De toekomst is hier, de zelfrijdende auto

We kunnen er niet meer omheen, de zelfrijdende auto. Steeds meer fabrikanten zijn bezig met het produceren van deze ‘cars of the future’. De auto’s communiceren met elkaar waardoor zij vanzelf gas geven en remmen, nooit bumperkleven en inspelen op aanpassingen in het verkeer. No more files, ongelukken en boetes.

Maar is het allemaal wel zo rooskleurig? Ikwilvanmijnautoaf.nl zocht uit hoe het nu zit met de zelfrijdende auto. Een zelfrijdende auto is (in theorie) een auto die geen inzittende nodig heeft om deel te nemen aan het verkeer. Zo is slapen in de auto, ook als bestuurder, weer een stapje dichterbij en wordt die lange autorit naar het vakantieland ineens een stuk aangenamer en gezelliger. Maar, zover is het nog niet, al zijn de grote autofabrikanten al wel druk bezig met ontwikkelen en testen.


Op de automatische piloot

Tesla verwacht de eerste te zijn met een compleet zelfrijdende auto en deze rond 2020 van de band te kunnen laten rollen. Om Tesla eigenaars vast aan het idee te laten wennen is er eind oktober een update uitgerold met daarin ‘autopilot’. Net als in een vliegtuig, kan de autopilot het van de bestuurder over nemen als de situatie het toelaat. Handen los en laat de auto het werk voor je doen. Dat gaat nog niet altijd even soepel. Zo bewijze de filmpjes met als onderwerp ‘Autopilot tried to kill me’ waarin autopilot testers nog net op tijd konden ingrijpen om een botsing te voorkomen. Topman Elon Musk van Tesla waarschuwt de gebruikers om altijd de handen aan het stuur te houden. Want ook bij het gebruik van autopilot is de bestuurder onmisbaar!


Geen rijbewijs meer nodig?

Eigenlijk heb je met een volledig zelfrijdende auto geen rijbewijs meer nodig, maar zo kort door de bocht kunnen we het niet stellen. Want het verkeer is net als het weer niet zo makkelijk te voorspellen. En zeg nu zelf, willen we ons wel totaal overleveren aan de macht van computers?! Want, dat zijn het: computers op wielen. Ze staan continu in contact met satellieten, Internet, sensoren en de andere auto’s op de weg.

Net als een reguliere computer kan dan ook de auto te maken krijgen met een storing. Wat gebeurt er als een zelfrijdende auto niet meer op zijn systemen kan vertrouwen? Houdt deze er dan mee op, dien je dan als bestuurder het weer over te nemen van de auto (en kan dat dan ook?) of gaat het dan hartstikke mis? Niet alleen de systemen kunnen een storing krijgen, ze kunnen ook door weersinvloeden in de war raken. Een zelfrijdende auto houdt de weg om hem heen in de gaten met sensoren. In dichte mist kunnen sensoren niets of te weinig ‘zien’ en dat kan nogal vervelend uitpakken.


Supercars zijn verleden tijd

Jammer voor de liefhebbers van ronkende motoren en supercars. Want waarom zou je als fabrikant nog een supercar maken als deze zich als zelfrijdende auto netjes aan de regels en probeert zo zuinig mogelijk te rijden. Naast een medeweggebruiker staan en deze ‘eruit trekken’ is er niet meer bij, want de auto zal zich aanpassen aan de snelheid van de medeweggebruikers. Van 0 naar 100km/u in 3 seconden is met de zelfrijdende auto verleden tijd.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands