Auto importeren uit het buitenland
Een nieuwe auto kopen is een leuke, maar vooral een spannende aankoop. Vooral omdat je zeker wilt zijn dat je een goede aankoop doet. Zeker als het gaat om een auto uit het buitenland. Steeds meer Nederlanders importeren hun nieuwe auto uit het buitenland. Wanneer je een auto wilt importeren vanuit het buitenland, moet je daar goed over nadenken. Een auto importeren heeft zo zijn voor- en nadelen. In dit artikel lees je hier meer over.
Zoektocht naar een auto
Bij de zoektocht naar een auto begin je meestal online te kijken. Tegenwoordig zijn er genoeg websites. Denk hierbij aan autoscout24.nl en mobile.de die een ruim aanbod hebben in populaire occasions. Aan de hand van filters kun je specifiek aangeven waar je precies naar op zoek bent. Met name Duitsland heeft een heleboel auto’s die wellicht interessant kunnen zijn voor import.
Kosten
Als je een auto importeert uit het buitenland, dan krijg je te maken met een aantal belangrijke zaken. Zo krijg je o.a. te maken met de BPM, hetgeen staat voor de belasting voor personenauto’s en motorrijtuigen. Ook heb je met transportkosten te maken, want de auto moet wel naar Nederland zien te komen. Tot slot rekent het RDW keuringskosten bij de import van een auto. Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee dient te houden. Zodra je de geschatte kosten overzichtelijk op een rijtje hebt, kun je zien of het wel waard is en of het voordeliger is dan in Nederland.
Waarom importeren?
Je bent op zoek naar een nieuwe of tweedehands auto, voor de meeste mensen spreekt het dan voor zich om in Nederland rond te gaan kijken. Maar waarom niet kijken in het buitenland? In Nederland is het aanbod beperkt en auto’s zijn vaak duurder dan in landen als Duitsland. Los van het feit dat het misschien voordeliger kan zijn, zijn de meeste auto’s in het buitenland ook nog eens luxer en uitgerust met meer opties. Zo zou je wel 25 tot 30 procent kunnen besparen. Je krijgt dus meer kwaliteit, terwijl je minder geld kwijt bent!
Bij het importeren van een auto moet er eerst goed worden nagedacht over de volgende punten; is de auto echt niet te koop in Nederland? Is het 100 procent voordeliger? Welke kosten komen er allemaal bij?
Koop bij voorkeur bij een merkdealer, zo voorkom je kans op mogelijke risico’s.
Wat is het voordeel?
Als je kijkt naar het grote voordeel, dan is dat erg verschillend. Het ligt er maar net aan welke auto je precies zoekt. In Duitsland is het aanbod van jong gebruikte auto’s veel groter. Mocht je echt willen profiteren van een prijsverschil, dan is het misschien goed om te kijken naar een auto dat minimaal één jaar ouder is.
Wat zijn de nadelen?
- De geschiedenis van de auto is niet altijd goed na te trekken.
- Lange afstand tussen jou en de verkoper.
- Afhandeling van de garantie is wat lastiger gezien de afstand.
- De kilometerstand is niet altijd te controleren.
Transport
De transport naar Nederland kan per vrachtwagen. Je kunt ook een vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst voor BPM en MRB voor kortstondig gebruik. Je mag dan maximaal twee weken in Nederland rijden met een buitenlands kenteken. In die twee weken kun je vervolgens alles regelen m.b.t. de auto.
Conclusie
Niet elke auto is dus goedkoper in het buitenland. Het is wel duidelijk dat het aanbod in het buitenland vele malen groter is dan in Nederland en dat maakt het voor velen misschien interessant. Wel komen hier een aantal zaken bij kijken, zoals eerder is beschreven. Verder is het een beetje werk dat verricht zou moeten worden, maar zo zou je dus geld kunnen besparen op een auto met meer opties.