Auto verkopen met gebreken, wat is de topvijf dure defecten aan je auto?

Zijn je banden versleten, werkt de stuurbekrachtiging niet optimaal of – misschien nog erger – start je auto niet meer? Niets is vervelender dan rijden in een auto met een vreemd geluid. Wat zou er aan de hand zijn? Ikwilvanmijnautoaf.nl heeft onderzoek gedaan naar diverse defecten aan je auto en het kostenplaatje.


Je auto kapot. En nu? Een technisch probleem aan je occasion is nooit leuk en de reparatie kan een flinke investering zijn. Dat kan het moment zijn om je auto te verkopen. Echter, niet elke reparatie is even goedkoop. Het scheelt nogal wat of je nu een lekke band hebt of dat bijvoorbeeld je brandstofpomp defect is.


Een voorbeeld: verlichting

Het vervangen van een lampje hoeft niet duur te zijn. Hoe ouder je auto, hoe makkelijker en dus goedkoper het is om een lampje te vervangen. De vrije ruimte onder de motorkap is namelijk krapper geworden en het design is geoptimaliseerd voor zuinig rijden. Daardoor is het steeds lastiger geworden om een koplamp te vervangen. Bij sommige modellen heb je zelfs een brug nodig om de auto op te zetten als je een lampje wil vervangen. Nog afgezien van het tarief van de garage, worden koplampen ook steeds duurder door de toepassing van koplampsproeiers en een automatische niveauregeling. Hierdoor kunnen de kosten oplopen tot € 1.000,-.Topvijf autodefecten

De verlichting is slechts een relatief goedkope reparatie. Ikwilvanmijnautoaf.nl kwam er na onderzoek namelijk achter dat er reparaties zijn die nog veel duurder kunnen uitvallen. Wij hebben een topvijf samengesteld van defecten aan je auto, inclusief een schatting van de kosten.


5. Kapotte schokbrekers (€ 500 tot € 1.500)

Je auto heeft het in de bebouwde kom best zwaar te verduren. Doordat er steeds meer verkeersdrempels en andere verkeersremmende maatregelen zijn, hebben schokbrekers en de rest van de wielophanging het steeds zwaarder te verduren. Een kapotte schokbreker is niet bevorderlijk voor de remweg en de wegligging, maar wanneer weet je nu of een schokbreker stuk is? Heeft je auto op een oneffen weg de neiging naar buiten te glijden of blijft je auto na de drempel op en neer gaan? Dan is een bezoekje aan de garage verstandig. Ook als je vreemde geluiden hoort als je over een verkeersdrempel rijdt, is er waarschijnlijk iets aan de hand. Als je van de monteur hoort dat bijvoorbeeld de schokbreker aan de linkerzijde vervangen moet worden, dan moet je automatisch ook de schokbreker aan de rechterzijde vervangen. Zo voorkom je het risico dat je auto onbestuurbaar wordt bij een uitwijkmanoeuvre. Je moet dus altijd aan beide zijden de schokbrekers vervangen.


4. Brandstofpomp kapot (€ 1.000 tot € 7.500)

De brandstofpomp zorgt ervoor dat de brandstof van de tank naar de motor wordt gepompt onder een vooraf gestelde druk. Bij oudere auto’s is dit ongeveer twee bar, bij moderne auto’s is dit veel hoger. Een slecht werkende brandstofpomp levert onvoldoende druk en kan storingen veroorzaken, waardoor de motor slecht gaat lopen of er zelfs helemaal mee stopt. Vervuilde brandstof, verkeerde brandstof of slijtage kan hier de oorzaak van zijn. Een goede tip is om je brandstoftank nooit helemaal leeg te rijden, maar bij een kwart volle tank weer bij te tanken. Dit kan een hoop kosten besparen. Ook tanken bij gerenommeerde merken zoals Shell en Texaco in plaats van bij de witte pomp kan veel ellende voorkomen.


