Het juiste rubber op het juiste moment
2017-01-12 16:46:57

Weet jij wat voor soort schoeisel uw auto draagt? Met de winterse omstandigheden van de afgelopen dagen is het veiliger om voor winterbanden te kiezen. Ook als je niet dagelijks de snelweg op moet. Hier is waarom:

Winters rubber is er niet voor niets. Het soort rubber dat wordt gebruikt voor winterbanden is minder ‘hard’ en in combinatie met ander profiel heeft de auto meer grip en een kortere remweg bij temperaturen onder 7 graden Celsius. Is het wegdek nat, glad en/of bevroren, dan staat u met winterbanden gewoon sneller stil. De gewonnen meters kunnen in onverwachte situaties net de meters zijn waarmee u een ongeluk voorkomt. Ook op lage snelheden in de bebouwde kom! Denk bijvoorbeeld maar eens aan rijden rond scholen waar kids soms zomaar onverwacht oversteken.
 
Hoe streng zijn onze winters? Wat veel mensen tegenhoudt om op winterbanden te gaan rijden, is de prijs en het ‘gedoe’ van het verwisselen. Ook het milde Nederlandse klimaat wordt genoemd. Daar zit wat in, want waar de winterband bij temperaturen onder de 7 graden Celsius beter presteert, daar is dat bij temperaturen daarboven niet per se het geval. Een snelle check op klimaatinfo.nl leert dat onder veel Nederlanders het idee heerst dat Nederland een zeer nat klimaat heeft. Volgens Klimaatinfo is dat echter een ‘misvatting die vooral gebaseerd is op gevoel en niet op cijfers. Gemiddeld valt er gedurende 7% van de tijd in Nederland neerslag in de vorm van regen, sneeuw, ijzel of hagel.’ Uiteraard gaat het hier om gemiddelden, maar betreft het een redelijk strenge winter zoals die van 2013-2014 dan rijd je gewoon echt veiliger op winterbanden.
 
Wanneer zijn winterbanden een must?
De afweging of u voor deze periode een greep in uw portemonnee doet, blijft dus zeer persoonlijk. Wanneer zijn winterbanden echt een must? Als jij regelmatig in landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland rijdt en/of jaarlijks per auto naar de wintersport gaat. In sommige landen, zoals bij onze Oosterburen, riskeer je boetes als je ‘s winters niet op winters rubber rijdt. En in sommige landen kun je – ook al heb je een ongeluk niet zelf veroorzaakt – er wel voor aansprakelijk worden gesteld als je onder winterse omstandigheden niet voor de juiste band hebt gekozen.
 
Hier nog wat feiten die helpen om te beslissen:
 
VOORDELEN
–Maximale rijveiligheid tijdens winterse omstandigheden
–Korte remweg, meer grip bij temperaturen onder 7°C
–Uw zomerbanden (of all weather banden) slijten een poosje niet
–U heeft niet direct sneeuwkettingen nodig in wintersportgebieden (u moet ze wel altijd bij u hebben en op tijd omleggen als de situatie daarom vraagt)
–De mogelijkheid tot goede controle van de banden tijdens het wisselen
–Verminderde kans op schade en/of lichamelijk letsel
 
NADELEN
-De kosten van aanschaf en opslag
–Soms iets vager stuurgevoel, meer bandengeruis en iets onzuiniger rijden door het speciale lamellenprofiel van winterbanden
–Het kost wat meer tijd; verwisselen en balanceren moeten wel even gebeuren