Tips voor een snelle autoverkoop

Snel je auto verkopen, het is een hele klus. Hoe pak je dat het beste aan? Het begint allemaal bij de advertentie. Versnel de autoverkoop door enkele grote valkuilen te voorkomen.

Op een dag hak je de knoop door. Je wilt je auto verkopen en bent op zoek naar een koper die jou het maximale voor je auto geeft. Met een briefje achter de autoruit kom je tegenwoordig niet erg ver meer. Je bereikt veel meer mogelijke kopers door je auto te koop aan te bieden op internet. Om je auto onder de aandacht te brengen heb je wel een advertentie nodig die je kunt plaatsen. Wij hebben drie belangrijke zaken op een rij gezet waar je op moet letten.


Advertentietekst

Een auto verkopen is een proces op zich, maar het begint allemaal bij de advertentie. Het is belangrijk een boeiende advertentietekst te schrijven om mogelijke kopers aan te trekken en op te vallen in het grote online aanbod. Maar met de advertentietekst gaan voornamelijk onervaren internetgebruikers de mist in. Teksten zitten slecht in elkaar en de auto wordt niet volledig omschreven: allerlei zaken waardoor potentiële kopers niet verder kijken en vroegtijdig afhaken. Door de tekst aandachtig na te lezen voorkom je dat de auto onnodig lang onverkocht blijft.

Tijdens het invullen van de advertentie kom je gegarandeerd het vakje tegen met de tekst ‘Vraagprijs auto’ of ‘Minimale verkoopprijs auto’. Wat vul je hier nu in? Gewoon de prijs die je er enkele jaren geleden ook voor hebt betaald of ga je kijken hoeveel een autodealer er nu voor vraagt?


Het geheim van de advertentietekst en een goede vraagprijs

Wees zo volledig mogelijk in het omschrijven van je auto. De advertentie moet op alle mogelijke vragen antwoord te geven, het hoort een beeld te creëren van de auto en mogelijke kopers nieuwsgierig te maken. Pak daarom nog even het instructieboekje erbij of raadpleeg het internet voor de opties en de uitrusting van de auto. Alle details zijn de moeite waard te vermelden. Dat de bestuurdersstoel in hoogte te verstellen is, is natuurlijk niet de belangrijkste optie op een auto, maar als je veel van dit soort opties erbij hebt staan is de advertentie voor de potentiële koper eerder de moeite waard te bekijken. Het is belangrijk voor de leesbaarheid dat je makkelijke woorden gebruikt, zodat de tekst voor iedereen toegankelijk is. Als het op de vraagprijs aankomt is het aan te raden hier even tijd voor te nemen. Kijk rond op internet om te zien of je soortgelijke auto’s tegenkomt met pakweg dezelfde kilometerstand. Door de selectie zo breed mogelijk te nemen en de prijzen te selecteren van laag naar hoog krijg je een goede indicatie van een reële vraagprijs. Ga er vanuit dat de uiteindelijke verkoopprijs meestal zo’n 75 procent is van de gemiddelde vraagprijs van alle gevonden auto’s bij elkaar opgeteld.


Foto’s

Een ander vakje wat je altijd tegenkomt is de vraag of je foto’s wilt toevoegen. Je bedenkt je dat het zeker een uur werk is en dat het nu al te laat is om je auto te fotograferen. ‘Ach, die zijn toch niet zo belangrijk als je een gebruikte auto wilt verkopen?’ Fout!

Uit onderzoek blijkt dat de kans dat jij de auto sneller en voor een hoger bedrag verkoopt maar liefst 80 procent hoger ligt als je duidelijke foto’s aan je advertentie toevoegt. Aan het begin van de avond nog snel onder de carport enkele foto’s maken van je auto is dus niet de juiste aanpak. Wacht liever een dag met het plaatsen van de advertentie en zorg dat je auto er tiptop uitziet op de foto’s. Rijd nog even door de wasstraat, ruim de auto van binnen op en zoek op een heldere dag een rustig plekje met een neutrale achtergrond om meerdere foto’s van de auto te maken. Ga schuin voor de auto staan en maak een foto waar de zijkant en de voorkant van de auto op te zien is. Maak ook altijd een foto met de deuren open. Per positie schiet je meerdere foto’s, zodat je achteraf een goede selectie voor de advertentie kunt maken.


Op welke website adverteren?

Je hebt besloten je auto te verkopen. Je kunt je auto te koop aanbieden op een algemene advertentiewebsite of op een speciale autoverkoopsite. Natuurlijk moet je ook zorgen voor de nodige aandacht. Gebruik daarvoor social media. Met een druk op de knop bereik je een groot publiek. Je kunt je advertentie bijvoorbeeld op Facebook zetten, een link op Twitter zetten en foto’s verspreid je via Instagram. Het is echter niet aan te raden de auto direct aan een vriend, familielid of bekende te verkopen. Je kunt natuurlijk wel vragen of zij jouw advertentie willen verspreiden. Doorgaans blijkt dat je er zelf zonder problemen vele kilometers mee hebt afgelegd, maar dat de auto mankement gaat vertonen als hij in het bezit is van een andere eigenaar. Wie heeft er niet eens de topsnelheid van zijn nieuwe auto uitgeprobeerd? Mocht dit soort agressief gebruik niet goed uitpakken en je hebt je auto aan een goede bekende verkocht, dan je krijg je in zo’n geval genoeg verwijten naar je hoofd geslingerd.


Het geheim van adverteren

Let goed waar je de advertentie plaatst. Er worden vaak veel persoonlijke gegevens gevraagd, zoals e-mailadressen en telefoonnummers. Let ook op de kosten voor bijvoorbeeld het plaatsen van de advertentie of het verlengen ervan. Zo kan het zijn dat je bij het plaatsen een machtiging moet afgeven, waarna er elke twee weken automatisch geld van je rekening wordt afgeschreven. Bij sommige websites moet je eerst lid worden om een advertentie te plaatsen. Dit kan zo oplopen tot meer dan €100,-. Je maakt het criminelen bovendien erg gemakkelijk als jouw locatie bij de advertentie wordt vermeld.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands