BPM op bestelauto’s in 2025. Dit moet je weten

Wanneer je als ondernemer een bestelbus koopt dan betaal je geen aanschafbelasting (BPM). Deze vrijstelling is in 2007 ingevoerd. De enige voorwaarde is dat meer dan 10 procent van alle gereden kilometers per jaar voor zakelijke doeleinden zijn. In de praktijk betekent deze regeling dat vrijwel alle ondernemers automatisch zijn vrijgesteld voor het betalen van BPM. In 2025 gaat deze regeling echter veranderen. Hieronder lees je wat de belangrijkste wijzigingen zijn.

 

Hoe wordt BPM op een bestelauto berekend?

Allereerst nog even een korte uitleg over de BPM. Deze aanschafbelasting bestaat al decennia en geldt voor alle nieuwe personen- en bestelauto’s. De berekening is wel verschillend. BPM wordt voor personenauto’s sinds 2013 namelijk berekend op basis van de CO2-uitstoot. Bij bestelauto’s betaal je een percentage van 37,7 procent over de netto catalogusprijs. Koop je een grote, luxe bus dan betaal je dus meer BPM dan voor een klein basismodel. Er zijn echter ook uitzonderingen, want ondernemers zijn via de ondernemersregeling automatisch vrijgesteld voor het betalen van BPM. Daarnaast zijn alle volledig elektrische voertuigen vrijgesteld van BPM. Deze zero-emissievoertuigen stoten immers helemaal geen CO2 uit.

 

Wat gaat er veranderen in de BPM?

Ondernemers die nu een dieselbus kopen betalen dus geen BPM. Maar dat gaat veranderen. De overheid heeft namelijk besloten om de bestaande vrijstelling per 1 januari 2025 af te schaffen. Dit betekent dat vanaf die datum kopers van nieuwe dieselbussen plotseling wél BPM gaan betalen. En dat kan flink in de papieren lopen, want de BPM wordt dan ook nog eens berekend over de CO2-uitstoot (net als nu gebeurt bij personenauto’s) en niet meer over de catalogusprijs. Het is de verwachting dat bestelauto’s met een dieselmotor in 2025 gemiddeld ruim 11.000 euro duurder worden door deze maatregel.

 

Waarom wordt de BPM-vrijstelling afgeschaft?

De belangrijkste reden is dat de Nederlandse overheid ondernemers wil stimuleren om voor duurzame (elektrische) transportmiddelen te kiezen. Veel ondernemers kopen nu nog een traditionele dieselbus omdat deze veel voordeliger is in aanschaf dan een elektrische variant. Zo is de Toyota Proace met dieselmotor leverbaar vanaf net geen 29.000 euro, terwijl de elektrische versie bijna 40.000 euro kost. Dit is een prijsverschil van 11.000 euro, wat precies overeenkomt met de verwachte prijsstijging van dieselbussen in 2025. Er zijn echter ook extremere voorbeelden van bestelauto’s (zoals de Mercedes-Benz Sprinter) die in bepaalde uitvoeringen ruim 20.000 euro duurder worden. Met andere woorden: het prijsverschil tussen nieuwe elektrische bestelauto's en dieselbussen wordt straks zo klein dat het voor ondernemers makkelijker wordt om voor elektrisch te kiezen. En dat is precies wat de overheid wil bereiken.

 

Zero-emissiezones 

Wat ook meespeelt om bedrijven te stimuleren een elektrische bestelauto te kopen is de invoering van zero-emissiezones. Dit gebeurt vanaf 1 januari 2025 in ongeveer 30 tot 40 steden in Nederland. In deze zones mag je op termijn alleen rijden met een vol-elektrisch voertuig. Om bedrijven de kans te geven zich hierop aan te passen worden deze zones niet in één klap ingevoerd maar geleidelijk. Zo hebben bestelauto’s tot en met Euro 4 vanaf 2025 geen toegang tot zero-emissiezones. Tot en met Euro 5 mag je vanaf 2027 niet meer in een zero-emissiezone rijden en pas vanaf 2028 worden ook de nieuwste Euro 6-bestelauto’s geweerd. Wie in 2024 een nieuwe dieselbus koopt kan er dus dus nog maximaal 4 jaar van profiteren in de stad.

 

Run op dieselbussen in 2024

Door de aangekondigde afschaffing van de BPM-vrijstelling en de invoering van zero-emissiezones verwacht de autohandel een run op nieuwe dieselbussen in 2024. Deze worden op 1 januari 2025 immers gemiddeld 11.000 euro duurder, en veel ondernemers zullen nog snel voor dat moment een nieuwe dieselbus kopen. Daarnaast profiteren ze van een bus met een Euro 6-motor waarmee ze nog jarenlang terecht kunnen in de stad, ook als er zero-emissiezones zijn ingevoerd.

 

Je oude dieselbus verkopen

Tegelijkertijd zullen veel bedrijven en ondernemers hun oude dieselbussen te koop aanbieden. Ga je in 2024 ook je oude dieselbus verkopen en een nieuwe bus kopen? Bij ik wilvanmijnautoaf zitten we er klaar voor. Onze getrainde specialisten zullen er alles aan doen het beste voorstel voor elke bus te onderhandelen. Ons advies is om niet te lang te wachten met het verkopen van je oude bus!

Wil je zelf het gemak ervaren van ikwilvanmijnautoaf? Meld je bestelauto vandaag nog aan!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands