Overcapaciteit, waar blijven de onverkochte auto’s?
2014-06-16 09:00:32

Auto's niet verkocht
 
Door de tegenvallende autoverkopen krijgen autofabrikanten te maken met overcapaciteit. Bij een langere periode van overcapaciteit is sluiting van de autofabriek bijna onvermijdelijk. Welke fabrieken zitten in de gevarenzone en wat doen ze met auto’s die niet worden verkocht?
 
Overcapaciteit is niet iets van de laatste jaren. Eigenlijk is er al 20 jaar overcapaciteit in de autoproductie. De concurrentie is alsmaar groter geworden en het koopgedrag van de consument laat – vooral de laatste twee jaar – forse dalingen zien. Er zouden gewoon teveel merken en modellen zijn. Volgens analisten hebben de zware discountprijzen de kwakkelende verkopen kunstmatig hoger hebben gehouden.

Tien autofabrieken te veel

Volgens de Ford-topman zouden de autoreuzen beter hun capaciteit moeten afstemmen op de vraag. Ford zelf heeft twee fabrieken in Europa gesloten. Als er te lang sprake is van overcapaciteit dan is de sluiting van de autofabriek onvermijdelijk. Volgens analisten zouden er tien autofabrieken te veel in Europa staan. Alleen door sluiting zou er een einde kunnen worden gemaakt aan de al jaren aanhoudende overcapaciteit in productie.
 
Autofabrikanten zullen dit jaar naar verwachting 70 procent van hun productiecapaciteit in Europa gebruiken. Dat is een stijging ten opzichte van de 68 procent in 2012, maar een terugkeer naar de 85 procent van 2007 laat nog op zich wachten. Analisten denken dat het niveau van 80 procent tegen 2016 bereikt zal worden en dat autofabrikanten vanaf dat moment pas weer zwarte cijfers zullen noteren.

Fabrieken in nood

Fiat, Honda en PSA kampen op dit moment met de meeste overcapaciteit, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Innovev. In de Peugeot-Citroën-fabriek in Rennes, de Honda-fabriek in Gebze, Turkije en de Mirafiori-fabriek van Fiat in zou minder dan 30 procent van de productiecapaciteit worden gebruikt. In Mirafiori was de productiecapaciteit in 2013 maar voor 16 procent benut, het laatste cijfer uit de hele auto-industrie. BTW, Tata en Daimler benutten hun capaciteit op dit moment het beste. BMW gaat daarbij aan kop met 100 procent in Europa en 120 procent wereldwijd.Overcapaciteit Fiat
De Honda Civic wordt in Gebze gebouwd. De auto rolt echter ook al in Swindon van de productieband. In de Engelse fabriek verminderde het Japanse merk eerder al het aantal dienstploegen van de werknemers. Waarom de PSA-fabriek in Rennes nog niet dichtzit is voor Innovev onduidelijk. Logistiek gezien is de productiefaciliteit onlogisch geplaatst. Toch kondigde Peugeot onlangs aan dat de 5008-opvolger vanaf 2016 in Rennes gebouwd zal worden, waar nu onder andere de Peugeot 508 en Citroën C5 van de band rollen.
 
Fiat verliest al enkele jaren op rij marktaandeel in Europa, maar een productiecapaciteit van 16 procent had waarschijnlijk niemand gedacht. In de Mirafiori-fabriek van Fiat liepen ooit 600.000 exemplaren van de band tegenover 20.000 stuks vorig jaar. Alfa Romeo, dat in de toekomst als zelfstandig merk door het leven gaat, zal wel twee van de zes nieuwe modellen in de Fiat-fabriek bouwen. Het gaat om een grote sedan en een grotere SUV. Naast Honda, Fiat en PSA zitten nog meer Europese fabrieken in de gevarenzone: de Renault-fabriek in Sandouville en nog een fabriek van de PSA groep, de fabriek in het Spaanse Villaverde.

Goedkoop alternatief

Er worden wekelijks duizenden auto’s gebouwd zonder een koper in zicht. We kunnen wel zeggen dat elk huishouden tenminste één auto heeft, waarvan sommigen zelfs een tweede of derde auto voor de deur heeft staan. Aan alle cijfers is te zien dat consumenten in mindere mate nieuwe auto’s kopen. Hun huidige auto gaat langer mee. Bovendien willen ze liever een goedkoper alternatief dan veel geld aan een nieuw exemplaar uit te geven.

Alle onverkochte auto’s

Hoewel consumenten meer geïnteresseerd zijn in occasions dan in splinternieuwe auto’s, stoppen autofabrikanten niet met het produceren van auto’s. Zouden ze stoppen met de productie, dan is de sluiting van de fabriek een feit en komen duizenden mensen op straat te staan. Dit zou de recessie nog verder in de hand werken.
 
En dus blijven ze auto’s bouwen. Maar waar gaan al die onverkochte auto’s heen? Er zijn honderden plekken in de wereld waar de onverkoopbare modellen worden verzameld. Er worden nog wel nieuwe auto’s gekocht, maar niet op de schaal waarop voorheen nieuwe auto’s werden gekocht. Miljoenen nieuwe auto’s staan daarom op startbanen en parkeerterrein geparkeerd, waar ze langzaam wegkwijnen zonder dat er iemand naar omkijkt.
 
Overal ter wereld hebben autofabrikanten stukken land opgekocht om de auto’s te stallen. Op de afbeelding hierboven zie je geparkeerde auto’s in Swindon, UK. Nissan gebruikt de testbaan en het terrein ernaast in Sunderland als stallingsplek en duizenden auto’s genieten van de Spaanse zeelucht in de haven van Valencia. Kijk je ogen uit en zie hier de rest van de voorraad van autofabrikanten opgestapeld worden.