BMW verkopen na grootschalige terugroepactie?
Na Toyota roept ook de Duitse autofabrikant BMW wereldwijd auto’s terug naar de garage. In totaal gaat het om 489.000 modellen die mogelijk last kampen met een motordefect.
Vanwege een probleem met de variabele kleppenbesturing (VANOS) in het N55-blok worden er wereldwijd bijna een half miljoen BMW’s teruggeroepen naar de garage voor een gratis inspectie. In de BMW modellen zou een bout, waarmee het systeem is bevestigd, kunnen losraken of zelfs afbreken. Het bewuste probleem doet zich voor in modellen die geproduceerd zijn van september 2009 tot en met november 2011 met modeljaar 2010 tot en met 2012. Het zou om de volgende modellen gaan:
- 2010-12 1 Serie
- 2010-12 3 Serie
- 2010-2012 5 Serie
- 2010-12 5 Serie Gran Turismo
- 2012 6 Serie
- 2010-2012 X3
- 2010-12 X5
- 2010-12 X6
- 2010-12 Z4
Nederlandse exemplaren
BMW riep al in China ruim 232.000 auto’s terug wegens een probleem met een onderdeel van de motor. De recall wordt nu uitgebreid met 156.000 auto’s die in de Verenigde staten zijn verkocht. Naast Noord-Amerika en China worden er nog 100.000 auto’s over resterende continenten teruggeroepen naar de garage. Om hoeveel Nederlandse exemplaren het gaat is nog onbekend. Vooralsnog geldt de terugroepactie niet voor Nederland.
Motorblok BMW
Het N55-blok is de opvolger van het veelgeplaagde N54-blok. Het N54-blok is een 3,0 liter twinturbo 6-cilinder die in 2006 debuteerde in de BMW 335i. Enkele jaren geleden zou volgens gefrustreerde BMW rijders in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten de hoge druk brandstofpomp bij deze motor erg gevoelig zijn voor storingen. Hierdoor kan de motor volledig uitvallen of vermogen verliezen. Daarnaast zouden er problemen zijn met de turbo’s, waardoor er veel vermogen verloren gaat en rijders last hebben van een turbo-gat. BMW heeft het N54-blok toentertijd vervangen door het N55-blok.
Eerdere terugroepacties
De Japanse autofabrikant Toyota vorige week nog 6,76 miljoen auto’s terug wegens mogelijke problemen met de stuurkolombevestiging, waaronder 26.000 Nederlandse exemplaren. Ook voor BMW is een terugroepactie niet echt uniek. Eerder dit jaar riep BMW in China al 10.000 exemplaren van de 7-serie terug vanwege een softwareprobleem. Door hobbelige wegen zouden de deuren spontaan opengaan. Eind vorig jaar werden er in Nederland 1.000 BMW’s teruggeroepen wegens een probleem met de brandstof filterverwarming, waardoor in het ergste geval brand zou kunnen ontstaan.
Schandalen autodefecten
BMW heeft aangegeven de auto’s terug te roepen om eventuele problemen met toezichthouders voor te zijn. Steeds vaker roepen autofabrikanten om deze reden auto’s uit voorzorg terug naar de garage. Een andere reden is het voorkomen van een groot schandaal, zoals degene waarin General Motors zich momenteel bevindt. Deze Amerikaanse autobouwer staat sinds enkele weken volop in de schijnwerpers nadat onder andere bekend werd dat een probleem met het contactslot al tien jaar lang intern bekend was, maar voor de buitenwereld verborgen werd gehouden. Zo kon het bij uiteenlopende modellen voorkomen dat de contactsleutel tijdens het rijden van de contactstand af ging, waardoor de motor, airbags, stuurbekrachtiging en rembekrachtiging niet meer gebruikt kon worden.
Geen ongevallen BMW
De problemen met de modellen van General Motors hebben in de Verenigde Staten al voor diverse ongelukken gezorgd, enkele zelfs met dodelijke afloop. Volgens BMW zouden er nog geen ongevallen gemeld zijn die te maken zouden hebben met het defecte onderdeel van de motor. Hoewel de reparatie geen kosten met zich mee brengt voor eigenaren, kan het zijn dat je niet langer in je BMW wilt rijden. Overweeg dan je BMW te verkopen.