Honda in de problemen
2014-11-27 09:00:58

Honda CivicAutofabrikant Honda kan van Amerikaanse autoriteiten een miljoenenboete opgelegd krijgen. Maar dat is niet het enige probleem van de autobouwer, want Honda is wederom geraakt door de Takata-airbags.
 
Wie dacht dat de rust was teruggekeerd wat betreft de twijfelachtige airbags van Takata, heeft het mis. Honda heeft opnieuw een wereldwijde terugroepactie op touw gezet vanwege potentiële veiligheidsproblemen met de airbags.

Terugroepactie

Honda zegt dat het in totaal om 170.000 auto’s gaat. De terugroepactie heeft betrekking op de modellen Civic en Jazz, gebouwd tussen 2004 en 2005. Van de 170.000 exemplaren die terug naar de garage moeten, rijden er 31.000 in Europa, waarvan een derde in Groot-Brittannië, een zo’n 6.000 in Duitsland en 4.000 in Italië. Ook in Nederland rijden er Honda’s die ter reparatie worden opgeroepen. In ons land gaat het ‘slechts’ om 146 Civics.
De directe aanleiding van deze grootschalige terugroepactie is een dodelijk ongeluk met een Honda City in Maleisië. De autofabrikant onderzoekt of het ongeluk, waarbij de airbag niet werkte, verband houdt met het onderdeel.

De dubieuze Takata-airbags

Ook in dit geval worden de Takata-airbags in verband gebracht met een ongeluk waarbij slachtoffers zijn gevallen. Takata, de grote toeleverancier van veiligheidssystemen voor de wereldwijde auto-industrie, ligt al enige tijd onder vuur vanwege een serie airbags dat nu voor grote problemen zorgt. Grote automerken hebben samen al miljoenen auto’s moeten terugroepen, omdat de Takata-airbags te krachtig tot ontploffing kunnen komen, zonder enige aanleiding openspringen of zelfs scheuren, waarbij kleine metalen stukjes vrijkomen.Dubieuze Takata-airbags
Het aantal recalls is in 2014 naar een recordhoogte gestegen. De kans is groot dat het aantal recalls verviervoudigd ten opzichte van het gemiddelde over de afgelopen tien jaar. Alleen al in het tweede kwartaal werden meer auto’s teruggeroepen dan in heel 2013. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de problemen rondom de Takata-airbags.
Het eerste ongeval, waar de Takata airbags een hoofdrol speelde, werd in 2004 geregistreerd, waarbij een Honda-rijder verwond werd door stukjes metaal die uit de airbag sprongen. Nadat in april 2013 meerdere gevallen van exploderende Takata-airbags aan het licht kwamen, heeft het probleem gigantische vormen aangenomen. Autofabrikanten als Toyota, BMW, General Motors, Mazda en Honda hebben vele miljoenen modellen terug naar de garage moeten roepen om meer slachtoffers te voorkomen. In de Verenigde Staten worden de airbagproblemen al gelinkt aan drie dodelijke ongevallen en daar kan er nu dus eentje bijkomen.

Honda beboet in Amerika

Maar met de problemen rondom de dubieuze problemen eindigt het nog niet voor Honda. De Japanse autofabrikant kan een boete van 35 miljoen dollar, omgerekend 28 miljoen euro, tegemoet zien van Amerikaanse autoriteiten, omdat het jarenlang heeft verzuimd meldingen door te geven van ongelukken.
 
Het zou gaan om 1.700 meldingen van ongelukken met gewonden of doden tot gevolg in de afgelopen elf jaar. Volgens Honda bleven de claims onvermeld vanwege fouten bij het invoeren van data en problemen met computersoftware. De boete van 35 miljoen dollar is wettelijk gezien het maximale bedrag dat opgelegd kan worden voor het niet doorgeven van ongevallenmeldingen.
 
Onlangs kreeg Ferrari een boete van 3,5 miljoen dollar, omgerekend 2,8 miljoen euro, voor het niet naleven van de regels omtrent ongevallenmeldingen. Ferrari maakte geen melding van drie dodelijke ongelukken en verplichte veiligheidsrapporten werden niet ingediend bij de autoriteiten. Ook gaf Ferrari de klachten van klanten niet door. Dit speelt al vanaf 2011. Volgens Ferrari werden de regels per ongeluk niet goed nageleefd en zal vanaf nu alle procedures volgen.