EU zou vrachtwagen 44 ton moeten toestaan
Met het oog op het milieu zouden vrachtwagens van 44 ton door heel de Europese Unie mogen rijden. Nu kan dat nog niet, omdat het maximaal toegestane gewicht van vrachtwagens per land verschilt.
In de Europese Unie verschilt het maximaal toegestane gewicht van vrachtwagens per land. En dat vinden belangenbehartiger EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) jammer. Zij willen dat vrachtwagens van 44 ton door de Europese Unie mogen rijden. Daar wordt het goederenvervoer niet alleen milieuvriendelijker en efficiënter van, maar het kan de Nederlandse economie ook laten groeien.
Grensoverschrijdend goederenvervoer
In België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Engeland is het maximumgewicht van vrachtwagens 44 ton. In Nederland is dit zelfs 50 ton. De Europese regels houdt het grensoverschrijdend vervoer tot 44 ton tussen deze lidstaten echter tegen. Dankzij het Benelux-verdrag mogen vrachtwagens van 44 ton de grens over tussen Nederland, België en Luxemburg. Nederlandse voertuigen met een totaalgewicht van 44 ton kunnen echter geen goederen naar bijvoorbeeld Frankrijk of Italië vervoeren. Zonde, want hierdoor gaat vier ton aan laadvermogen per rit verloren. De EVO en TLN zien het toestaan van vrachtwagens van 44 ton voor het grensoverschrijdende vervoer als belangrijk stap in de interne Europese markt. De Nederlandse economie kan sterk groeien als Europa de interne markt voltooit. Maar dan moet eerst de Transportraad, waarin alle Europese vervoersministers vertegenwoordigd zijn, besluiten vrachtwagens tot 44 ton toe te staan, waarna het Europese Parlement en de Raad ook nog met het plan moet instemmen.
Nederlandse vrachtwagen verkopen
Dat de Nederlandse vrachtwagen verkopen wel een boost kunnen gebruiken blijkt uit recente cijfers. Uit cijfers van de BOVAG blijkt dat de Nederlandse markt onder druk staat. De eerste vier maanden van dit jaar werden er 2.999 trucks geregistreerd, terwijl dat in dezelfde periode in 2013 nog 3.715 stuks waren. Ook het aantal verkochte bedrijfswagens nam af met 388 stuks ten opzichte van de eerste vier maanden van vorig jaar.
Verkochte vrachtwagens EU
In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de verkoop van trucks van 16 ton en zwaarder met 11,9 procent naar 52.278 stuks. In Spanje stegen de vrachtwagen verkopen het meest met een plus van 48,1 procent, gevolgd door Italië (+32,5%) en Duitsland (+25%). In Groot-Brittannië daalde de verkopen fors met 31,4 procent.
De verkoop van trucks tot en met 16 ton steeg de eerste drie maanden met 6,7 procent naar 66.477 exemplaren. Spanje boekte een plus van 44 procent. Polen plust 18,1 procent en Duitsland zag de verkopen stijgen met 15,5 procent. In het eerste kwartaal werden er in de Europese Unie 369.311 nieuwe bedrijfswagens geregistreerd. Volgens deskundigen heeft de Nederlandse markt het lastig door de verkooppiek in 2013. Die piek werd veroorzaakt door de Euro-V! Subsidie en de vrijwillige afschrijvingsregeling, waardoor de verkopen naar voren zijn gehaald en Nederland nu achterblijft bij de sterke Europese groei.