Oversteken op eigen risico
2016-03-10 11:55:53

Oversteken op eigen risico bij deze bruggenBruggen en viaducten, in Nederland kennen we ze niet anders dan dat ze stabiel en goed gebouwd zijn. Natuurlijk zijn er mensen die de Erasmus brug in Rotterdam te steil of de brug over de IJssel maar helemaal niets vinden, maar gevaarlijk? Nee, bruggen in ons land zijn echt niet gevaarlijk. Hoe anders is dat in sommige delen van de wereld. Een brug in Pakistan (alleen over te steken per voet) staat bekend als de meest gevaarlijkste (en dodelijkste) brug ter wereld. Wij krijgen direct knikkende knieën. Durf jij het aan?

Er zijn ook bruggen waar je wel met je auto overheen mag en kan. Of je het wilt, is een tweede. In Rusland is er bijvoorbeeld een brug die je beter links kan laten liggen als het stormt en op een brug in Pakistan mag je hopen dat je geen tegenliggers tegenkomt, want anders heb je een groot probleem. Ikwilvanmijnautoaf.nl zet de 5 meest opmerkelijkste en gevaarlijkste bruggen ter wereld op een rijtje. Let op – we kunnen het niet vaak genoeg zeggen - oversteken is op eigen risico ;).

Pas op dat je er niet afvalt - de Vitim River brug

Met een breedte van slechts 1.80m is de Vitim River brug gerust hartstikke smal te noemen. De brug bestaat uit een aantal planken die je van de ene kant naar de andere kant brengt en ‘that’s it’. Als je hoopt op een reling, helaas die zit er niet. De volgende instructies kan je beter in je achterhoofd houden voor een veilige oversteek. Of nou ja, zo veilig mogelijk dan:

  • Doe extra voorzichtig in winterse omstandigheden
  • Vermijd de brug als het stormt
  • Vergeet je ramen niet te openen zodat de wind erdoorheen kan

De laatste is onze persoonlijke favoriet, want zeg nou zelf wie wil nu niet een brug oversteken waarbij je bijna gesommeerd wordt om je ramen open te zetten om te voorkomen dat je er vanaf geblazen wordt.

Steek jij over? De Vitim River brug

Geen tegenliggers graag – de Deosai brug

Hopelijk kom je geen tegenliggers tegenOp de Deosai brug in Pakistan mag je hopen dat je geen tegenliggers tegenkomt. Dat betekent dat één van jullie achteruit moet, want de brug biedt net genoeg ruimte voor één. De Deosai brug is gemaakt van hout en wordt ‘gedragen’ door een touw constructie. Het gevaarlijke van deze brug is dat het weer nogal invloed uitoefent op de brug. Bij wind deint de brug mee, bij het oprijden moet je zo recht mogelijk blijven want anders helt de brug over. Bij winters weer wordt het hout bovendien spekglad. Helaas houden de touwen die als reling dienen je echt niet tegen. Mocht je in de slip terechtkomen dan is een plons in het water niet uitgesloten.

Als een achtbaan – de Eshima Ohashi brug

Bij sommige bruggen vragen wij ons af hoe dronken de ontwerper was. Zo ook met de Eshima-Ohashi brug. Deze brug gaat steil omhoog en met steil bedoelen we ook gewoon echt steil! 6,1% klinkt misschien niet indrukwekkend, maar door zijn lengte heeft het veel weg van een wilde rit in de achtbaan. De achterliggende gedachte is simpel, door de gigantische hoogte van de brug kunnen schepen er zonder moeite onderdoor zonder het verkeer te hinderen. Wij raden een auto met veel power aan om de brug mee te beklimmen. Zo weet je zeker dat je voorruit gaat bij een hellingproef in plaats van weer helemaal naar beneden.

Een flinke helling beklimmen op deze Eshima Ohashi brug

Hier moet je geen hoogtevrees hebben – de Sidu River brug

De hoogste brug ter wereld. Nou dan weet je waarschijnlijk wel genoeg. De enige stabiele brug zonder gigantische hellingen in ons lijstje, maar door de enorme hoogte is het nog steeds een uitdaging om hier te rijden. Hoogtevrees moet je niet hebben, want met 500 meter onder je, kan je nogal ver het dal inkijken. De brug wordt dan ook vaak (en graag) gebruikt om vanaf te base- of bungeejumpen.

Hoogtevrees is niet handig op de Sidu River brug

Zeebenen hebben is een must – de Volgograd brug

Bij slecht weer begint de Volgograd brug te golvenDeze 7110 meter lange brug over de Wolga is pas sinds 2009 open voor publiek, maar het is een wonder dat hij nog niet gesloten is. Tijdens een hevige storm gaat het wegdek namelijk golven. Ja echt, je leest het goed, het wegdek (!) gaat golven. Gevolg: overstekende auto’s worden letterlijk op de andere weghelft gesmeten (als je geluk hebt) of het water in gelanceerd. De makers beweren dat het alleen kan gebeuren tijdens een aardbeving, maar de seismologen die het onderzocht hebben zeggen toch echt wat anders, net als de beelden van de brug trouwens.

Heb jij wel eens met gevaar voor eigen leven over een brug gereden of zou jij met gemak en zonder angst één van de bovenstaande bruggen overrijden?