Nieuwe auto’s meest afgeleverd bij 65-plussers
2014-08-23 09:00:34

Hyundai Atos
 
Het gaat op z’n zachtst gezegd niet goed met de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. De personenauto’s die wel de showroom verlaten gaan het vaakst naar 65-plussers.
 
De groep 65-plussers blijken de meeste nieuwe auto’s te kopen. De gemiddelde leeftijd van de particuliere koper nam over de laatste vijf jaar toe van 54,5 jaar naar 56,8 jaar.

Autogebruik leeftijdscategorie

In de eerste helft van 2014 gingen van alle nieuwe verkochte personenauto’s aan particulieren 27,7 procent naar mensen van 65 jaar en ouder. Daarmee waren de senioren de grootste doelgroep voor de autoverkoper. In de eerste zes maanden van 2009 werden er 21 procent nieuwe auto’s afgeleverd bij 65-plussers.
 
Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar namen in het afgelopen halfjaar slechts 1,8 procent van de nieuwe autoverkopen voor hun rekening. Vijf jaar eerder was dit nog 2,5 procent.

Waarom senioren auto’s kopen

De gemiddelde leeftijd van de particuliere autokoper is in de afgelopen vijf jaar gestegen naar 56,8 jaar. Volgens kennisbureau Aumacon komt dit vooral door de toenemende vergrijzing. Daarnaast zijn mensen van 65 jaar en ouder de doelgroep met het vermogen om zich een auto te veroorloven. Zij zijn ook gewend over een auto te beschikken. Daarentegen neemt bij jongeren de behoefte juist af om een auto aan te schaffen. In deze leeftijdscategorie wordt vaker de nieuwste gadgets gekocht. Als zij een auto nodig hebben huren ze er één.Verkopen Mercedes

Auto geen statussymbool

Er is al langer sprake van een verschuiving wat betreft de huidige rol van de auto. Met name jongeren zouden hun interesse in auto’s langzaamaan verliezen, terwijl de auto tegelijkertijd ook zijn functie als statussymbool moet afstaan. Een auto wordt niet meer gekocht als statussymbool; zaken als veiligheid en de aanschafprijs zijn steeds belangrijkere aankoopargumenten. Toch blijft de auto voor veel huidige autorijders een belangrijk bezit.
 
Doordat de rol van de auto aan het veranderen is blijven de nieuwe autoverkopen onder het niveau van vorig jaar. Daarom heeft Aumacon de verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch naar beneden bijgesteld.
 
Aumacon gaat er nu vanuit dat er zo’n 380.000 nieuwe auto’s worden verkocht. Eerder ging het kennisbureau voor de autobranche nog uit van ongeveer 415.000 nieuwe verkopen. Bovendien zullen de nieuwe auto’s die verkocht worden voornamelijk kleine auto’s uit het A-, B- en C-segment komen.