De SUV wordt het populairste automodel: grote opmars

In tien jaar tijd is de autosmaak van Nederlanders drastisch gewijzigd. De SUV (Sports Utility Vehicle) wordt steeds populairder bij mensen. Dit komt mede door de hoge zit, het gemak bij het in- en uitstappen en natuurlijk de enorme binnenruimte. Door de overgang naar elektrische auto’s zal dat alleen nog maar sneller gaan, is de verwachting.


Sterke groei

Vier op de tien nieuwe verkochte auto’s in Nederland is een SUV. Momenteel ligt alleen nog de Hatchback met een lage auto en grote achterklep op 1 procent voor bij de verkoop van nieuwe auto’s. De groei in auto verkopen is enorm snel gegaan. Vorige jaar was 36 procent van de nieuwe auto’s een SUV. Als we kijken naar tien jaar geleden lag dat aantal op slechts 7 procent. Een behoorlijk verschil dus. Nu elk jaar de verkopen alsmaar harder gaan, is de verwachting dat de SUV dit jaar het populairste auto model wordt.


Best verkochte elektrische auto

De elektrische Skoda Enyaq is sinds de introductie in april de best verkochte elektrische auto van Nederland. Hierop volgen de Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4. Alle drie de auto’s zijn een verkoopsucces. Tesla was de afgelopen jaren de meest verkochte elektrische auto, maar krijgt nu concurrentie van eerder genoemde modellen. De markt van elektrische auto's is volwassener geworden en andere fabrikanten hebben ook goede elektrische modellen op de markt gebracht.


Crossovers

Een Cross-over is een kruising tussen verschillende autotypen, waarbij de bodemvrijheid van een veelal bestaand model met behoud van de carosserievorm is vergroot en voorzien van speciale beschermingsmaterialen. Een Cross-over is daardoor meer geschikt voor onverhard terrein dan een normale auto en is in veel gevallen ook voorzien van een (automatisch) in- en uitschakelbare of permanent vierwielaandrijving, die meer bedoeld is voor betere rijeigenschappen op de weg dan voor gebruik in het terrein. Fabrikanten maken de Crossovers steeds stoerder, met veel kunststof rond de spatborden. De stoere uitstraling is waarom mensen het vaak kopen. De auto waarin een persoon rijd laat zien wie ze willen zijn.


Populariteit

Niet alleen automobilisten, maar ook autofabrikanten zijn dol op SUV’s. Het model is ideaal om het accupakket in de bodemplaat weg te werken. Die accu is al snel 10 centimeter dik. Als we kijken naar het merk Volvo (nu ook elektrisch) staat het model Volvo XC 40 al maanden in de top-3 van de best verkochte personenauto’s. Volvo was ooit kampioen van de stationwagen, maar biedt nu dus meer SUV-modellen aan.


Marges

De RAI vereniging, de branchevereniging voor autofabrikanten en importeurs, zegt dat er nog veel meer SUV’s aankomen. De SUV is qua bouw ideaal voor elektrificatie en de accu past ook nog eens zo mooi in de bodem. Je kunt ook andere elektrische auto’s maken. Tesla bewees dat met de Model S en Porsche met de Taycan. De marges zijn zo klein, dat fabrikanten geen keuze hebben. Als je bijvoorbeeld een VW Polo zonder opties zou verkopen (kale versie), dan verdient Volkswagen daar maar €10,- aan. Het is daarom meer dan logisch dat fabrikanten maken wat verkoopt en dat zijn nu SUV’s. Voor zo’n grotere auto worden hogere prijzen gevraagd, terwijl er dezelfde onderdelen in zitten als kleinere modellen. Dit maakt het extra gunstig voor de marges. 

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands