TVOH winnares Julia van der Toorn wil van haar gewonnen auto af
2013-12-22 11:22:57

Gewonnen auto verkopenDe achttienjarige Julia van der Toorn versloeg vrijdagavond haar medekandidaten Jill, Gerrie en Mitchell in de finale van The Voice Of Holland. Naast een platencontract won Julia eveneens een auto die ze, naar eigen zeggen, ‘direct op Marktplaats zou zetten’.
 
Net als de winnaars uit voorgaande TVOH-seizoenen ging ook Julia met een splinternieuwe Mitsubishi ASX naar huis. “Die auto gaat gelijk op Marktplaats’, grapte ze direct na de uitslag. De zangeres heeft namelijk nog geen rijbewijs.
Of Julia echt van haar Mitsubishi af wil, is niet duidelijk, maar ze zou niet de eerste zijn die een gewonnen auto direct wil verkopen. De Postcodeloterij geeft, behalve grote straatprijzen, ook vaak nieuwe auto’s weg. Een groot geldbedrag wordt verdeeld onder deelnemers met de betreffende postcode, waarbij sommige mensen zelfs een nieuwe auto winnen. Vier economen zochten drie jaar geleden uit hoe gelukkig winnaars van de Postcodeloterij met hun prijs waren. Conclusie? Niet zo heel gelukkig.
De onderzoekers kwamen erachter dat zij liever een geldbedrag winnen dan een auto. Logisch, want met geld op zak kun je zelf bepalen wat je koopt. Van de vijfentwintig deelnemers die een BMW hadden gewonnen, hadden een jaar later nog vier deelnemers de gewonnen auto. De rest had de BMW binnen zes maanden verkocht en gingen voor het geld.

Waarom auto’s weggeven?

Je zou je afvragen waarom er dan vandaag de dag nog steeds auto’s worden weggegeven. Dat is puur voor de marketing. Zo zorgt een mailing met een geldbedrag én auto als prijs voor een hogere respons. Ook worden acties op tv met een auto aantrekkelijker voor mensen dan wanneer er enkel geldprijzen kunnen worden gewonnen. Opvallend is overigens wel dat winnaars van alleen grote geldprijzen een deel van het geldbedrag aan een nieuwe auto uitgeven.

Snel nieuwe auto verkopen

Dat veel gewonnen auto’s snel worden verkocht, is ook bekend bij de auto verkopen site ikwilvanmijnautoaf.nl. Oprichter Vincent Stevens zegt het volgende: “We merken dat er veel nieuwe auto’s worden aangeboden na grote tv-acties. Enkele jaren geleden hebben we bijvoorbeeld tientallen nieuwe Fiat 500’s verkocht die cadeau waren gedaan bij een keuken of gewonnen bij een prijsvraag op televisie.”