Nieuw autobeleid Cuba goed voor verkoop 50 auto’s
2014-07-26 09:00:57
Extreme prijsstijgingen
Ondanks dat de staat de monopolie op de verkoop van auto’s behoudt, zou de versoepeling van het autobeleid meer economische vrijheid in het communistische land moeten brengen. Vooral kleine bedrijven zouden profiteren, maar dat gaat moeilijk als je kijkt naar de schrikbarend hoge prijzen van auto’s die in de showroom staan bij de ‘staatsdealers’. Cubanen laten hun droom van een nieuwe auto varen bij het zien van de extreme prijsstijgingen van 400 procent en meer. Bij een Peugeotdealer, gecontroleerd door de staat, lopen de prijzen uiteen van omgerekend 67.000 euro voor een Peugeot 206 tot bijna 2 ton voor een 508. Ter vergelijking: in Nederland kun je voor een kleine 29.000 al een nieuwe Peugeot 508 rijden. Veel geld voor een middenklasser, vooral als je bedenkt dat het gemiddelde salaris in Cuba omgerekend 16 euro is. De reden van deze prijzen ligt in de hoge importbelastingen die op auto’s worden geheven.Oldtimers in Cuba
Naar verwachting zullen de hoogbejaarde, klassieke auto’s uit de jaren ’50 nog lang het straatbeeld bepalen op Cuba. Decennialang konden alleen auto’s die voor 1960 al privébezit waren, vrij worden verkocht. Dit heeft ervoor gezorgd dat er in Cuba meer oude auto’s rondrijden dan waar ook te wereld.
Plaats een reactie
Plaats een reactie