Dit is waarom je je bandenspanning moet controleren

Check je bandenspanning! Automobilisten krijgen tegenwoordig vaak het advies om regelmatig hun bandenspanning te controleren. Maar waarom eigenlijk? In dit artikel leggen we je uit wat de voordelen zijn van een correcte bandenspanning. En de nadelen van een autoband die te hard of juist te zacht is opgepompt!


Tenzij je een echte autoliefhebber bent is de kans klein dat je recent nog je bandenspanning hebt gecontroleerd. En dan bedoelen we niet alleen een visuele inspectie, maar echt met een spanningsmeter checken of de banden correct op spanning zijn gebracht. Wanneer was de laatste keer dat je dat hebt gedaan? Misschien wel nooit.


Het probleem met een visuele inspectie is dat je een verkeerde bandenspanning niet snel ziet. Met andere woorden: een band die te hard of te zacht is opgepompt ziet er van buiten vaak 'normaal' uit. Uit sommige tests blijkt dat zelfs wanneer er 30 procent te weinig lucht in een band zit, het uiterlijk van de band nog steeds hetzelfde is. Pas wanneer een band nog zachter is begin je het echt te zien.


Wat leren we hiervan? Alleen het feit dat je autobanden er goed opgepompt uitzien wil niet zeggen dat dat ook zo is. Controleer je de spanning niet regelmatig, dan kunnen je banden ongemerkt op minder dan de helft van de aanbevolen bandenspanning zitten voordat je iets doorkrijgt.



Hoe vaak moet je dan de bandenspanning controleren?
Nou, zo vaak mogelijk! Fanatiekelingen controleren hun banden elke week om ervoor te zorgen dat ze het maximale uit hun banden halen. Realistischer is het om elke maand je bandenspanning te checken. De reden hiervoor is dat alle banden in de loop van de tijd een beetje lucht verliezen, en ook andere factoren zijn van invloed op de bandenspanning. Als je je banden bijvoorbeeld oppompt als ze warm zijn, of op een hete zomerdag, dan daalt de spanning wanneer de temperatuur daalt. In de winter zal de spanning dus zeker lager zijn dan in de zomer.



Wat zijn de voordelen van een juiste bandenspanning?

Langere levensduur

Banden met de juiste bandenspanning hebben een langere levensduur. Vooral een te lage spanning zorgt voor meer slijtage, soms tot wel 25 procent meer dan wanneer de band goed is opgepompt. Om je een voorbeeld te geven: wanneer de bandenspanning structureel 0,6 bar te laag is dan is de levensduur van de band maar liefst 45 procent korter. In plaats van de gemiddelde levensduur van 65.000 kilometer te halen moet je dus na ongeveer 35.000 kilometer al nieuwe banden laten monteren!

Lagere kosten

Banden met een verkeerde bandenspanning slijten sneller en raken eerder beschadigd. Ze hebben daarom een kortere levensduur en moeten dan ook vaker vervangen worden dan banden met de juiste spanning. Dit geldt voor beide situaties, dus niet alleen voor banden die te zacht zijn, maar ook voor exemplaren die te hard zijn opgepompt. Een beetje extra lucht, of juist wat minder, bespaart je dus de kosten van een extra bandenwissel!

Daarbij komt dat banden met een te lage spanning een hogere rolweerstand hebben en je auto meer brandstof gebruikt. Sta je vaak bij de benzinepomp? Het kan zijn dat je rondrijdt op banden met een te lage spanning. Controleer de spanning en zorg ervoor dat deze overeenkomt met de voorschriften van de autofabrikant. Je auto zal hierdoor zuiniger gaan rijden!

Belangrijk: een te hoge bandenspanning om brandstof te besparen is gevaarlijk. Niet doen dus!

Meer veiligheid

Een auto rijdt, stopt en stuurt beter met de juiste bandendruk. Een te lage bandenspanning zorgt voor een veel langere remweg, tot wel 8 meter langer. Onderdruk is een van de belangrijkste oorzaken van kapotte autobanden en klapbanden. Dat wordt nog erger bij een volle belading of in slechte weersomstandigheden. Daarbij komt dat banden oververhit kunnen raken en kunnen klappen bij een te lage spanning,Met de juiste bandenspanning voorkom je dus ongelukken! Aan de andere kant: ook banden met een te hóge spanning hebben een langere remweg. Hard opgepompte banden staan namelijk letterlijk bol, waardoor ze minder contact hebben met het wegdek. Ook slijten ze sneller en is ook hier de levensduur van de banden korter dan wanner ze correct zijn opgepompt.

Beter voor het milieu

Autobanden presteren het best met de juiste bandenspanning. Fabrikanten ontwerpen de banden op basis van deze voorgeschreven spanning, en alleen dan bereik je optimale prestaties in combinatie met het laagste brandstofgebruik en de minste CO2 uitstoot. Dat is dus niet alleen goed nieuws voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. Allerbelangrijkste is misschien wel dat je met de juiste bandenspanning ervoor zorgt dat je auto veilig rijdt. Hij stopt eerder en stuurt scherper waardoor je ongelukken kan voorkomen. Het is een kleine moeite om je banden goed op spanning te houden, en een hele geruststelling. Niet alleen voor jezelf en je passagiers maar ook voor je medeweggebruikers!



Hoe weet ik welke bandenspanning juist is?
De voorgeschreven bandenspanning vind je onder andere hier:
– Autohandboek – Gebruikershandleiding
– Binnenkant dorpel bestuurdersportier
– Binnenkant brandstoftankklep

Let er daarbij op dat de voor- en achterbanden vaak een verschillende bandenspanning hebben, en dat je de bandenspanning verhoogt bij belading van de auto.


Autobanden controleren en oppompen bij het tankstation
Als je de juiste bandenspanning weet kan je een paar dingen doen: een speciale bandenspanningsmeter aanschaffen en een compressor, of naar het dichtstbijzijnde tankstation rijden. Waarschijnlijk is dit laatste efficiënter want bij elk station zijn er niet alleen voorzieningen om de bandenspanning te controleren maar ook om deze direct op te pompen.

In beide gevallen schroef je het ventieldopje los van het ventiel en plaats je de meter op het ventiel om de bandenspanning te meten. Dit doe je uiteraard voor alle vier de banden. En vergeet ook het reservewiel niet! Is de bandenspanning lager dan de voorgeschreven druk? Dan kan je de band oppompen tot je het juiste aantal bar hebt bereikt (bijvoorbeeld 2,5 bar). Is de bandenspanning te hoog? Dan kan je het pinnetje in het midden van het ventiel indrukken om lucht te laten ontsnappen totdat je de juiste bandenspanning hebt bereikt.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands