Harder rijden waar het kan, langzamer waar het moet

Elk jaar is het vaste prik, de introductie van nieuwe borden en nieuwe verkeersregels in Nederland. Dit jaar stonden er net als vorig jaar 14 nieuwe borden op de planning, maar zijn ze niet ingevoerd. In juli van dit jaar zal de overheid een nieuwe poging doen om deze te introduceren. Dit in verband met de onduidelijkheid van de milieuzones en de borden die daarbij horen. Terug naar de kamer dus om de borden goed te laten keuren. In de tussentijd zijn er de afgelopen jaren al wel veel nieuwe regels en borden ingevoerd en dat deze soms wat onduidelijk zijn, blijkt wel uit onze interne steekproef.


Het blijkt zelfs dat 80% van de automobilisten op de weg niet zou slagen als ze nu opnieuw theorie examen moeten doen. Naast de nieuwere regels, weten we schijnbaar ook weinig van de oudere regels en borden. Betekent dit ook dat eigenlijk alle automobilisten een gevaar vormen? Nee, dat is dan weer niet het geval. Ondanks dat de wat oudere bestuurder de laatste regels en borden slecht kent maken zij veel minder brokken dan de beginnende bestuurder die net alle regels geleerd heeft. Ikwilvanmijnautoaf.nl zocht uit wat er nu allemaal veranderd is. Weet jij wat alle verkeersborden en regels betekenen?


Ben jij een hufter?

Automobilisten vloeken gemiddeld 32.000 keer tijdens alle jaren dat ze in de auto zitten. Leuk weetje, maar niet wat we met ‘hufter’ bedoelen, al zou dat scheldwoord vast vaak voorkomen. Nee wij hebben het over de hufterovertredingen. Sinds 2015 zijn deze officieel ingevoerd. Waar je eerder gewoon als hufter werd bestempeld en je overtreding niet zoveel kosten met zich meebracht is dat met de invoering veranderd. Deze overtredingen worden nu tot het strafrecht gerekend en dat betekent dat je grof aan het betalen komt. Hufterovertredingen zijn bijvoorbeeld het negeren van stoptekens van politie, over de vluchtstrook rijden, inhalen op een zebrapad, een blinde geen voorrang geven of het keren op een autoweg.


Het meest foute antwoord op het theorie-examen

Sinds 2010 is het verboden om een rouwstoet te doorkruizen. Hiervoor kan je dus gewoon een boete krijgen. Deze regel doet ons een beetje herinneren aan de militaire colonne. Vragen over de militaire colonne worden trouwens het vaakst fout beantwoord op het theorie-examen. Want hoe vaak kom je nu zo’n colonne tegen, maar dat terzijde. Bij de rouwstoet houdt de regel in dat de volgauto’s gemarkeerd moeten zijn met vlag om de rouwstoet aan te geven. Anders is er geen verbod, want wie hoort er anders wel of niet bij?! Bij de militaire colonne zit het trouwens zo: de eerste wagen heeft twee blauwe vlaggen, de rest allemaal één blauwe vlag, allen hebben de lichten aan, waarvan de rechterlamp blauw is. De laatste wagen heeft aan de rechter voorkant een groene vlag en een rechter koplamp met groen licht. Dit ga je nu niet meer vergeten.


Boetes zijn weer duurder

Elk jaar een terugkomende discussie, de hoogte van de boetes, want deze worden telkens verhoogd. Velen vinden dit een ordinaire manier van de overheid om de ‘staatskas te spekken’. Ook dit jaar moeten we er weer aan geloven en zijn naast de boetes ook de administratiekosten omhoog gegaan. Dit jaar stijgen de kosten wat minder hard dan voorgaande jaren, maar bijvoorbeeld de boete voor bumperkleven kan nu in 2016 oplopen tot €700,- en dat is €100,- meer dan vorig jaar. Daar kan je ook leuk van op vakantie! Er zijn overigens al jaren plannen om het boetestelsel aan te passen. Hoe vaker je een overtreding maakt, hoe hoger de boete. In tegenstelling dat nu iedereen even zwaar gestraft wordt, ondanks dat er notoire overtreders tussen zitten. Voor nu zijn er nog geen concrete plannen om dit in 2016 in te voeren.


Hoe hard mag je nu?

Het meest bekende en waarschijnlijk meest besproken bord dat ‘ineens’ naast de snelweg stond was wel de maximumsnelheid 120 met toevoeging 6-19h. Want wat betekent die toevoeging? En waar slaat die 120 dan op, want dat is toch gewoon de maximumsnelheid? Minister Schultz moest er zelfs aan te pas komen om uit te leggen dat je tussen 6 en 19.00 uur 120km/h mag en tussen 19.00 en 6 de maximum snelheid van 130 km/h mag aanhouden. Ja, want die is ook nieuw. Tenzij anders aangegeven is de maximumsnelheid van de Nederlandse snelweg verhoogd naar 130 km/h. Dat dit niet altijd even duidelijk is blijkt wel uit de grote hoeveelheid snelheidsbekeuringen en onwetendheid van de weggebruikers. Deze verandering van de maximumsnelheid is al sinds 1 september 2012 van kracht, aldus de Rijksoverheid. Een gevalletje ‘beter laat dan nooit’ te weten komen. Benieuwd naar de kennis van de (misschien helemaal niet zo nieuwe) regels? Wij nemen de proef op de som. Houd de blog in de gaten voor onze straatvragen!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod.

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands