BMW 3-serie viert dubbelop feest
2015-05-09 09:00:45

Facelift BMW 3-serieDe BMW 3-serie, die wordt gezien als de grondlegger van het huidige sportsedan-segment, vierde gisteren feest. Niet alleen mocht het model veertig kaarsjes uitblazen, ook werd de gefacelifte 3-serie officieel onthuld.
 
In 1975 kwam de BMW 3-serie voor het eerst op de markt. Nu, veertig jaar later, is de zesde generatie op de weg te vinden. In totaal zijn er ruim 14 miljoen stuks van verkocht, gelijk aan 25 procent van de totale BMW verkoop, en dit aantal zal blijven groeien als het aan BMW ligt.

Zoek de verschillen

Toen de uitgelekte foto’s van de vernieuwde BMW 3-serie op internet verschenen werd al gauw duidelijk dat je bijna een vergrootglas nodig hebt om de wijzigingen te kunnen zien. Na de officiële onthulling blijkt dat dit klopt, aangezien de wijzigingen vooral onderhuids zijn aangebracht. De minimale verschillen zitten ‘m in de aangepaste voorbumper, lichtunits en grille. Ook is het interieur op enkele punten gewijzigd.

Maak kennis met de nieuwe BMW 3-serie

Nieuwe BMW 3-serieDe wijzigingen onder de motorkap zijn een stuk groter dan de styling en daar worden we pas echt blij van. Het uitgebreide aanbod in motoren van de vernieuwde BMW 3-serie sedan en BMW 3-serie touring heeft vier benzine- en zeven dieselversies, bestaande uit drie-, vier en zescilinders met BMW TwinPower Turbo.
 
Zo maakt bijvoorbeeld 316i plaats voor de 318i, het nieuwe instapmodel. De motor is met 136 pk even krachtig als de 316i, maar doet het met een cilinder minder waardoor deze minder brandstof verbruikt en met 129 g/km minder CO2 uitstoot. BMW stuurt de 328i de laan uit en daar komt de 330i voor terug. Met 7 pk meer levert de viercilinder in de 330i in totaal 252 pk terwijl het verbruik afneemt met 12 procent. BMW neemt ook afscheid van de 335i met 306 pk en verwelkomt daarvoor de 340i met een zescilindermotor met 326 pk. Het brandstofverbruik van de 340i moet 10 procent lager liggen.
 
Bij de dieselmotoren voert BMW nauwelijks wijzigingen door. De autofabrikant heeft wel de 320d aangepast. De BMW 320d sedan en de BMW 320d touring zijn nu 190 pk en 400 Nm sterk en hebben een CO2-uitstoot van 106 g/km. Daarmee vallen deze dieselversies in de categorie van 20 procent-bijtelling.
 
De BMW 3-serie zal voor het eerst ook met een elektromotor verkrijgbaar worden. In 2016 wordt de 330e aan het gamma toegevoegd. Onder de kap is een 184 pk sterke 2.0-liter benzinemotor gekoppeld aan een 80 kW sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen is goed voor 252 pk en 420 Nm en een CO2-uitstoot van 49 g/km. In volledige elektro-modus kan het de plug-in hybride variant 35 kilometer afleggen.

BMW nog meer in petto

Werd gisteren nog de vernieuwde BMW 3-serie onthuld, in september laat BMW ons alweer de nieuwe 7-serie zien. Wie niet van zo’n vlaggenschip houdt, kijkt wellicht uit naar de M2. Het precieze moment van de onthulling is nog onbekend, maar de productie zou in november van start gaan. Het verhaal gaat rond dat de opvolger van de 1-serie M Coupé 370 pk en 465 Nm sterk is en verkrijgbaar zal zijn vijf kleuren, eentje meer dan zijn voorganger.