bestemming. Het alternatief is natuurlijk om een schonere auto te rijden. Als je al van plan was je oude wagen weg te doen, is nú misschien een goed moment. Bij ikwilvanmijnautoaf.nl kun je je oudere auto – diesel, benzine, ongeacht de staat – snel verkopen voor een goede prijs. Dan hoef je je geen zorgen te maken over milieuzones en kun je wellicht met een nieuwe(re) auto op pad die wél overal welkom is. Bovendien bespaar je je de €4,91 voor de sticker.
Milieusticker 2025: klaar voor de start! (CTA)
Ga je deze zomer met de auto naar Frankrijk? Zorg dan dat je goed voorbereid bent. Bestel op tijd je Crit’Air-sticker, check de regels in de steden die je aandoet, en voorkom een vervelende verrassing in de vorm van een boete. Wil je helemaal zonder zorgen op weg – bijvoorbeeld omdat je besluit je oude auto te verkopen zonder gedoe – dan staan wij voor je klaar.