3. Kapotte versnellingsbak (€ 500 tot € 2.500)

Hoor je vreemde geluiden als je schakelt? Loopt het toerental erg hoog op? Dan is het hoog tijd om de versnellingsbak na te laten kijken op mogelijke defecten. Een defecte transmissie is een duur grapje. Er kan sprake zijn van lekkage of dat de olie van de transmissie niet op peil is. De olie werd in het verleden zelden vervangen. Veel autofabrikanten schreven dit niet voor. Nu blijkt dat olie op lange termijn zijn eigenschappen kan verliezen en te veel verontreinigd kan raken. Het verversen van de olie kan schade aan je auto voorkomen. Bij handgeschakelde transmissies is het belangrijk dat de koppeling goed is afgesteld. Om slijtage van de druklagers tegen te gaan, moet je tijdens het rijden zo min mogelijk je linkervoet op het koppelingspedaal laten rusten. Een handmatige transmissie is gevoelig voor slijtage, maar relatief goedkoop om te repareren.


2. Distributieriem gebroken (€ 1.000 tot € 10.000)

Niet iedere auto heeft een distributieriem. Sommige auto’s hebben bijvoorbeeld een ketting. Welke variant je ook hebt, het is in ieder geval het hart van de motor. Het voordeel van een distributieriem is dat deze minder geluid maakt en geen smering nodig heeft. Het nadeel is dat de riem regelmatig vervangen moet worden. Doe je dit niet of te laat, dan is de kans groot dat de riem op een onverwacht moment scheurt of breekt, waardoor de motor vastloopt. Dit is niet alleen gevaarlijk, maar de reparatie kan gemakkelijk oplopen tot ruim boven de € 1.000,-. Een geknapte distributieriem maakt doorgaans ook omliggende onderdelen kapot, zoals de in- en uitlaatkleppen. Houd goed in de gaten wanneer je de distributieriem moet vervangen.


1. Defecte automatische transmissie (€ 2.000 tot € 7.500)

Wat is het duurste wat er aan je auto kapot kan gaan? Dat is de automatische transmissie. Automatische transmissies kunnen ingewikkeld in elkaar zitten. Het is dan ook niet aan te raden om zelf aan de automatische transmissie te sleutelen. Ruim vijftien jaar geleden bestond het wagenpark nog maar voor acht procent uit auto’s met een automatische transmissie. De laatste jaren is het imago van een automaat sterk verbeterd, waardoor een groot gedeelte van de automobilisten in een automaat rijdt. Het grote voordeel van een automaat is het gemak tijdens files. Je hoeft minder handelingen te verrichten, wat de verkeersveiligheid bevordert. Bovendien zijn de auto’s met automatische transmissie flink zuiniger geworden, waardoor de populariteit een flinke boost heeft gekregen. Ook hier geldt: hoor je een geluid dat je niet herkent, rijd er dan niet mee door. Het kan namelijk zijn dat de automatische transmissie stuk is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan te weinig olie of het verkeerde oliesoort, versleten lagers of beschadigde mechaniek. Soms is een afstelling, reiniging of smering al voldoende. Laat hier wel direct naar kijken om erger te voorkomen. Heb je onbewust veel te lang doorgereden? Dan kun je een hoge rekening van de garage verwachten. Door de jaren heen zijn de automatische transmissies steeds complexer geworden. Het is dan lastig om precies vast te stellen wat precies de defecten aan je auto zijn. De versnellingsbak moet uit elkaar gehaald worden, waarna het defecte deel vervangen kan worden. Bij moderne auto’s kunnen de kosten oplopen tot €7.500,-.


Je auto total loss?

Heb je een van de bovenstaande defecten aan je auto, dan kan de rekening van de garage behoorlijk oplopen. Dan is dit wellicht het beste moment om je auto te verkopen. Maar aan wie kun jij je kapotte auto verkopen? Je auto particulier verkopen kan in zo’n geval erg lastig zijn. Als een particulier de keuze heeft tussen een soortgelijke auto zonder kapotte onderdelen en jouw auto met defecten, dan kiest de particulier zonder twijfel voor de andere auto. Je hebt waarschijnlijk meer geluk als je op zoek gaat naar een autobedrijf dat je auto wil inkopen. Deze bedrijven kunnen dure reparaties door eigen monteurs laten uitvoeren in de rustige uren. Ook kan het zijn dat het autobedrijf de auto doorverkoopt aan iemand over de grens. Daar liggen de arbeidskosten vaak een stuk lager, waardoor de reparatie ineens wel rendabel blijkt te zijn.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands