Het verhaal achter de autologo's
2016-09-27 13:57:57

Audi

De vier ringen in het Audi-logo vertegenwoordigen vier automerken: Horch, DKW, Wanderer en Audi. In juni 1932 werden de vier tot één merk samengevoegd: Auto Union.
Na de Tweede Wereldoorlog werd met splitsing van Duitsland ook Auto Union opgedeeld. Het Oost-Duitse deel werd uiteindelijk "VEB Sachsenring Zwickau Automobile Works" dat de Trabant zal bouwen. Het West-Duitse deel werd in 1964 opgekocht door Volkswagen en draagt sindsdien de naam Audi AG. Met de vier ringen van Auto Union als logo.audi1932audilogonieuw
 

BMW

Vroeger stond BMW bekend als bouwer van vliegtuigmotoren. De productie daarvan moesten ze staken na de Eerste Wereldoorlog. Naar aanloop van de Tweede Wereldoorlog werd de productie alweer hervat, maar intussen had het bedrijf z'n pijlen ook op motorfietsen en auto's gericht.
Het bekende embleem is afgeleid van het logo van de Rapp Motorenwerke, waaruit BMW is ontstaan. Het bevat de kleuren blauw en wit die we ook terugvinden op de Beierse vlag. In 1929, werd het in een publiciteit opgevoerd als een draaiende vliegtuigpropeller met een blauwe hemel op de achtergrond.Sinds de introductie is het logo amper gewijzigd, wat laat zien hoe sterk de identiteit van het merk is.
 
naamloos2

Chevrolet

Over de herkomst van het logo van Chevrolet gaan twee verhalen rond. De eerste is dat er lange tijd als waarheid werd aangenomen dat CO-oprichter William C. Durant zijn inspiratie voor het Chevrolet-logo in een Parijse hotelkamer heeft opgedaan, door naar de 'strikjes' op het behang te kijken. Hij scheurde een stukje van het behangpapier af om het aan vrienden te laten zien, met in gedachten dat het een goed ontwerp zou zijn voor het logo van een auto.
De tweede verhaal word verteld door Billy's weduwe Catherine. Zij beweerd dat William in hun hotelkamer de krant las en een design zag en verklaarde "Ik denk dat dit een erg goed embleem voor Chevrolet zou zijn. Helaas kon ze zich op dat moment niet meer het motief voor de geest halen of de manier waarvoor het was gebruikt. De waarheid zal waarschijnlijk nooit achterhaal worden.
 
naamloos
 

Citroën

Het verhaal achter deze logo met dubbele strepen. Het idee ontstond toen oprichter André Citroën op bijzondere wijze geïnspireerd raakte in Polen.
Tijdens een familiebezoek in Polen kreeg een jonge Andre Citroën een romance met een vrouw genaamd Olga Doussavitcha. Zij nodigde André uit voor een bezoek aan haar oom, een uitvinder. Op de grond van deze uitvinder vond Citroën twee houten tandwielen, waarvan de tanden in een V-vorm stonden. In 1900 kocht Citroën het alleenrecht voor een productiemethode die tandwielen met een V-vormige vertanding produceert. André zag namelijk tijdens zijn vondst in Polen de voordelen van deze tandwielen, die sterker zijn, stiller werken en kleiner kunnen zijn. Hij geloofde dusdanig in deze pijlvormige kepervertanding, dat hij er zijn merklogo van maakte.
In 2009, toen Citroën haar 90-jarig jubileum vierde, werd met een compleet nieuwe merkidentiteit het huidige geïntroduceerd. Het nieuwe logo is vetter, driedimensionaal en voorzien van afgeronde hoeken. Onder designers bekend als de “dubbele hondenneus”. Het eerste model dat dit logo droeg was de Citroën C3.
untitled-design-9

Fiat

Fiats eerste logo kwam in 1899 bovendrijven en zag eruit als een lederen lapje met daarop de bedrijfsinformatie. Het stamt uit een tijd waarin het merk haar allereerste rijtuig zonder paarden introduceerde. Twee jaar later al werd een nieuw en moderner embleem geïntroduceerd: een blauw plaatje uit koper met in het midden de naam van de autobouwer.
In 1904 werd de vorm van het logo aangepast en bleef het tot 1921 ongewijzigd. Van dan af aan stond de naam 'Fiat' in rode letters afgebeeld op een witte cirkel. De gestileerde laurierkrans rondom het logo was bedoeld om de zegevierende deelnames aan de eerste autoraces te vieren. In '25 echter werden de kleuren op die van de laurierkrans na omgewisseld.
De volgende transformaties vonden plaats in 1931 en 1932. Eerst werden de letters in een smalle rechthoek gepropt om daarna in een schildvorm terecht te komen, gelijkend op de radiatorroosters van de toenmalige nieuwe modellen.
De grootste aanpassing werd echter in 1968 doorgevoerd. Het lettertype veranderde volledig en elke letter - schuingedrukt - kreeg een apart hokje om in te wonen. Fiat wilde zich ermee als groep profileren. De achtergrondkleur was voortaan blauw.
Tot vlak voor de eeuwwisseling bleef het vervolgens stil rond het logo. Voor het nieuwe ontwerp werd teruggegrepen naar de stijl van 1921. Met dat verschil dat het nieuwe embleem een blauwe achtergrond genoot en gechromeerd was. De karakteristieke ‘A' alsook de rand met de laurierkrans bleven weliswaar overeind.
We herkennen het huidige logo aan de rode invulling, aan de verwijzing naar radiatorroosters van Fiats tot en met de jaren '60 en aan zijn driedimensionale kenmerken. Die moeten wijzen op moderne technologie, Italiaans design, dynamisme en individualisme.
fiatpaint

Mazda

De naam 'Mazda' is een verwijzing naar Ahura Mazda, de belangrijkste almachtige van het mazdeïsme of zoroastrisme. Dat is een religie die rond de tiende eeuw voor Christus in Perzië leven werd ingeroepen. Het woord wordt ook gebruikt als synoniem voor god. Er wordt ook weleens gezegd dat het afgeleid is van een Engelse versie van de naam Jujiro Matsuda, oprichter van Mazda.
In 1934 werd het eerste logo ingevoerd, dat in letters was uitgeschreven. Maar amper twee jaar later werd al een nieuw handelskenmerk voorgesteld, verwijzend naar de sterke band met geboorteplaats Hiroshima. De driedubbele 'M', die doet denken aan vleugels, stond voor Mazda Motor Manufacturer en moest 'lenigheid, snelheid en de mogelijkheid om nieuwe hoogtes te bereiken' uitstralen.
De introductie van de klassieke ‘M-logo’ viel samen met de lancering van de eerste personenauto’s van Mazda in 1959. Zestien jaar later, kwam Mazda met het Corporate Identity System (CIS) op de proppen. De producten werden enkel gesierd met de merknaam in de gekende geblokte letters die nu nog steeds van toepassing zijn.
Voor de exportmarkt ontwikkelde Mazda in 1991 eindelijk een nieuw logo. Maar dat logo moest het jaar erop al worden aangepast. De diamant die in de ellips te zien was deed volgens de jury immers te hard aan de ruit van Renault denken. Al moest de beeltenis eigenlijk een vleugel, de zon en een lichtcirkel voorstellen.
In 1997 werd de nieuwe logo werd wereldwijd geïntroduceerd. Het geeft de Mazda „M‟ weer, wiens uitgesproken „V‟-vorm staat voor het uitslaan van de vleugels waarmee het de toekomst in vliegt. Het staat voor de creativiteit, de missie en vitaliteit van Mazda, met andere woorden, de drang om altijd maar te groeien en te verbeteren.
mazdapaint

Alfa Romeo

Alfa Romeo heeft als logo een ringslang met een man in z’n kaken, wat staat voor de overwinning op de concurrentie. Aan de rechterkant van het logo is de Milanese vlag, de thuisbasis van het merk. De heraldische Savoy-knopen verdwenen met de monarchie in Italië. Ze werden gevoerd door de machtige Savoy-familie. Hun motto: “Stringe ma non costringe”, wat zoiets betekent als verbinden, maar niet verstikken.
alfa-romeo
 

Hyundai

Jij dacht zeker dat de logo van Hyundai gewoon de eerste letter van de merk was. Kijk dan maar nog eens. Het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden.
hyundai-oudennieuw

Ford

Ford werd in 1903 opgericht door Henry Ford. Dit is het derde autobedrijf van Henry Ford. Ford experimenteerde met auto’s tijdens het werken voor Thomas Edison. Hij richtte zich op zijn eerste autobedrijf, The Detroit Automobile Company. Deze ging in 2 jaar failliet. Hij bouwde een raceauto en richtte Henry Ford Company op, maar deze hield al na een jaartje op. In 1902 begon hij met zijn derde autobedrijf, de Ford & Malcomson. Hij ging bijna weer failliet omdat hij te weinig auto’s verkocht. Later lukte het weer op om het rechte pad te komen en sindsdien bleef hij het bedrijf steeds vernieuwen.
ford-oud-en-nieuw

Toyota

Veel mensen vergelijken het logo van Toyota met een man met een cowboyhoed. Het logo vertegenwoordigd het beeld van een naald met een draad er doorheen. Dit is een verwijzing naar het verleden van de onderneming, naar de weefmachines van het bedrijf. De afzonderlijke delen van het logo kun je ook gebruiken om de letters van Toyota achter elkaar te zetten.
toyota