Race experience – Alle remmen los
2015-08-21 16:54:54

Racen in NederlandBrullende motoren, hoge snelheden en de geur van verbrand rubber maken een racecircuit tot een adembenemende plek. Altijd gedacht dat dit voor jou een droom zou blijven? Ook jij kan je een dag coureur voelen. Niels Stijger, instructeur op het TT-circuit van Assen, zegt dat zelfs oude Volvo’s geschikt kunnen zijn.
Elk jaar vinden op verschillende racecircuits wereldwijd motorsportevenementen plaats. De Formule 1 is veruit het populairst, maar denk ook aan de Formule 3, DTM en de MotoGP. Die events en de bijbehorende trainingsdagen lokken altijd heel wat motorsportfans. Het zal je vast niet verbazen dat alle beschikbare plaatsen vaak volledig uitverkocht zijn. Wist je wel dat veel circuits op bepaalde momenten ook toegankelijk zijn voor privégebruik?

Spektakel op wielen

Je voor een dag voelen als Michael Schumacher, Sebastian Vettel of Valentino Rossi, dat wil toch stiekem iedereen? Op een circuit kan je achter het stuur kruipen en eens flink dat gas intrappen, toch? Niet helemaal. Het lijkt zo gemakkelijk, maar het rijden op een circuit is lastiger dan je denkt en niet geheel zonder risico. Gelukkig zijn er instructeurs als Niels Stijger die je de kneepjes van het vak kunnen leren.
 
In De Lutte runt Niels Stijger al bijna 25 jaar een bedrijf in buitensportevenementen. Naast zijn liefde voor terreinrijden is hij regelmatig op het TT-circuit van Assen te vinden als instructeur. Lesgeven op het circuit was nooit een bewuste keuze voor Niels. “Het kwam op mijn pad”, legt hij uit.
 
Niels kwam vier jaar geleden naar de race rijschool op het TT-circuit van Assen in de hoop zijn racelicentie te halen. Niels: “Ik kwam aan in mijn terreinwagen met een gehuurde race-BMW op een aanhanger achter de Defender. De Defender viel op bij de mensen van de rijschool en we kwamen direct aan de praat over hun eigen oude Land Rover Discovery.” Het contact tussen hen bleef en toen zij instructeurs zochten, vroegen ze Niels. “De racelicentie had ik toen wel gehaald, maar lesgeven is iets heel anders. Ik vroeg ze of ik dat wel kon, zij zeiden dat het helemaal goed moest komen als ik kon racen en uitleggen. Ik was best gespannen, maar het ging super en sindsdien ben ik regelmatig in Assen te vinden om op het TT-circuit les te geven in BMW’s of andere raceauto’s.”
 
Niels weet dus als geen ander hoe spannend het kan zijn om voor het eerst plaats te nemen achter het stuur van een raceauto om vervolgens een rondje te rijden op een circuit. Maar hoe werkt nu allemaal? Wij leggen je uit hoe je je het beste voorbereid op je race en waar je kan rijden.
Racen op het racecircuit

Racen in je eigen auto of juist niet?

Voor je plankgas kan geven, is het belangrijk dat je de verschillende parcours en beschikbare data checkt om te bepalen op welk circuit je wilt rijden. De meeste racearrangementen kan je online of telefonisch boeken. In Nederland kan je bijvoorbeeld op het circuit van Zandvoort of op dat van Assen een rit boeken, maar je kan ook nog overwegen om de Duitse Nürburgring of Hockenheimring te bezoeken. Op de Nederlandse circuits worden ook speciale trackdays georganiseerd voor het grote publiek.
 
Je kan in principe altijd met je eigen auto deelnemen aan zulke evenementen, maar je kan ook een auto huren zoals Niels destijds deed. Niels: “Iedereen denkt dat je een dikke sportwagen nodig hebt om je licentie te halen of trackdays te bezoeken, maar dat is absoluut niet waar. Racen gaat niet alleen om de topsnelheid. Ik kijk nooit naar de snelheid, maar naar het verbeteren van mijn rondetijden en daar is zelfs een oude Volvo 340 geschikt voor, weet ik uit eigen ervaring”, lacht de instructeur. “En mocht je onverhoopt schade rijden, dan voelt dat toch anders bij een oude Volvo dan bij een hagelnieuwe Porsche.”
 
Uiteraard is het grootste voordeel dat je geen geld kwijt bent voor het huren van een raceauto als je met je eigen auto komt racen. Wie een echte raceauto – zoals een Ferrari of BMW – huurt, moet daar vaak flink voor in de buidel tasten. Houd er ook rekening mee dat er geluidslimieten gelden. Op bepaalde tijdstippen of dagen mag het geluidslimiet niet overschreden worden. Op het TT-circuit van Assen geldt zelfs altijd een maximum van 95 dB. Ter vergelijking: het startgeluid van een vliegtuig bedraagt 140 dB.

Ga altijd voor veiligheid

Als autoliefhebber of racefanaat blijft het belangrijk om veiligheid boven alles te stellen. Ook de organisatoren houden daar rekening mee. Wedstrijden zijn op de meeste parcours verboden. Auto’s en motoren mogen vaak niet tegelijkertijd op het circuit rijden en de organisator heeft het recht ritten af te blazen als de weersomstandigheden of andere onvoorziene omstandigheden de veiligheid van de bestuurders in gevaar zouden brengen.
 
Gevaar komt niet altijd van buitenaf. De overenthousiaste racefanaat heeft al snel de neiging zijn eigen kunnen achter het stuur te overschatten, want hoe moeilijk kan het zijn om gas te geven, te remmen en te sturen? Schijn bedriegt in dit geval. Professionele racers beschikken over jarenlange ervaring en expertise op dit gebied, omdat je het nu eenmaal niet binnen een dag of een week onder de knie hebt.
 
Veilig op het circuit racenHet is niet voor niets dat er cursussen aangeboden worden. Om amateur-racers wat beter voor te bereiden, stellen de meeste circuits online veiligheidsvoorschriften en reglementen ter beschikking en bieden ze je de mogelijkheid een instructeur te boeken. “Een instructeur kan je meer vertellen over bijvoorbeeld stuur- en remtechnieken en hoe je bochten moet aansnijden”, aldus Niels. Je zal al snel ontdekken dat een instructeur niet is verplicht, een helm bijvoorbeeld wel. Ondanks de goede instructies kunnen ongevallen niet helemaal vermeden worden. Eerder dit jaar nog werden veiligheidsexperts aangespoord tot actie toen tijdens de Nordstrecke en de Grand-Prix-Strecke op de Nürburgring twee zware ongevallen gebeurden. Er werden passende maatregelen genomen: een snelheidslimiet van 200-250 km/u op drie delen van het circuit, een snelheidslimiet van 30 km/u op de pitstraat en een capaciteitsvermindering van de voertuigen van 5%. Als bestuurder is het jouw verantwoordelijkheid die regels te volgen. Informeer dus op voorhand goed naar de geldende voorwaarden om op het circuit te mogen rijden.
 
Wij hopen dat je na het lezen klaar bent voor je race over het circuit. Wij wensen alle rijders veel plezier. Deel je nog even je raceavonturen met ons?