Wat hoor, voel, zie of ruik ik?!
Waar onze zintuigen wel niet goed voor zijn. De vijf klassiekers geven ons de mogelijkheid onze omgeving waar te nemen. Het klinkt misschien gek, maar gebruik ze dan ook optimaal als het om je auto gaat (met uitzondering van proeven uiteraard, die raden we echt af). Je start de auto en ruikt iets. Je rijdt in je auto en voelt iets trillen. Een auto is een gebruiksvoorwerp en daaraan gaat nog wel eens iets kapot. Vaak ga je naar de garage op basis van dat wat je hoort, ziet, ruikt of voelt. Maar wat merk je nu precies en moet je altijd direct naar de garage rennen?
Niet alles wat je merkt in de auto betekent dat er iets kapot is. Je zult zeker niet de eerste - of de laatste - zijn die een erge benzine lucht ruikt, naar de garage gaat en vergeten is de tankdop weer terug te plaatsen…
Wat hoor ik?
Je start je auto, rijdt weg en merkt ineens dat er iets niet goed klinkt. Tip; zet de radio uit. In liedjes op de radio komt vaak een bepaald patroon voor die je met je auto kan associëren. Hoor je het nog steeds als de radio uit is, dan kan er wat aan de hand zijn. De meest voorkomende geluiden zijn:
Bonkend: Hoorde je eerst een (doffe) knal gevolgd door een bonkend geluid? Dan heb je waarschijnlijk een lekke band. Deze kan je zelf vervangen, maar houd er wel rekening mee dat steeds meer nieuwere auto’s geen reservewiel meer hebben. Kijk eerst even of je er één hebt voor je al fanatiek aan de slag gaat en je wiel er al af hebt. Het bonkende geluid kan ook te maken hebben met je aandrijfas.
Ronkend: Klinkt je auto ineens alsof er meer vermogen toegevoegd is, maar ga je toch nog van 0 naar 100 in 30 seconden? Dan kan je een gat in de uitlaat hebben. Best cool dat geluid niet?! Helaas is het verboden en zal je om geen boete te riskeren dit wel snel moeten laten maken.
Rammelend: Een auto wordt niet voor niets wel eens gekscherend ‘rammelbak’ genoemd. Hoewel sommige mensen het liefkozend gebruiken, is een rammelende auto geen goed teken. Is het een tikkend (tik tik tik) geluid? Dan kan je draagarm / stabilisatorstang kapot zijn. Maakt het meer een schurend geluid (schghgh) dan kan je vering kapot zijn. Rammelen is geen goed teken, dus we raden aan om altijd naar de garage te gaan.
Tikkend: Hoor je wat tikken in de auto? Kijk dan eens naar je horloge. Deze kan precies op het stuur tikken en dus niets te maken hebben met een kapot onderdeel in je auto. Ook je hoedenplank die loszit kan een tikkend geluid veroorzaken of je zonnebril die je in een opbergvakje gelegd hebt. Kijk dat goed na. Scheelt je weer een garage bezoek.
Fluitend: Een auto kan, helemaal als je een dak hebt dat open kan, gaan fluiten. Ook zijramen die net nog een stukje openstaan kunnen door de beweging (en dus wind) gaan fluiten. Controleer dus eerst goed al je ramen (en deuren) voordat je naar de garage rijdt met een fluitende auto. Vooral bij hogere snelheden kan een dakraam gaan fluiten door de langsrazende wind.
Wat voel ik?
Voelen doe je met je huid. Trilt bijvoorbeeld het stuur bij een bepaalde snelheid bijna uit de handen? Dan kan je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat het bij de voorwielen van de auto misgaat. Je stuur staat namelijk altijd in contact met je voorwielen. Heb je toevallig net je zomerbanden verwisseld voor de winterbanden? Dan kan het zijn dat deze niet goed gemonteerd zijn en dus uit balans zijn. Heb je per ongeluk een stoepje geraakt? Dan kan je velg verbogen zijn. Let dus altijd goed op waar je rijdt en probeer (grote) hobbels en stoepranden zo zachtjes mogelijk te pakken.
Wat zie ik?
Rook is nooit een goed teken. Een ‘gezonde’ auto rookt immers niet. De auto kan uit de uitlaat roken of uit de motorkap. Bij de uitlaat is waarschijnlijk de koppakking lek. De koppakking is de afdichting voor olie, koelvloeistof en compressiemiddel tussen het motorblok en de cilinderkop. Als dat niet meer goed gaat, zie je witte rook uit de uitlaat komen. Heb je een diesel met roetfilter en is de rook zwart of donkergrijs? Kijk dan het roetfilter eens na. Rookt je auto bij de motorkap? Stap dan heel snel uit, je motor is dan letterlijk aan de kook (waarschijnlijk door een lek in het koelwatersysteem) en kan in brand vliegen. Daarom is het ook erg verstandig om altijd een brandblusser in de auto te hebben liggen.
Uit een iets andere categorie, maar rijd je in het donker en zie je niets? Dan is het verstandig je koplampen te controleren. Vervangen kan makkelijk, want als het goed is heb je een reservelamp bij je. Heb je xenon lichten? Dan raden we je aan om ze toch door de garage te laten vervangen.
Wat ruik ik?
Ruik je brand, dan zie je waarschijnlijk ook rook. Stop dan direct de auto en stap uit. Maar je kan ook hele vieze luchtjes ruiken. Ruikt het verschrikkelijk muf in de auto en heb je een airco? Dan kan het filter verstopt zitten. Hierdoor wordt er geen frisse lucht meer in je auto gepompt. Ruik je een intense rotte geur en blijft deze terugkomen in welke omgeving je ook rijdt? Wilde dieren kunnen uit schrik onder de motorkap terechtkomen. Vaak kruipen ze dan in een klein hoekje, waar ze niet meer uitkomen. Gevolg, het dier sterft onder de motorkap terwijl ze hun lucht in je auto verspreiden. Er zit dan niets anders op dan je neus te volgen in de richting van de geur en je hand uit te steken naar de gaten en hoeken onder je motorkap.
Wat heb jij wel eens gemerkt aan je auto? Was het een combinatie van zintuigen, heb je wat geroken terwijl je ook wat zag?