Opnieuw Takata-drama: Honda zwaarst getroffen
2015-05-16 16:00:57

Terugroepactie HondaHet drama rondom de Takata-airbags wordt vervolgd. Autofabrikanten Honda, Toyota en Nissan roepen samen nog eens 11,5 miljoen auto’s terug wegens mogelijk explosiegevaar van airbags die geleverd zijn door de Japanse fabrikant Takata. Wereldwijd komt het aantal auto’s dat is teruggeroepen wegens dat probleem daarmee op 30,5 miljoen stuks.
 
Door een defect in het opblaasmechanisme kunnen de Takata-airbags scheuren of zonder enige aanleiding openen, waarbij metalen stukjes vrijkomen. Wereldwijd stond de teller op bijna 20 miljoen auto’s die om falende airbags zijn teruggeroepen naar de garage. Met de nieuwe terugroepacties komt dit aantal op 30,5 miljoen.

Terugroepactie Toyota en Nissan

Toyota is genoodzaakt een wereldwijde terugroepactie op touw te zetten voor zo’n vijf miljoen auto’s van verschillende modellen. Daarvan rijden er een kleine 1,4 miljoen in Japan. In België en Luxemburg roept Toyota preventief 26.686 auto’s terug die uitgerust zijn met Takata-airbags. In Nederland gaat het om meer dan 37.000 Toyota’s, gebouwd van 2003 tot en met 2007.
 
De recall van Nissan betreft bijna 1,6 miljoen auto’s. Bij onze zuiderburen loopt het aantal Nissans dat moet worden nagelopen in de werkplaats op tot 6.775 auto’s van de modellen Almera, Terrano, Almera Tino, Pickup, X Trail en Patrol die zijn geproduceerd tussen januari 2004 en november 2006. In ons land gaat het om 7.000 Nissans van de modellen Almera, Almera Tino, X Trail en de Terrano 2 uit de bouwjaren 2004 tot en met 2007.

Nettowinst gehalveerd

Honda, dat al vijftig jaar klant is van Takata, is tot nu toe het hardst getroffen door de falende airbags van de Japanse fabrikant. Eerder riep Honda al bijna 15 miljoen auto’s terug om de gebreken rondom de airbags, nu komen daar nog 5 miljoen stuks bij. Het is onbekend om hoeveel auto's het in Nederland gaat.
Zulke aantallen gaan ten koste van de winst. Drama Takata-airbagsHonda heeft de nettowinst in de eerste drie maanden van 2015 met 42,6 procent zien dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 97,8 miljard yen, omgerekend 756 miljoen euro. De Japanse autobouwer realiseerde een operationele winst van 111,9 miljard yen, een daling van 32,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Naast de hoge kosten van de terugroepacties rond airbags van Takata speelde ook de kwakkelende verkoop op de thuismarkt een grote rol in de daling van de nettowinst.

Dubieuze airbags

Al meer dan een jaar houden de problemen met de airbags van Takata de autowereld bezig. Nadat in april 2013 twee gevallen van exploderende Takata-airbags aan het licht kwamen, is er nog geen rust weer geweest. De beruchte airbags worden inmiddels in verband gebracht met tientallen ongelukken, waarvan een aantal met dodelijke afloop. Eind vorig jaar moest de topman van Takata al plaats maken voor de kleinzoon van de oprichter.