Export van elektrische auto een probleem voor doelstelling?
2015-05-12 09:00:10

Stekkerauto's in NederlandDe elektrische auto doet het nog steeds goed in ons land. In het eerste kwartaal van dit jaar had drie procent van alle nieuwe verkochte auto’s in ons land een oplaadstekker. Daarmee is Nederland, op Noorwegen na, het Europese land waar relatief de meeste stekkerauto’s worden verkocht. Lang blijven ze echter niet in ons land: binnen een jaar gaat de elektrische auto de grens over.
 
Van de in totaal 3,5 miljoen verkochte nieuwe personenauto’s in de EU hadden er 33.835 stuks een oplaadstekker, ofwel 1,0 procent van de totaalafzet. In dit cijfer zijn de volledig elektrisch aangedreven auto’s en plug-in hybride-auto’s bij elkaar opgeteld. Er werden 60.990 stekkerloze hybride-auto’s verkocht, 1,7 procent van de totaalafzet. Dit blijkt uit cijfers van Acea, bewerkt door Aumacon.

Stekkerauto’s en stekkerloze auto’s

In totaal hadden in Nederland 7,5 procent van alle nieuwe auto’s in het eerste kwartaal een geheel of gedeeltelijke elektrische aandrijving, goed voor de tweede plaats in het landenrijtje. Het aantal stekkerauto’s, EV’s en (PH)EV’s, is wel in de minderheid. Het gaat voornamelijk om stekkerloze hybride auto’s.
 
Noorwegen, die één plek hoger in rijtje staat, scoort een minder bescheiden percentage. In dat land is ruim dertig procent van alle nieuwe auto’s geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven, waarvan driekwart met een daadwerkelijke stekker.

Elektrische auto over de grens

EVIn Noorwegen zijn ze niet alleen dol op een nieuwe elektrische auto. Noorwegen is tevens een grote afnemer van de gebruikte elektrische auto uit Nederland. Eerder kwam al aan het licht dat elektrische auto’s waar Nederland subsidie op geeft, vaak na korte tijd verdwijnen naar het buitenland. Uit cijfers van het VWE die het FD heeft opgevraagd blijkt dat vorig jaar 922 elektrische auto’s geëxporteerd zijn, 12 procent van het volledig elektrische wagenpark. Wat misschien nog wel opvallender is, is dat meer dan de helft van die auto’s nog niet eens een jaar oud is.
Branchevereniging Bovag noemt de export ook ronduit opvallend, vooral als je bedenkt dat auto’s normaal gesproken na een jaar of drie naar het buitenland gaan. Het is onduidelijk wat precies de reden van de plotselinge export is, maar alles wijst erop dat in andere landen, zoals Noorwegen, aantrekkelijke regelingen gelden voor de elektrische auto. Wie in het Scandinavische land elektrisch rijdt hoeft geen tol te betalen, kan gratis parkeren en mag over de busbaan de files voorbij rijden. Hierdoor hebben automobilisten meer geld over voor de aanschaf van een elektrische auto dan Nederlandse particulieren en verdwijnen gebruikte EV’s snel over de grens.

Doel mislukt?

De export van de elektrische auto is niet gunstig voor Nederland. De Nederlandse overheid ziet op deze manier weinig terug van alle groene regelingen die zijn getroffen in het verleden. Ondernemers kregen in sommige gevallen meer dan de helft korting op een auto, waardoor er massaal werd gekozen voor de overstap naar een elektrische auto. Sinds dit jaar zijn veel regelingen van de baan, maar voor een deel van de geëxporteerde auto’s gold die nog wel. Vooral de Nissan Leaf en de Tesla S werden veel geëxporteerd. Bij elkaar vormen deze twee modellen meer dan 90 procent van de totale export.
De grote stijging in de export van elektrische auto’s brengt de doelstelling van 200.000 elektrische auto’s in 2020 in gevaar. Als je de luchtvervuiling en klimaatverandering in Nederland wil tegengaan, moeten die zuinige auto’s na aanschaf wel in ons land blijven. Experts zeggen dat de oorzaak van het niet halen van deze target ligt bij het wegvallen van fiscale voordelen. Ter vergelijking: in 2013 lag de bijtelling voor de elektrische auto op nul procent, in 2014 op zeven en in 2015 op vijftien procent.