Vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt
2013-12-25 08:20:27

Oldtimer stallen, ombouwen of verkopen?Een lange tijd heeft het ons bezig gehouden: wel of geen nieuwe MRB-regeling voor oldtimers? Het protest van zo’n 600 oldtimer-eigenaren heeft de Eerste Kamer niet op andere gedachten gebracht. Het wetsvoorstel is definitief aanvaard, waardoor vanaf 1 januari 2014 bijna driekwart van de oldtimerbezitters ineens belasting moet betalen.
 
Voor veel eigenaren van een oldtimer was de vrijstelling van wegenbelasting een aantrekkelijke reden om een klassieker aan te schaffen. Voor hobby, maar ook voor dagelijks gebruik werden er massaal oude Mercedessen met een dieselmotor geïmporteerd. Ook Amerikaanse V8-modellen werden geïmporteerd en later voorzien van een LPG-installatie.
Uit onderzoek blijkt dat de oldtimer verkoop de laatste tien jaar is verdubbeld, omdat deze auto’s niet alleen betrouwbaar zijn en lang meegaan, maar tevens omdat zij erg geliefd zijn in Nederland. Het aandeel milieuvervuilende oldtimers voor dagelijks gebruik nam norm toe. Binnen een paar jaar van 1 tot maar liefst 5 procent van het Nederlandse wagenpark.

De maatregel is nu een feit

Omdat het aantal oldtimers in korte tijd flink is toegenomen, betekent dat de vrijstelling van de MRB steeds meer kost. Bovendien vervuilen oldtimers het milieu erger dan nieuwe auto’s en daar wil het kabinet wat aan doen. Daarom gaat nu driekwart van de oldtimerbezitters MRB betalen.

Wat houdt de oldtimerregeling in?

Oldtimer op benzine kan onder kwarttarief vallenVanaf 1 januari 2014 moet de oldtimerbezitter van een voertuig dat jonger is dan 40 jaar, het volledige MRB-tarief betalen. Voor bezitters van benzinevoertuigen geldt nog de uitzondering dat – indien de auto 26 jaar of ouder is – deze het kwarttarief betalen. Dan moeten ze de oldtimer wel in de wintermaanden december, januari en februari stallen. Oldtimers ouder dan 40 jaar blijven belastingvrij. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten op de weg 40 jaar oud zijn.

Van LPG naar benzine

Maar wat nu als je de ingebouwde LPG-installatie uit de oldtimer haalt en weer terug naar benzine gaat? Dan kan je oldtimer vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen op benzine. Om te voorkomen dat jij voor je oldtimer het volle tarief moet betalen, laten veel oldtimerbezitters hun auto ombouwen van LPG naar benzine.
Oldtimers op LPG en diesel moeten het volle pond betalen, terwijl oldtimers op benzine, die onder het kwarttarief vallen, maximaal 120 euro per jaar kwijt zijn. Bij de keuringsstations van de RDW is het daarom dringen om de oldtimer op tijd klaar te hebben. Normaal gesproken worden er drie oldtimers per week omgebouwd van LPG naar benzine. Nu zijn dat er meer dan 160.

Oldtimer ombouwen, stallen of verkopen?

Naar aanleiding van de wetswijziging komt het niet alleen voor dat oldtimerbezitters hun LPG-installatie laten verwijderen en weer op benzine gaan rijden om te voorkomen dat zij het volle MRB-tarief moeten gaan betalen. Voor sommigen zullen de maandlasten te hoog worden, zodat zij noodgedwongen een andere oplossing moeten zoeken.
Je kunt je oldtimer schorsen en stallen. Maar als je daar niet genoeg ruimte voor hebt, dan zullen oldtimers verkocht moeten worden. En dat is precies wat er in het afgelopen jaar is gebeurd. De aanscherping van de maatregel omtrent het betalen van motorrijtuigenbelasting zat er al enige tijd aan te komen, waardoor oldtimerbezitters al in een vroeg stadium de knoop hebben doorgehakt. Het nadeel is dat de markt voor oldtimer verkopen zo drastisch was ingezakt, dat het vinden van een potentiële koper erg moeilijk was.

Export klassiekers

Het vinden van potentiële kopers over de grens bleek een stuk makkelijker te zijn. Auto-exporteurs waren daarom in het begin van dit jaar erg druk met het exporteren van oldtimers. Vergeleken met vorig jaar hebben er in de eerste zes maanden van dit jaar zo’n 88 procent meer oldtimers het land verlaten als export auto's. Modellen uit de Mercedes-Benz 190-serie werden het vaakst geëxporteerd.

Oldtimer verkopen voor de hoogst mogelijke prijs

Omdat er zoveel oldtimers in de verkoop zijn gegaan, is dit niet ten goede gekomen van de restwaarde van deze auto’s. Bovendien verliezen auto’s ieder jaar zo’n tien procent van hun waarde. Een dubbele financiële klap voor oldtimerbezitters.