Nieuwe trend: auto ombouwen tot 'brommobiel'
Geen wegenbelasting, geen jaarlijkse APK en geen rijbewijs om in een auto te mogen rijden. Dit is allemaal mogelijk als je je auto laat ombouwen tot een brommobiel die niet harder dan 45 kilometer per uur kan. De brancheorganisatie BOVAG en autodealers maken zich zorgen, jongeren vinden het de perfecte manier om spotgoedkoop en voor je achttiende auto te rijden.
Wat enkele kleine aanpassingen al kunnen betekenen voor het totale kostenplaatje van je auto. Door een willekeurige auto te begrenzen tot een 25 of 45 kilometer-wagen val je onder dezelfde voorwaarden als een bromfiets. Dit scheelt je veel maandelijkse kosten. Je hoeft dan geen wegenbelasting te betalen, er is geen APK-plicht en de bestuurder hoeft ook geen autorijbewijs te hebben. Omdat je vanaf je zestiende al achter het stuur mag krijgen van een begrensde auto, is deze trend erg populair onder jongeren. Maar ook meer ouderen kiezen ervoor hun voertuig te begrenzen. Voor ouderen speelt vooral de vrijstelling van wegenbelasting een belangrijke rol. Een handige oplossing als je weinig rijdt.
Populairder dan nieuwe brommobielen
Je auto laten ombouwen tot brommobiel is al jaren toegestaan, maar sinds 2010 is het plotseling een hype geworden onder jongeren. In 2010 hadden nog slechts drie automobilisten een omgebouwde auto, tegenover 360 ‘brommobielen’ in 2013. Half februari van dit jaar stond de teller al op 113 stuks. Als deze trend doorzet, is het aantal omgebouwde personenauto’s eind dit jaar groter dan het aantal nieuw verkochte brommobielen. Die verkoop halveerde in vijf jaar tot 922 in 2013.
Spotgoedkoop rijden door je auto om te bouwen tot brommobiel is volkomen legaal. Het omgebouwde voertuig moet naderhand wel door de RDW gekeurd worden als motorrijtuig met beperkte snelheid om vervolgens de weg op te mogen. Het karretje mag alleen niet op snel- en autowegen. Ook wordt de achterbank eruit gesloopt, omdat er geen personen in vervoerd mogen worden. Het RDW laat weten dat tot 1 januari geen rijbewijs verplicht is. Vanaf dan geldt een rijbewijs voor landbouwvoertuigen dat vanaf 16 jaar is te behalen.
Veilig autorijden
Het invoeren van een T-rijbewijs gaat BOVAG niet ver genoeg. Brancheorganisatie BOVAG en autodealers maken zich steeds meer zorgen over de veiligheid van de omgebouwde voertuigen nu de verkopen aantrekken. Vooral de wijze waarop de voertuigen nu worden begrensd baart zorgen, net als het ontbreken van een APK. Volgens deskundigen is het grote gevaar dat zulke auto’s volledig uit beeld verdwijnen. Niemand die er dan nog iets van zegt als iemand met versleten banden of remmen rondrijdt.