Wat zegt de kilometerstand van je auto?

De waarde van je auto wordt medebepaald door zijn leeftijd en kilometerstand. Een auto met een hoge kilometerstand is logischerwijs minder waard dan een auto die minder heeft gereden. Maar wat zegt een kilometerstand nog meer?

Wat zegt de kilometerstand?

De kilometerstand van een auto vertelt een klein beetje over zijn verleden. Als een auto 10 jaar oud is en 150.000 kilometer op de teller heeft staan, kunnen we ervan uitgaan dat de auto gemiddeld 15.000 kilometer per jaar heeft gereden. En als je daarnaast ook de onderhoudshistorie goed in kaart hebt (onderhoudsboekjes, beurt bij een garage, bonnetjes van vervangen onderdelen), kun je de staat van de auto redelijk bepalen.


Wat is een hoge kilometerstand?

Tegenwoordig is het bepalen van een maximale kilometerstand best lastig. Dit komt doordat auto’s tegenwoordig beter worden gefabriceerd en goed worden onderhouden. Ook speelt het automerk hierbij een grote rol. Volvo’s hebben over het algemeen een sterkere motor en houden het gemiddeld langer vol dan andere merken. Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken. Natuurlijk speelt onderhoud hier ook een belangrijke rol. Een goed onderhouden dieselmotor kan soms nog wel een ton meer lopen. Het verschil in levensduur tussen benzine- en dieselmotoren heeft te maken met het toerental. Dit staat weergeven op de teller van de auto en laat het aantal toeren zien dat de motor per minuut draait. Bij een benzinemotor ligt dit hoger dan bij een dieselmotor, waardoor deze meer toeren moet draaien en daardoor sneller slijt.

 

Een hoge kilometerstand hoeft niet altijd nadelig te zijn

Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto’s die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto’s met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.

 

Hoge kilometer = Hoge kosten

Kortom, hoe meer je rijdt, hoe sneller je een onderdeel moet vervangen. Vind jij het lastig om te bepalen wat je wanneer moet vervangen? Bekijk dan onderstaand overzicht eens:

  • Distributieriem             (levensduur: +/- 120.000 kilometer)
  • Koppeling                 (levensduur: +/- 150.000 kilometer)
  • Uitlaat                    (levensduur: +/- 6/7 jaar)
  • Remschijven en -blokken     (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
  • Accu                     (levensduur: +/- 4 jaar)
  • Banden                   (levensduur: +/- 35.000 kilometer)
  • Vloeistof                  (levensduur: +/- 10.000 kilometer)


Onderhouden of verkopen

Bij een auto met een hoge kilometerstand is het onderhoud vaak best prijzig. Een nieuwe distributieriem kost je gemiddeld een paar honderd euro. Tel hier de montagekosten bij op en het kan flink in de papieren lopen. Bij hoge kosten is het daarom verstandig om je af te vragen of het nog de moeite waard is om je auto te laten repareren. Is dit niet het geval en wil je je gaan oriënteren op een ander model? Maak dan gebruik van onze service. Wij doen altijd ons uiterste best om je auto zo snel mogelijk te verkopen aan een RDW-erkende inkoper, ongeacht het aantal gereden jaren en de kilometerstand.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands