Bijtelling voor de auto van de zaak in Duitsland

De regels voor bijtelling kunnen behoorlijk verschillen per land, wat interessante fiscale mogelijkheden biedt voor internationaal opererende ondernemers. Neem bijvoorbeeld de situatie rondom elektrische auto's in Nederland en Duitsland. Waar de bijtelling in Nederland steeds minder gunstig wordt voor elektrische auto's, biedt Duitsland op dit moment nog interessante voordelen.

Elektrische Auto's in Nederland

In Nederland is de fiscale stimulering van elektrisch rijden aan banden gelegd. Voor nieuwe elektrische auto's geldt vanaf 2019 een bijtelling van 4% tot een cataloguswaarde van €50.000; daarboven betaal je 22%. Dit maakt het leasen van duurdere elektrische auto's, zoals een Tesla, minder aantrekkelijk.

De Situatie in Duitsland

In Duitsland daarentegen lijkt het leasen van een elektrische auto van de zaak een stuk voordeliger. De bijtelling daar is gebaseerd op 1% van de 'Listenpreis' (cataloguswaarde), met kortingen voor elektrische auto's die de effectieve bijtelling verder verlagen. Dit kan, afhankelijk van de specifieke situatie, resulteren in aanzienlijk lagere maandelijkse kosten.

Voorbeeld van Bijtelling

Een Tesla die in Nederland €455 per maand aan bijtelling kost, zou in Duitsland rond de €150 per maand kunnen kosten, dankzij de lagere bijtelling en de kortingen op elektrische auto's. Dit maakt het opzetten van een onderneming in Duitsland, of het uitbreiden van een bestaande onderneming naar Duitsland, potentieel zeer interessant voor ondernemers die elektrisch willen rijden.

BPM en Rijden met een Duits Kenteken

Een belangrijk aandachtspunt voor Nederlandse ondernemers die overwegen een auto in Duitsland te leasen, is de BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Omdat Duitsland geen BPM kent, zijn auto's daar vaak goedkoper in aanschaf. Echter, wanneer je met een Duits kenteken in Nederland rijdt, zijn er strikte regels om oneigenlijk gebruik van het BPM-voordeel tegen te gaan. Voor volledig elektrische auto's, zoals een Tesla, is dit minder complex omdat er geen BPM is vanwege de afwezigheid van CO2-uitstoot.

Veranderingen in 2019

Interessant is dat de Duitse regering heeft besloten om vanaf 2019 de kortingsregeling aan te passen naar een 50% korting op de cataloguswaarde voor de berekening van de bijtelling. Dit betekent dat voor een Tesla de bijtelling berekend wordt over een aanzienlijk lagere basis, wat de maandelijkse kosten verder drukt.

Conclusie

Voor ondernemers die de mogelijkheden onderzoeken om fiscaal voordelig elektrisch te rijden, biedt Duitsland op dit moment interessante voordelen ten opzichte van Nederland. Het is echter belangrijk om een goed overzicht te hebben van alle regels en voorwaarden die gelden voor het rijden met een auto van de zaak in beide landen. Een gedegen fiscaal advies is daarom essentieel om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden en om verrassingen te voorkomen.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands