Zoveelste terugroepactie Toyota
2014-10-20 09:00:13

Lexus terug naar garageMankementen aan de remmen, cilinderkop en brandstofleidingen zijn voor Toyota de reden om wereldwijd 1,75 miljoen auto’s terug naar de garage te roepen. In Nederland gaat het om ruim 1.000 auto’s.
 
Toyota roept de meeste auto’s terug in het thuisland Japan. Daar moeten volgens het Japanse ministerie van Transport ruim 1 miljoen voertuigen terug naar de garage. Het betreft auto’s van het merk Lexus, maar ook de Toyota Auris vertoont mogelijk gebreken die snel gerepareerd moeten worden. 

Ook in Nederland

In Europa betreft het in totaal 36.000 Lexussen, die gebouwd zijn tussen januari 2005 en september 2010. In Nederland gaat het om 1.060 auto’s die gebouwd zijn tussen 2008 en 2010. De modellen van de Lexus IS, GS en LS hebben een mogelijk probleem met de brandstofdrukmeter, waardoor er brandstof zou kunnen lekken. Toyota zegt zelf geen meldingen te hebben ontvangen over brand, botsingen, gewonden of dodelijke slachtoffers door de gebreken aan de auto’s.

Niet eerste grote terugroepactie Toyota

Toyota heeft dit jaar al vier keer auto’s met mogelijke defecten teruggeroepen. Iedere keer meer dan 1 miljoen auto's. In februari van dit jaar riep Toyota wereldwijd 1,9 miljoen Priussen terug, waarvan de helft in Japan. In de Verenigde Staten werden er 713.000 teruggeroepen, in Nederland ging het om bijna 18.900 Priussen. De Prius III, die gemaakt is tussen januari 2009 en februari 2014, kon last hebben van een spanningswisseling, waardoor bepaalde transistors beschadigd raakten. In bepaalde gevallen zou het hybride systeem er zelfs mee kunnen stoppen, ook tijdens het rijden.Prius Toyota terug garage
In april werd Toyota weer geplaagd door een terugroepactie. Wereldwijd riep Toyota 6,76 miljoen auto’s terug. Van de Yaris en de Urban Cruiser, die tussen juni 2005 en augustus 2010 zijn gebouwd, kon het verstelmechaniek van de bestuurdersstoel gaan haperen als de stoel ‘extreem vaak bruusk naar voren of naar achteren wordt geschoven’. Ook konden de modellen problemen hebben met de bevestiging van de stuurkolom. Bij de HiLux, Land Cruiser en RAV4’s, gebouwd van juli 2007 tot november 2009, bestond de kans dat door het draaien van het stuur de bedrading van de stuurairbag beschadigde. In Nederland trof de terugroepactie 26.000 auto’s.
 
De laatste terugroepactie van Toyota had betrekking op problemen met de airbag, waardoor de Japanse autofabrikant in juni zo’n kleine 2,3 miljoen auto’s terug naar de garage riep. In Nederland kregen 17.000 autobezitters het verzoek de auto na te laten kijken op kosten van Toyota. Het ging om de modellen Corolla, Avensis, Yaris, Picnic en Camry die gebouwd zijn tussen 2000 en 2004.

Geschatte merkwaarde

Ondanks de vele terugroepacties is Toyota het meest waardevolle automerk wereldwijd. Onlangs werd de Best Global Brands-lijst van 2014 gepresenteerd. Interbrand het adviesbureau dat jaarlijks de merkwaarde van de honderd meest waardevolle merken ter wereld onderzoekt, plaatste Toyota op plek acht van de honderd. In de afgelopen twaalf maanden werd Toyota twintig procent meer waard, tot een geschatte waarde van 45,4 miljoen dollar. Dat blijft toch enigszins opmerkelijk, gezien de grote terugroepacties. In 2014 zijn er tot nu toe al zo'n 10 miljoen auto's teruggeroepen naar de garage. Je zou denken dat dit de winst wel zou drukken.